tisdag, januari 10, 2006

Sömnen

Nu är det dax att ta tag i Melkers sömn igen... i påbörjade ju ett försök strax innan jul, och sen kom en himla massa sjukdomar och tänder och gud vet vad och förstörde det... Nu är det nya tag!

Normalt så somnar han i famnen och sen lägger vi ner han i sin säng. Det har funkat rätt bra, men börjar bli bökigare och bökigare. Ofta vaknar han då vi lägger ner han, och så får man börja om. Sen så vaknar han flera gånger per kväll och då har väl vi varit lite för bekväma (= osmarta) och lyft upp honom, och så har vi satt oss framför teven eller datorn och låtit honom somna om i famnen igen.

Hursom helst så började jag i söndags att införa nya kvällsrutiner;
Bad
På med pyjamas
In i sovrumet där jag släcker ner och sätter på lugn musik, och så får han sin välling i sovrummet
Tandborstning
Ner i sängen och där buffar/vaggar jag tills han somnar

Första kvällen var han arg - riktigt arg och jag var nära att ge upp på en gång - men bet ihop! Det är enormt viktigt att titta på klockan! För det känns ju som att han gråter hur länge som helst - men från det att jag la ner honom så tog det 14 minuter innan han sov... Inte illa!

19:48 La Melker i sängen - han är tokarg!
20:02 Melker sover
20:38 Melker vaknar, ställer sig upp, jag lägger ner han, buffar
20:56 Melker vaknar, jag ger han nappen, buffar
22:04 Melker vaknar, ställer sig upp, jag lägger ner han, buffar

Efter det sov han ända till 02:45. Då fick han mat och sen somnade han om, fast vaknade rätt fort igen. Micke tog över och så gick han upp med honom. 03:30 la han ner honom i sängen.

Mathilda kom in och sa Hej Då innan hon och Micke åkte till dagis, så sov vi vidare. Gissa om jag blev snopen då jag såg vad klockan var när vi vaknade... 09:24! Helt otroligt!!!
Han har alltså sovit mellan 03:30 och 09:24 utan att vakna! WOW!

Andra kvällen blev lite sne... Vi var och klippte oss och kom hem sent, så det blev lite fel med mat och förberedelser. Badet hanns inte med...

La Melker 20:23 och då var han som en propeller i sängen. Lät han snurra runt lite, banka i väggen och allt vad han höll på med. Sen la jag ner honom och buffade & vaggade. 21:09 sov han. Sen sov han otroligt nog hela kvällen ända fram till 01! Vaknade en gång och grymtade, men somnade om av sig själv. Skönt!

Jag gav honom mat, och sen somnade han om rätt fort.
03 vaknade han igen, och då tog Micke honom. Somnade om - och vaknade sen 04 igen... Somnade om och vaknade 06, då fick han välling och somnade om. 07:30 var det morgon!
Den här natten var med andra ord inte alls lika bra som första natten...

Nu är vi inne på tredje kvällen - och det gick plättlätt! Han somnade på fyra minuter... Jag la honom 19:36 och 19:40 lämnade jag rummet... Återstår att se hur kvällen och natten blir...

Inga kommentarer: