måndag, februari 20, 2006

Kyrkis, Pensionärsdisco, Alfons Åberg, ansiktsbehandling, Lilla kycklingen och en massa steg

I torsdags var vi bara hemma och slöade på förmiddagen. Skönt! Mathilda ville först inte gå till Kyrkis, och eftersom det varit lite si och så med det dom senaste gångerna så sa jag till henne att det är lika bra att hon slutar där nu då. Så vi bestämde att vi skulle åka och säga Hej Då till fröknarna, men då ändrade hon sig... Fast när vi kom upp till kyrkis och hon såg att en annan pojke hade sin mamma med sig, så ville hon att jag skulle stanna kvar. Inte mig emot... Det var inget vidare kul väder ute, och jag hade ingen lust att ut och gå i det... Hade tänkt att åka till Maxi under tiden - men det kunde vi lika gärna göra efteråt.
Melker var jättetrött och somnade rätt fort - så jag och den andra mamman satt och drack kaffe och pratade medan barnen sov.

Efteråt åkte vi till Maxi. Handlade lite mat och Mathilda pekade ut saker hon önskar sig... Gick sen ner till Stadium och köpte mig ett par nya skor, så nu kan jag gå på löpbandet igen. Ska bara få tiden att räcka till... Suck!

I fredags var vi på öppna förskolan på förmiddagen. Där var det ovanligt lugnt. Bara vi och två andra mammor. Mathilda lekte en stund med en liten tjej som är ett och ett halvt, men dom var inte kvar så länge, så sen hade hon igen att leka med. Men det gick bra ändå :) Hon satt och pratade oavbrutet med barnledaren och diakonen som var där...
Direkt efter öppnis åkte vi till Arhem för att hälsa på morfar. Det visade sig att dom hade fredagsdans just denna fredag...
Dom dukade upp till fest med läsk, kakor, chips, snacks & godis vid varenda bord... Mathilda var i himmelriket... Sen så var det en man som spelade och sjöng och gamlingarna dansade så gott dom kunde. Morfar blev jättelessen då musiken började.. Han inser ju att han inte kan dansa mer. Sorgligt! Efter en stund fick morfar hjälp att komma upp och "dansa". Han fick ett bälte runt midjan och sen stod han och gungade tillsammans med mormor en stund medan sjukgymnasterna höll honom i bältet. Han ville inte från början, men jag tror att han tyckte om det ändå trots allt.
Barnen charmar de andra boenden på Arhem... Vi hade en man ståendes hos oss i stort sett hela tiden.. Han dansade, vinkade och spelade på läpparna och var alldeles överförtjust i barnen. Man blir lite stolt som mamma då... *ler*

Efter 1,5 timme hos morfar så var Melker ruggigt trött. Han somnade nästan direkt då vi satte oss i bilen. Han fick sova vidare ute i vagnen då vi kom hem.

Jag satte igång med bullbak... Under tiden degen jäste så ville Mathilda bli ansiktsmålad så då målade jag henne. Precis när degen jäst färdigt och skulle bakas ut så vaknade Melker. Det blev lite rörigt - men det gick :)

I lördags så åkte vi in till Sthlm efter fruksoten. Vi gick direkt till Kulturhuset där Alfons Åberg-utsällningen var, vi kom dit 11:30. Trodde att utställningen redan hade öppnat, men det hade den inte. Det var invigning 12:00. Passade då på att gå upp och mätta magarna, samt invänta Åsa. När Åsa kom så gick Micke ner till Alfons med Mathilda. Där var det smäckfullt med folk... Tanken var att Micke skulle stanna där med båda barnen medan jag gick och gjorde en ansiktsbehandling, men vi insåg att det inte skulle funka. Så efter lite gråt och tandagnisslan så fick Micke med sig Mathilda därifrån. Dom gick till Gallerian och kollade på leksaker och åt glass medan jag och Åsa gick till Åhléns för att få våra behandlingar. Vi fick presentkort då vi fyllde 30 år... det var hög tid att använda dem nu. Jag gjorde en ansiktsbehandling och Åsa fick "Indian head massage". Det var urskönt och lyxigt... Egentligen skulle man ju bara lyxat och haft det skönt sen - men vi begav oss tillbaka till Kulturhuset efteråt. Mötte Micke och barnen där utanför. Mathilda ville tillbaka till Alfons och Melker var megatrött...

Jag och Åsa satte oss i caféet med Melker. Där fikade Åsa & jag och samtidigt försökte jag få Melker att somna. Men det gick inte, det var väl lite väl myckjet att titta på...
Efter en stund packade vi ihop och gick för att leta upp Micke och Mathilda. Hittade dem på en Alfonsföreställning. Fick höra efteråt att Micke fått göra ett inhopp som Alfons pappa. Urkul tyckte Mathilda!

Jag, Åsa och Melker gick ner och förberedde oss för att lämna Kulturhuset. Strax därefter kom även Mathilda och Micke ner, och så gick vi. Åsa åkte hemåt och jag ville gå en sväng på Buttericks för att kolla in kalassaker till Mathildas kalas. Men väl inne på Buttericks blev jag för snål... Mathilda ville köpa princesstallrikar - 6 stycken för 47:-. Aldrig i livet! Vi gich runt och kollade en stund, och Mathilda ville inte slita sig därifrån. Hon tyckte det var jättespännande! Minns ju själv att att jag tyckte det var jättekul att vara där då jag var liten...

Halv fem så var vi trötta och ville hem... Kom hem strax efter fem och då var det bara att sätta igång med maten. Kvällen blev lugn, gjorde inte särskilt. Kollade lite på slutet av melodifestivalen. Rätt låtar vann enligt mig. Framför allt gillade jag Andreas Johnson.

I går söndag tog vi oss en riktig slapparmorgon. Mathilda ville ringa mormor, och slog numret alldeles själv. Låg sedan helt laid-back i vår säng och hade ett långt samtal med mormor. Gulle :)
Strax efter lunch gjorde vi oss klara och åkte över till mamma och pappa. Där gick Micke på gåbandet medan vi andra drack kaffe. När Micke gått färdigt så åkte mamma, Mathilda och jag. Vi åkte först till Coop i Rotebro där vi köpte lite kalassaker, lite mat och ett par skor till Melker. Dom visade sig vara omöjliga att få på.. Tur att dom var så billiga. Kostade bara 65:-
Vi åkte sen vidare till Kista C där vi skulle gå och se Lilla Kycklingen. Vi hade tänkt gå klockan 16:00, men det var utsålt. Vi fick vänta till 16:45 i stället.

Filmen visade sig vara sådär... Det blev lite läskigt med en massa höga, plötsliga ljud och det gillade inte Mathilda. Hon ville åka hem! Så vi lämnade filmen efter en timme och åkte hem i stället. Mamma länkade till en recension, och jag gör detsamma. Den här recensionen skriver vi båda under på... Lite trist att det blev så, men jag tror Mathilda var ganska nöjd ändå. Hon fick ju äta popcorn :)
Mamma följde med hem och åt middag, eftersom pappa åkt till Köpenhamn. Efter middagen var det gåträning med Melker som gällde.. Han släppte taget en massa gånger och gick flera steg. Skoj!

Melker känns rätt missnöjd nu, antar att det har att göra med att han är på väg att lära sig gå... Kvällen och natten blev jobbig. Melker hade svårt att somna och komma till ro...

Jag lider av mitt rensbehov... Jag känner emellanåt att jag är så jobbig... Micke måste tro att jag fått en knäpp.. Kanske jag har?! Jag har sån lust att rensa, rensa, rensa. Vill slänga bort allt onödigt som vi inte använder...

Läste lite om boken "Rensa i röran" och inser att det som står där stämmer in på mig. Så här står det: "När du städar och röjer ut befriar du dig samtidigt från negativa känslor och bereder plats för ny och positiv energi"

Jag har svårt att komma vidare med viktminskningen, och det här känns lite som en bromskloss. Jag måste släppa det negativa och gå vidare, måste bryta mina dåliga vanor helt enkelt...

Ska träffa Petra på Pauluns nästa vecka, och det känns väl sådär.. Jag har inte kommit så långt sen sist. Blir lite lessen på mig själv... Men men...

Inga kommentarer: