onsdag, oktober 27, 2010

Datorelände

I somras köpte jag en extern nätverkshårddisk, jag fick problem när jag skulle installera den..

La den då åt sidan och tänkte att under min sjukskrivning ska jag ta tag i den, och även då ta tag i alla foton. Organisera, fixa, beställa kopior, göra fotoböcker och fotokalendrar....

Skulle även ordna med min "Telia Säker Lagring" som jag inte ställt in ordentligt..

I lördags hade jag datorn i gång, och på kvällen stängde jag av den..
På söndagsmorgonen såg jag att den inte stängts ner ordentligt.. stängde av den och startade om.. men se då ville den inte vara med längre.. Jag fick inte i gång eländet!

Katastrof!
Alltså.. jag är ju rätt rejält databeroende...

Jag har ingen i min närhet som kan hjälpa mig, och jag fixar inte att åka i väg och lämna in den nånstans.. Jag får inte bära tungt nu...

Hittade ett företag på nätet, IT-ambulansen, som jag ringde. Men där fick jag lämna meddelande och så skulle dom ringa upp. Nu två dygn senare har jag fortfarande inte hört nåt av dem.. DÅLIGT!
Dom skulle ha 495:- för 30 min felsökning på plats i hemmet..

Sökte vidare och hittade då Skandinavisk Datorservice. Kontaktade dem i måndags eftermiddags, morgonen efter 9:15 kommer en kille hit och hjälper mig.

Plockar isär datorn som är rätt full av damm.. det visar sig att datorn blivit överhettad och en del av internminnet har blivit förstört..  Han får i gång datorn igen - men meddelar att det troligtvis bara är en tillfällig lösning. Att jag troligtvis behöver sätta in nya fläktar i datorn eller nåt sånt.. Vet inte så noga :)

Hursomhelst, han var här 1,5 timme och för det fick jag betala 350:-. Fantastiskt!

Satte genast igång och försökte få igång nätverkshårddisken.. men det gick inget vidare. Gick efter manualen till punkt och pricka, men bilderna i manualen stämde inte överrens med de bilder jag fick upp på skärmen..

Ringde Telia och fick väl sådär halvbra hjälp.. Det tog ett tag innan tjejen jag pratade med överhuvudtaget förstod vad det var för produkt jag pratade om.. Jag fick i alla fall hjälp med att veta i vilket uttag på min gateway jag skulle sätta in sladden.. Alltid något! Fick sedan börja om från början och följa manualen.. men det blev samma sak igen.

Ringde då Zyxel's support.. och killen där förklarade för mig att Telia hade skickat ett tomt skal till mig.. Det fanns alltså ingen hårddisk i den externa hårddisken.. What?!?!
Alltså, hur ska jag som simpel användare kunna fatta det?!

Ringer återigen till Telia och får dra samma harang igen... Tjejen jag pratar med fattar inte speciellt mycket av vad jag säger och börjar fråga om jag ringt och provat med betalsupporten, som man tydligen ska använda sig av.. Ehh... nej, det tänker jag inte göra. Ni har skickat mig ett tomt skal och det enda jag vill ha är en ny produkt - innehållande en hårddisk, så att jag kan använda den på det sätt jag tänkt mig..

Så nu är ny på väg till mig.. men i nuläget hjälper inte det...

För precis som killen som var här och åtgärdade datorn sa, så var det ingen långsiktig lösning. Datorn la av under eftermiddagen igen.. Nu ska han komma och hämta datorn och försöka åtgärda den... Hoppas att han får igång den, så att jag åtminstone får komma åt mina foton...

Men jag drömmer ändå vidare om en sån här :

1 kommentar:

Telia sa...

Hej Sandra.

Jag heter Peter och jobbar på Telia Kundservice.

Det var en liten märklig historia det som du råkat ut för. Om jag förstått svaret du fått av Zyxel, ska vi gett dig en extern nätverkshårddisk utan något innehåll, alltså bara ett tomt skal?
Det låter ju inte alls som en fungerande produkt?! :-)

Om du inte har fått hjälp med den felaktiga beställningen i detta märkliga fall, kontakta gärna mig via denna länk, så ska jag se vad jag kan göra för dig.

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
sociala-medier@teliasonera.com
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515