söndag, april 27, 2008

Vårdepp och lite annat...

Den här veckan har våren verkligen kommit - och det med raketfart! Jag hann nog inte riktigt med...

Förra lördagen var det först gympa för mig och Mathilda. Micke var hemme med Melker som var skruttig så han fick skippa simningen. Efter gympan rensades garaget ur och en släpkärra fylldes med skit som Micke & pappa åkte till soptippen med.

Vid halv ett kom dom tillbaka, och då var det dax för mig att gå iväg med Mathilda på kalas. Micke, pappa och Melker åkte iväg till Vällingby och hämtade våran plus mamma & pappas nya tvättstugedörr.

När jag kom hem igen efter att ha lämnat Mathilda så städade jag.. hann precis klart innan det var dax att gå och hämta Mathilda igen. Pust!

Det var den lördagen det...

På söndagen var vi alla lite småtrötta och sega, och Melker var fortsatt krasslig. Då slog våren till... jag var inte beredd!
Jag kände mig tvungen att gå ut och vara ute och njuta av vädret och påta i trädgården... men jag hade ingen lust.. och fick dåligt samvete för att jag var inne och kände så. Det blev som en ond cirkel av allting och jag kände mig bara mer och mer deppig och uttråkad. Knasigt!

Mamma sa sen i sin "analys" att det säkert kan bero på kraven man känner på allt som "ska göras" ute nu när våren kommer... Man kommer ut och ser genast en miljon projekt som "borde" åtgärdas per omgående... Varför ska det vara så? Kan man inte bara få gå ut och njuta av livet? Tyvärr så har jag svårt att styra undan dom där "måste-göra-tankarna". Jag kämpar med det!

Nåväl, till slut tog jag mig i kragen och gick ut en stund på söndagseftermiddagen och då var det riktigt skönt. Avslutade dagen med simskola med Mathilda. Kul!

I måndags kändes Melker bättre, så det blev dagis för honom. När jag kom och hämtade honom vid halv fyra så fick jag höra att han inte varit helt hundra.. Gnällig, lättirriterad och hostig.. Insåg rätt snabbt att det skulle bli en vabbdag på tisdagen.

I samband med hämtningen var det ett föräldrarsamtal med Melkers fröken inbokat. Meningen var att Melker skulle varit kvar ute och lekt, men i och med att han upptäckt mig och var så skruttig så fick han vara med.

Fröken berättade att Melker är en glad, rolig, mysig och väldigt omtänksam liten kille. Dock är det väldigt mycket JAG, JAG, JAG just nu.. Han vill höras och synas överallt och vill ha allas fullständiga uppmärksamhet.. Tjattrar hela tiden. Den beskrivniningen känner vi igen väldigt väl...

Lunchen fungerar utmärkt numera, det ser inte längre ut som en krigszon runt hans plats och han äter ALLT som bjuds. Den beskrivniningen känner vi inte alls igen...

Lunchvilan funkar ganska bra. Melker somnar tydligen väldigt enkelt, men innan dess att fröken har kommit in i vilrummet så får Melker sitta på en bänk utanför och vänta. I annat fall så spelar han upp dom andra barnen som snällt gått in och lagt sig...

I övrigt så fick vi frågan om vi börjat med pott-träning något.. och det kan vi väl inte påstå direkt. Vissa dagar är den lille herrn intresserad av pottan, och han har inga större problem med att kissa där när han går utan blöja. Men det är just att få honom att gå utan blöja som är problemet.. Han vill inte gärna att vi tar av den utan att på studs efteråt sätta på en ny... Nåja, vi låter honom hållas ett tag till. Känns inte som att det blir bättre av att tjata.. Det kändes som ett bra samtal, utan alltför stora obehagliga överraskningar :)

På kvällen sen var Melker riktigt skruttig och det blev en tidig kväll.
Jag var hemma med honom tisdag och onsdag. Han snorade och hostade, men var ändå pigg så vi har kunnat vara ute en del. I tisdags efter att vi lämnat Mathilda så gick vi ner och handlade och åkte sen bussen hemåt. Ett litet äventyr... Melker tyckte det var så skoj så vi åkte ända till sluthållplatsen och gick hem därifrån. När vi ändå gick förbi Heli & co så ringde jag och kollade om hon var hemma, och det var hon. Vi blev inbjudna på spontanfika, så vi gick in till henne en stund. Kul att se hur dom har fått det i nya lägenheten!

Stunden hemma hos Heli gav mig saker att fundera på.. Dom har sålt sin villa och köpt en lägenhet. En lägenhet som är nyrenoverad, som har två uteplatser i relativt skyddad miljö och minimal tomt att sköta om. Dessutom spar dom en massa pengar...

Som sagt, när jag gick därifrån funderade jag en himla massa. Är det värt bo i villa? Är det värt att lägga en massa tid och pengar på renovering? Är jag verkligen beredd att spara pengar för att kunna byta tak och renovera kök och så vidare.. Vore det inte skönare att kunna bo billigare, ha mindre krav på underhåll och framförallt mindre ytor att städa.. Vad vet jag?!

Hur som helst så trivs jag enormt bra i vårt hus, och i nuläget så känner jag att fördelarna med att bo villa är så många mer.. Vad som händer sen får framtiden utvisa! Jag tror att en viktig sak är att sänka kraven och se huset som ett långsiktigt projekt. Det behöver inte se perfekt ut direkt... även om jag hemskt gärna skulle vilja det...

En underbar sak med trädgård är alla fina vårblommor som tittar fram. Här har jag gått runt med kameran både hemma och hemma hos mamma & pappa.


Tulpaner på väg att spricka upp


Liljor på väg


En söt knopp


Lite Penséer utanför ytterdörren hör våren till


Min fina blombukett som Mathilda kom med <3


Melker kom en blomma som han ville att jag skulle fota. Det är Melkers söta fingrar som syns...


En liten sippa


Fläckiga tulpanblad


Melle på cykeltur...


... Mathilda likaså


Grannen har huggit ved!


Melker satt på mina axlar och gjorde grimaser


Mathilda kastar blad i huvude.. knasmaja!


Pensé i närbild

1 kommentar:

Anonym sa...

Tittar in för att önska er en trevlig valborg! :)