fredag, maj 12, 2006

Andra veckan

Nu har jag jobbat i två veckor - och jag är totalt slut... Stentrött!
Den här veckan bestämde jag mig för att prova på hur det är att åka kommunalt... Jag som alltid haft egen bil och åkt fram och tillbaka med har ju blivit rätt bekväm under åren... Men hur kul är det egentligen att sitta och svära i bilen över bilköerna? Det tar nästan lika lång tid att åka bil som det tar att åka kommunalt - och dessutom så har det blivit ruggigt dyrt att åka bil...

Hur som helst så hade jag varit inne på SL's hemsida och gjort en "reseplanering" för att kolla när bussen gick, och varifrån. Bestämde mig för att sikta in mig på bussen som gick 06:37... Fast när klockan närmade sig 06:30 i måndags morse så kom Micke upp med en nyvaken Melker - och då klarade jag inte av att åka just då... Jag bestämde mig för att äta frukosten hemma i stället och ta en senare buss, den som gick 07:07. Tåget skulle då gå 07:19... När jag klev in på perrongen så visade det sig att tåget var inställt. Så jäkla typiskt! Fick då vänta till det tåg som gick 07:34 - och det var då knökfullt!
Jag hoppade av i Karlberg, gick upp på stationen och sen ner på andra perrongen för att hoppa på tåget till Sundbyberg. Kom fram till Sundbyberg 08:20 och var sen på jobbet 08:30. Bra mycket senare än planerat...

Under hela måndagen satt vi med en Pris&Sortimentskonsult för att få lära oss mera om hur en sådan jobbar. Intressant!
Hemresan från jobbet gick bättre än ditresan tack och lov :) Jag var hemma strax efter sex.

I tisdags tog jag bilen... Då åkte jag tidigt och slapp köerna.
Dagens schema bestod av en genomgång av hur de jobbas med prisprofiler samt hur butiksdata-gänget (min gamla grupp..) arbetar. Intressant även det - fast den andra delen var ju inte så mycket nytt för mig. Lite uppdateringar iofs på vad som hänt sen sist...

Jag packade ihop strax innan fyra och gick då ner på Maxi och handlade blommor. Kom hem strax innan fem och satte då fart.. Båda barnen skulle badas, vi skulle få ordning på middagen och få i oss den, byta om och lämna hemmet en knapp timme senare. Mamma kom hit och åt med oss, och sen när vi började bli klara så kom även farmor & farfar hit.
Vi åkte i samlad trupp upp till Kulturum där det var dax för vårens dansuppvisning.

Mathilda var som vanligt superduktig och man blir superstolt som mamma där man sitter i publiken! Vår lilla danstjej... Hon tycker det är så himla kul med dansen! Den här gången hade jag givetvis kommit ihåg blommorna... Hon fick rosor från oss plus ytterligare en bukett blommor av mamma. Hon var så stolt över sina blommor!
Efter dansen åkte vi hem hit och fikade lite. Trevligt!

I onsdags lånade jag mammas bil och åkte då hemifrån redan 06:30. Åkte till Västerås och kom dit redan 07:40. Passade på att gå in på Mc Donalds och ta en kaffe då jag hade lite tid över.
Strax efter åtta träffade jag mina arbetskamrater och gick då in på Maxi-butiken som ska öppna nästa vecka. Vi skulle vara med och bygga upp lite hyllor. Jag gillar verkligen att vara med och plocka i nya butiker, så det blev en kul dag!

Lämnade Västerås 16:30 och var hemma drygt en timme senare. När jag kom hem ville jag helst bara vara hemma och gosa med barnen, men Mathilda ville så gärna att vi skulle gå på den andra dansuppvisningen så jag åkte dit med henne. Det var kul - även om jag var otroligt trött...

I torsdags fick jag gå upp tidigt igen. Strax efter 06.. Tog bussen som gick 06:37 och sen tåget som gick 06:49. När tåget kom till Solna fick jag ett infall att gå av där och ta bussen. När jag kom till busshållsplatsen kom det precis en buss, men det verkade inte vara rätt buss... Kollade in de olika linjerna och sen när nästa buss kom så frågade jag chaffisen om bussen passerade Solna Business Park - det gjorde den! Jag hoppade på... Chaffisen hade helt rätt i att den passerade SBP - men han missade att informera om att bussen först körde runt halva Solna. Det tog mig 20 min att komma fram... Jag skulle tagit den första bussen - den körde raka spåret och det hade då tagit 6 minuter.

Under dagen hade vi möten med varuförsörjning för att få veta hur dom jobbar. Strax innan fyra packade jag ihop och skulle nu försöka mig på att ta rätt buss... Det gick riktigt bra! Åkte bussen som gick 16:00 och allt klaffade, så 17:00 var jag hemma! Skönt!
När jag kom hem var både Elin och Linnea här och lekte med Mathilda. Dom gick dock hem rätt fort, och vi gick in och åt middag. Sen gick Micke iväg på möte med BRF och jag fick köra kvällsrejset själv. Det gick rätt smärtfritt och strax efter 20:00 var det lugnt och skönt här hemma. Micke kom hem vid 21:30.

Även i dag gick jag upp tidigt, och i dag gick resan smärtfritt. Jag gick hemifrån 06:30 och var framme på kontoret 07:30. Det kändes helt överkomligt med den resan...
I dag hade vi avdelningsmötet och sen satt vi med Anne och gick igenom avdelningens arbetssätt. När klockan var halv tre tyckte Anne att det var dax för oss att ta helg. Jag gick upp på kontoret och inväntade Micke och barnen. Dom skulle komma och hämta mig dagen till ära... Runt halv fyra kom dom upp till mig. Kul med besök :) Mathilda och Melker röjde runt en stund medan vi stod och pratade . Sen gick vi ner på Maxi och handlade. Mathilda var i Minihuset under tiden.

Handlingen tog drygt en timme, och sen blev det lite mellis i fiket innan vi åkte hemåt. När vi kom hem så stack Mathilda direkt i väg till Elin och Melker stack efter... Jag gick efter för att hålla koll och blev då inbjuden till Elins föräldrar på ett glas vin på altanen :) Trevligt! Blev sittandes där en stund och efter ett tag kom även Micke dit. Vi satt kvar en stund till innan det var dax att gå hem och äta middag. Sen var det nattningsdax... Melker somnade runt halv nio och vaknade sen vid elva och var jättelessen. Insåg att han hade ont i magen.. Han hade fått smaka en del av Mathildas pizza och det kanske inte var så smart gjort... Den var kanske lite för stark för hans del. Jag satt uppe med honom till halv ett innan han kom till ro och somnade...

Under mina två första jobbarveckor har jag tänkt och funderat väldigt mycket. Har lite ångest över hur man ska få ihop vardagen. Känns konstigt att vara hemifrån så mycket, och inte få ta del av barnens vardag... Det är en stor omställning! Men det kommer att bli annorlunda så fort jag kommer in i jobbet. Då kommer jag kunna styra över min tid mer själv och lägga upp arbetstiderna. Det blir nog bra till slut...

Ångesten över hur man ska få tiden att räcka till allt man vill - den kommer man nog få leva med... Jag försöker verkligen blunda för röran här hemma men det är svårt... Jag skulle vilja göra en ordentlig genomkörare här hemma med rensning och städning, men när ska man hitta tid till det???

Inga kommentarer: