fredag, juli 11, 2014

Håkan Hellström-helg i Göteborg

På nationaldagen gick vi upp tidigt för att åka och lämna av Mathilda vid stationen. Hon skulle på klassresa till Vaxholm. (Enligt rapport var det en lyckad resa - om än kallt att sova i tält på natten...)

Några timmar senare så lämnade vi av Melker hemma hos mormor & morfar. Pappa skjutsade ner oss till stationen och så åkte vi in till Sthlm. På Centralen handlade vi lite rese-matsäck och tidningar och sånt, och sen hoppade vi på tåget ner till Göteborg.

Melker - på väg upp mot mormor & morfar

Micke & jag på tåget

Tre och en halv timme senare var vi framme i ett regnigt Göteborg. Vi gick till hotellet och checkade in och softade en liten stund innan vi gav oss i väg ut på stan.

Hotellet - Liseberg Heden

Rummet... inte toppmodernt direkt...

Började med en fika på da Matteo och gick sen till Nordstan för lite shopping. Hade dålig shoppinglycka - men hittade till slut några toppar. Avslutade med att äta middag på Hard Rock Café och sen gick vi till hotellet och la oss i sängen för att läsa och kolla på teve.. Jag sov innan klockan var halv tio...

På lördagen vaknade vi upp till en blå himmel. Såg lovande ut! Vi åt frukost i lugn och ro, slappade en stund och gav oss sedan iväg ut på stan - utan mål. Vi var fikasugna och slank in på Trädgårdsföreningen. Oj vilken mysig plats! Där var bröllop i en lokal brevid caféet och när vi satte oss ner för att fika så hamnade vi mitt i ett annat bröllopssällskap. Solen sken och blommorna var fina runt om oss :)

Fika på Rosencaféet

God räksmörgås...

... och Oreo-kaka

Vi satt en stund och fikade och njöt innan vi vandrade vidare genom trädgårdsföreningen. Promenerade runt en del, kollade in Feskekörka och tog en varsin öl på Järntorget. Vi tänkte vi skulle gå och titta på Markus Krunegård som spelade på Bengans.. men det var fler som tänkt samma tanke. Det var knökfullt! Vi tog spårvägen ner på stan i stället, där mötte vi upp Marianne & Sebastian.

Feskekörka

Gick tillbaka till trädgårdsföreningen och tog varsin drink på ett skönt loungeställe, innan vi gick och åt middag. Runt halv åtta vandrade vi - tillsammans med tusentals andra - bort mot Ullevi.

Tillsammans med drygt sjuttiotusen andra så såg vi den bästa konserten någonsin, det var två och en halv timmes total eufori. Jag vet att jag tänkte i början; Hur kan han spela alla dessa bra låtar redan? Så här tidigt in i konserten.. men konstaterade snabbt - att alla låtar är ju bra :) Det var ös från början till slut - och alla var galet glada.

Inne på Ullevi....

Micke frågade innan konserten om jag skulle stå längst fram, och jag skrattade bara åt honom. Det är ju omöjligt... folk har köat i en vecka för att stå längst fram. Men vi gick ungefär så långt fram som man kunde komma - bakom kravallstaket nummer två. Inne i den första inhägnaden fick bara de som kommit in först och hade fått speciella armband komma.... Men vi stod hyfsat bra ialla fall. När konserten precis började så jag att fler gick in bakom inhägnaden och tänkte att vi chansar.. Men de hade visst armband att visa upp, men jag tänkte ändå att jag frågar vakten.. och HAN VINKAR IN OSS... Så nog hamnade vi längst fram i alla fall!!!  Så himla lycklig.. kände mig som 17 år ungefär där man stod och dansade och hoppade och sjöng sig hes ♥

Inte hade jag kunnat tro att jag blev så Håkan-omvänd! När vi såg honom första gången som förband till Kent så var vi skeptiska.. Han som inte kan sjunga... varför ska vi se honom? Men jäklar så omvända vi blev!

Det var liksom svårt att prata efter konserten. Alla var bara helt upprymda och lyckliga med fåniga flin på läpparna.

Tyvärr laddade min bra telefon ur - så jag kunde bara fota med soptelefonen... Men det får duga!

Marianne & Sebastian åkte hemåt, men jag och Micke var sugna på att vara ute en stund till. Men det var hela Göteborg.. Så grymt mycket folk överallt - så vi gav upp och gick tillbaka till rummet.

På söndagen fick vi skynda ner till frukost, och sen skynda med utcheckningen. Hade tagit fel på tid en timme... Gick sen i lugn och ro ner till stationen. Stannade och tog en varsin glass på vägen, och inhandlade lite färdkost.

På samma tåg som oss åkte även Sigge Eklund och Filip Hammar. Jag blev lite starstrucked när Sigge passerade oss på stationen :)

Vi var hemma strax innan fem. Supernöjda med vår Göteborgs-helg - och barnen hade haft det bra!