måndag, juli 29, 2019

Hjärta

Jag har under våren varit ganska stressad och har då och då känt av mitt hjärta. Troligtvis stressrelaterat - men jag kände ändå att jag ville kolla upp det.

Så i samband med att Micke gjorde sin årliga kontroll, så bokade jag en tid hos läkaren för att se om jag också kunde få göra en ordentlig undersökning.

Började med EKG hos husläkaren, där allt såg bra ut. Inga konstigheter. Men jag fick ändå en remiss för att göra ett ultraljud bara för att få koll på att allt såg bra ut.

Så veckan innan semestern var jag på Heart Center och gjorde ett ultraljud. Jag blev misstänksam när sköterskan frågade mig om jag varit andfådd på sista tiden. Det har jag inte varit, så jag blev ändå inte så oroad.

Tio dagar senare blir jag inbokad på ett läkarbesök hos min vanliga husläkare. Där får jag veta att jag har ett medfött hjärtfel! Jag har en bikuspid aortaklaff... precis samma fel som Micke hade..

Jag får inte veta så mycket mer där och då, utan bara att det inte är någon fara just nu - men att jag måste gå på årliga kontroller. Jag hade lite svårt att ta in det, men sen blev det hem och googla.. och så pendlade jag mellan lugn och fullständig panik.

I Mickes fall blev hans klaff förkalkad och därför akut operation, i mitt fall ser det än så länge bra ut. Men risken för förkalkning är ju stor...

Det jag behöver göra nu är att gå ned i vikt, röra på mig mer - och inte stressa. Dessutom behöver jag ta kontakt med läkare som kan ge mig lite mer konkreta svar än vad husläkaren kunde.

Inga kommentarer: