lördag, augusti 07, 2010

En härlig liten semesterresa!

Så har vi då kommit hem från vår lilla semesterresa.
Jag måste bara börja med att återigen påpeka hur bra denna semester varit! Vi har varit hemma i nästan tre veckor och inte gjort så där särskilt mycket. Lite småsaker här och där - men vi har verkligen tagit det lugnt och njutit av ledigheten. Underbart! Har nog aldrig varit så nedvarvad tidigare.. Mycket positivt!

Vi påbörjade vår lilla resa i fredags. Vi kom väl iväg hemifrån vid elva ungefär. Bilen fullproppad...
Vårt första stopp blev i Järna, Saltå Kvarn. Vi fikade på deras mysiga café. Det var fullt inne så vi fick sitta ute i blåsten, men det fanns ju filtar så det gick bra.

Mathilda äter chokladglass

Hade tänkt köpa med oss av deras goda fikabröd till Familjen J, men deras kortterminal var paj och vi hade såklart inga kontanter så det sket sig. Surt..

Fina lavendlar i originella krukor

Vårt andra stopp för dagen blev på Max i Nyköping. Vi körde lite baklängeslunch... började med fika och sen lunch.. så blir det i bland :)

När vi ätit klart så fick vi klartecken från Familjen J, dom var hemma så då kunde vi köra vidare mot Nävekvarn. Stannade och tog cachen Gamla goda ting på vägen bara.

Eftermiddagen och kvällen ägnades sedan åt lek, umgänge och god mat. Trevligt som alltid! Mammorna och barnen avslutade med pysselkväll i köket medans killarna satt kvar ute på altanen...

Här är Fru J's fina fjäril som hon pysslat ihop

Vi fick äran att inviga deras friggebod, och där sov vi rätt okej. Även om både jag och Micke vaknade runt 03 och hade svårt att somna om. Barnen sov som stockar i alla fall..

På lördagsmorgonen åt vi frukost, packade ihop och tackade sedan för oss för att sedan åka vidare till Bestorp.

På vägen dit stannade vi till på Ekholmens centrum för att köpa lite mat och blommor. Trodde vi hade gott om tid, men fick en liten chock (nja.. kanske inte) då vi satte oss i bilen igen och navigatorn talade om för oss att vi skulle vara framme i Vårdsnäs 13:20. Vi skulle ju samlas där för lunch 13:00.. Puh.. Micke låg på rätt bra när han körde och 12:59 parkerade vi..

Vi skulle fira Kerstin som fyllde 80 år och därför hade mamma, pappa, Nicklas, Sandra, Max, Iffe & Kerstin och ett par kusiner till pappa samlats för att äta lunch på Stiftsgården. Vi har varit där ett par gånger tidigare och det är ett bra ställe att samlas på när man har barn med spring i benen..

Sandra spelar piano med barnen

Söta Max satte sig ner i kusin Melker's knä så fort Melker satte sig ner :)

Efter lunchen åkte vi ut till Hagen, där Kerstin bjöd på kaffe, femton sorters kakor och fyra sorters tårta ungefär... Gott - men på tok för mycket.. Tanken med att vi åt lunch ute var ju att det inte skulle bli så mycket jobb för Kerstin...

Nåja, det var mysigt att vara ute i Hagen igen. Så mycket fina barndomsminnen man har därifrån.. hur vi älskade att vara där som barn..



Micke och kossorna

Strax efter fyra bröt vi upp och fortsatte vår resa. Vi åkte nonstop ned till Kungsbacka, där vi stannade för att äta mat. Det blev på ett sunkigt McDonalds.

Handlade även frukostmat på Kvantum innan vi åkte den sista lilla biten ner till Frillesås. Strax innan nio svängde vi in på Hallagärde, gården som jag hittat via Bo på lantgård. Det var så spännande att komma fram.. det hade ju sett så fint ut på hemsidan och jag hade såna stora förväntningar på det där stället. Det var PRECIS så fint och mysigt som jag hade hoppats på!

Vi fick bo i lägenheten Eken. En nybyggd lägenhet på 50 kvm som låg ovanpå stallet. Allt var så himla fint och fräscht så vi blev alldeles lyriska :)

Vi packade in och gick sedan runt och kikade lite på omgivningen och på djuren. Där fanns hästar, tupp och hönor, en hund och ett par katter och två ursöta kattungar.. Lisa & Leo.. Jag som inte ens gillar katter.. jag blev nog lite kattsjuk minsann :)

Melker och Micke provar soffan

Köksdelen


Nåväl, vi var trötta och slitna, så vi bäddade och kröp ned i säng. Somnade rätt snart allihopa.. 

Tyvärr sov vi rätt illa första natten. Både Micke och jag vaknade runt 04:30 och kunde inte somna om.. sen vaknade även Mathilda.. och strax efter det vankade tuppen och gol.. Gaahhhh.... Sen var det ett elände att somna om. Det gick bara inte. Den enda som sov gott var Melker..  Vi var rätt trötta på förmiddagen, och ute regnade det som sjutton. Vi
tog det därmed rätt lugnt.

Vi gick ner och kikade runt en sväng igen och hälsade på katterna bland annat...

Melker & lilla Lisa

Fint utanför sadelkammaren

På en vägg på ladan
Hjärtat hade en belysning på sig som lös fint om kvällarna

Mitt på dagen åkte vi iväg på en liten utflykt. Vi tog först cachen "Varning för" och sen åkte vi vidare ut mot havet för att ta cachen "California Kid".

På väg till den råkade Micke lite olyckligt "smiska" Mathilda med enrisbuskar.. Han höll bort dem från stigen, och råkade alltså tappa dem precis på Mathilda. Ingen bra start direkt..  Vi valde att försöka ge oss på cachen från en annan väg, men först gick vi ner och kände på vattnet. Vi hade alla gummistövlar så vi gick där i vattenbrynet och plockade lite snäckor.. då säger Mathilda att hon blir våt om foten... Och mycket riktigt, hennes ena gummistövel har ett stort hål på undersidan..  Suck!

Micke strosar runt i vattnet

Micke och Melker gav sig på cachen från ett annat höll, och lyckades hitta den medan jag och Mathilda stannade kvar vid vattnet.

Cachen hittad

Mathilda roade sig med att fota sig själv under tiden

Vi åkte sedan vidare till Tjolöholms slott. Där åt vi först av allt lunch i Storstugan, och sen gick vi genom trollskogen fram till slottet.

På vår väg till slottet passerade vi även ett vagnsmuseum med gamla hästvagnar, där vi gick in och kikade lite.

Över hundra år gamla vagn

Sen gick vi runt och kikade utanför det häftiga slottet. Kanske skulle kostat på oss att gå in, men det får väl bli en annan gång...

Micke och jag utanför slottet






På väg hem från slottet handlade vi lite grönsaker vid en liten gård, och sen svängde jag in på ICA i Åsa och handlade lite mer inför middagen.

På kvällen var vi hemma och tog det lugnt.. laddade inför måndagens äventyr.. Liseberg!

Lite lek hann vi förstås med...

... och ett besök i stallet

fredag, juli 30, 2010

Fikapaus vid Saltå

Sagt av Melker #2

I bilen bad Melker om "en sån med pizza, jordgubb och köttbullar"...

Jag satt som ett frågetecken...

Det var en ICA fruktdryck med passionsfrukt och jordgubb han menade... Det var väl den hela passionsfrukten som såg ut som köttbullen och halvan som såg ut som en pizza...

Sagt av Melker

I morse vid frukostbordet berättade jag om när grannen haft besök en kväll för ett tag sedan. Grannens besök hade med sig gitarr och satt ute och spelade och sjöng. Jag berättade för barnen att jag öppnat fönstret och tjuvlyssnat lite för det var så trivsamt.

Melker utbrast då: Men mamma, du hade ju kunnat bli kär då!

För av fin musik blir man kär. Vad han kan min lille prins...

torsdag, juli 29, 2010

Det finns alltid nåt att fira...

Det läste jag på mjölkpaketet i morse... jamen då så...

Då firar vi väl att vi hittills haft en alldeles perfekt semester. Det firade vi med smörgåstårta till middag...

Mer firande av Micke

I går kom Mickes bror och hans barn hit mitt på dagen.
Vi var hemma hela dagen, barnen lekte och jag städade lite och pysslade i köket.

Runt sju kom mamma & pappa och Mickes föräldrar hit på middag. Det blev grillat såklart.. Det hör ju sommaren till, och vi kunde till och med sitta ute. Vi har ju haft ett par dagar med sämre väder nu så det var skönt att det blev lite bättre dagen till ära..

Vi åt och sen fikade vi. Hade gjort en marängtårta som blev god :)

Mamma & pappa samt Mickes föräldrar var väl kvar till tio ungefär.
Sen påbörjades nattningsproceduren.. Barnen somnade väl inte förrän vid 01 eller nåt..

Chokladbollar

Melker & farfar på studsmattan




Skulle ju fotat tårtan... men när jag kom på det så var det bara den här biten kvar...

Här satt vi och hade det gött..

Micke fick en Eldkorg av mamma & pappa

... och en cykel av oss

måndag, juli 26, 2010

Mickes födelsedag

I dag fyller Micke år. Hela 42 år minsann!

Planen för dagen var en vända in till Stockholm. Caching, picknick och båttur hade vi tänkt oss... Men vädret visade sig inte från sin bästa sida så vi tänkte om.. Det blev en hemmadag i stället...

Micke fick en cykel av oss i present, så han ville såklart ut och provcykla. Melker hängde med ut på en liten sväng och under tiden gjorde jag och Mathilda en pavlova och cupcakes.

Melker och jag har även varit och handlat en sväng, Micke har varit ute och cyklat ännu en sväng, Melker har lekt med Jonte och Mathilda har mest ägnat sig åt datorn..

Nu ikväll har vi haft mamma & pappa samt Sandra, Nicklas & Max på fikabesök. Trevligt!











söndag, juli 25, 2010

Bad & utläggning av cacher

I fredags premiärbadade vi på Midgårdsbadet och efter det la vi ut två nya cacher..
Det var typ det vi gjorde den dagen :)

 

Vällingtiden är över!

Vår lilla prins har varit en riktig vällingtunna.. Kan gärna dra i sig två flaskor på morgonen och en på kvällen. Nu under sommaren vill han gärna ha en till på förmiddagen och en på eftermiddagen också.. Ja, han vill helst ha välling till alla mål då vi är hemma..

Kruxet är att han dricker 8-månaders-välling enbart.. Nån "starkare" har vi inte lyckats få i honom. Den här vällingen mättar ju inte så särskilt mycket, så nu bestämde vi att det fick vara nog...

Och nu har det gått exakt en vecka sen han drack välling sist. Skönt!

Tandlös tös...

Häromdagen tappade Mathilda tand nummer elva.. Visste inte ens att hon hade en lös tand, och vips var den ute.. En timme senare kom hon med ytterligare en tand i handen - tand nummer tolv.

lördag, juli 24, 2010

Caching i Stockholm & Kent på Långholmen

I torsdags förmiddag så tog farfar med sig barnen och åkte till Enköping över dagen. Micke och jag åkte in mot Stockholm.

Vi åkte först till Liljeholmens galleria där vi snabbshoppade. En väska till Melkers Nintendo, ett par toppar och ett par skor till mig och Micke hittade äntligen ett par nya Peak shorts. Sen tänkte vi logga en cache precis utanför gallerian, men det var så muggeltätt så vi lyckades inte..

Vi bestämde oss för att äta och ta ett par andra cacher och komma tillbaka senare. Vi hittade tre andra cacher som vi loggade. Fick en mysig promenad runt Liljeholmen. Hade aldrig tänkt på att det skulle vara så fint i Liljeholmen som det faktiskt var..

När vi kom tillbaka till Gallerian så var det fortfarande för mycket mugglare. Vi fick lämna cachen ologgade.. Synd!

Tog bilen över till Söder och parkerade på Hornsgatan. Därifrån gick vi till Tantolundens kolonilottsområde där vi tog den första cachen på Söder. Helt fantastiskt vilket sött område! Det var liksom en helt ny värld som öppnade sig...


Sen tog vi ytterligare ett par cacher och sen var planen att fika. Hittade dock inget trevligt ställe, så det blev Seven Eleven.. Tog med oss vårt fika för att sätta oss ute nånstans, men inte där lyckades vi hitta någon mysig plats på nära håll. Vi satte oss på en parkbänk strax innan Västerbrons början...

Åkte sen hem till Marianne & Sebastian för att fräscha till oss lite och få i oss lite mat..
Åt varsin pizza som var grymt god.. strax efter åtta tog vi en taxi till Långholmen för att återigen se vårt älskade Kent.

Vi var rätt sena, och det var MYCKET folk och trångt, så vi fick platser en bit bak. Orkade inte tränga oss fram heller.. börja vi bli vuxna tro?

Låtvalet var fantastiskt, att jag återigen fick höra "Utan dina andetag" live var ju som en dröm.. Men tyvärr så var ljudet kasst... Kent som alltid låter så sjukt bra live.. kändes inget kul. I flera låtar så var basen för tok på hög och överröstade sången.. Det kändes lite surt!




För övrigt var det kanon! Skulle gärna se dem igen i sommar.. men jag antar att det inte blir så...

Efteråt skulle M&S gå vidare, men vi valde att åka hemåt. Tur det.. för hemma låg Mathilda i sängen och grät.. Hon hade inte kunnat somna och vågade inte väcka farfar.. Skruttan.. det kändes inte bra i hjärtat ♥

onsdag, juli 21, 2010

Caching i Rosersberg och Upplands Väsby

I dag efter frukosten packade vi picknickväskan och drog iväg på lite cachingäventyr.
Vårt första stopp blev Bunker 1, en gammal miltärbunker som det ligger en cache i. Ett spännande äventyr! Melker & jag stannade kvar ovan jord medans Mathilda & Micke gick ner och plockade fram cachen... Imponerad över Mathildas mod!

Melker & Mathilda utanför bunkern

En galen Micke har hittat cachen

Micke & Mathilda på väg ut igen..

Vacker vy på väg mot bilen

Mina fina ♥

Sen gjorde vi ett försök på Ghost Town. Där sitter tydliga förbudsskyltar om att man inte får beträda området.. Mamman var skeptisk.. och det var även dottern som vägrade gå in. Så vi bangade.. Micke och Melker gick in och letade en stund. Men hittade den inte, och sen blev dom bortkörda... så var det med det..

I stället åkte vi till Rosersbergs slottspark och åt vår matsäck. Mycket mysigt!

Sen styde vi kosan mot Väsby där vi tog Kompislådan och Cinnamon silver. Sen åkte vi hemåt.
En mycket trevlig cachingdär där alla var pigga och glada :)

Nu i kväll kom farfar hit. Han ska sova över, då han ska vara barnvakt i morgon. Vi ska på Kent och tänkte passa på att ta en heldag i Stockholm...

Semesterdag sex, sju, åtta, nio....

I lördags gav vi oss i kast med Mathildas rum... Jag hade lovat att INTE tjata om att städa rummet, men nu ville hon städa det och jag lovade att hjälpa till.. Phew...

Jag fattar inte hur mycket saker man kan ha liggandes på ett golv! Det var totaltäckt i flera lager.. Givetvis stod jag för den största insatsen i städningen.. Mathilda pustade och stånkade mest..

Vid ett-tiden gav jag upp.. Då la vi ner städandet.
Jag behövde åka till biblioteket och lämna tillbaka ett par böcker, och även kolla till Melker som gått hem till mormor & morfar.

Större delen av eftermiddagen tillbringades sedan hos mamma & pappa/mormor & morfar. Fikade och hjälpte mamma med hennes foton. Barnen kom och gick :)

Runt halv fem stack vi hem igen. Det var dags att fortsätta med städningen... Vi hade blivit spontant hembjudna till Familjen Krogius i Sigtuna, så vi hade bara en dryg timme på oss att bli klara med rummet.. Det blev vi inte..

Kvällen tillbringades i Sigtuna. Mycket trevligt! Tackelitack för det Familjen Krogius :)
Vi kom inte därifrån förrns efter elva... då med två trötta barn..

I söndags morse, efter frukost, tog vi tag i det sista av städningen. Sen var det så fint så... Lär väl iofs inte vara så länge...

Sen packade vi ihop oss och åkte till Enköping, hem till familjen Svalefors. Barnen lekte, vi alla spelade fotboll, vi fikade, åt mat, drack god drink, killarna drack öl och vi tjejer drack rosé och pratade en massa. Mycket, mycket trevligt!

Vi sov över och stannade kvar till lunchtid på måndagen.

Killarna sitter och spelar

Fotbollsmatch

Melle-mannen

Sen ägnade vi några timmar åt caching i Enköping. Fyra cacher tog vi.. och så åt vi lunch på en sunkig pizzeria..


Innan vi åkte hem så stannade vi till hos farmor/mamma/svärmor på en snabbfika.
Sen åkte vi hem och softade :)

I dag, så har vi inte gjort mycket alls. Haft semester helt enkelt...
Jag har varit ute och plockat blåbär och hallon, och av det gjorde jag en god paj.
Micke har varit ute och cyklat och cachat lite i Rosersberg.

På eftermiddagen hade vi besök av Jonte och hans mamma en stund, och även grannen kom över på lite kaffe och paj.

Kvällen tillbringades på altanen.. jag låg i hängmattan och slappade. Urskönt!