torsdag, oktober 11, 2007

Mathildas skola

Jag har varit lite dålig på att rapportera om Mathildas skola, så nu jag tänkte skriva lite om hur hon har det där!

Mathilda går på Norrbackaskolan, samma skola som både jag och min bror har gått i. Skolan är uppdelad i tre arbetslag; Kristallen, Rubinen och Safiren. Mathilda går på Kristallen, som är beläget i samma lokaler som jag hade mitt klassrum i lågstadiet :)

I varje arbetslag finns det en förskoleklass med 10-11 barn, 2 stycken 1-3:or och 2 stycken 4-6:or. Totalt på skolan går det 350 barn.

Före 07:30 och efter 16:45 så är barnen från förskoleklasserna, 1:orna och 2:orna på Eftis som ligger i en lokal tillsammans med matsalen.

07:30 öppnas alltså den ordinarie avdelningen. Melker, som äter frukost på dagis, ska vara på plats på dagis senast 07:30 så därför brukar vi lämna Melker gemensamt på dagis. Mathilda tycker det är kul att följa med dit och hälsa på en stund innan skolan. Några dagar har hon frågat om hon kan få stanna på dagis och leka med sina gamla vänner, men oftast vill hon vidare till skolan.

Jag och Mathilda brukar gå till skolan, och Micke kör runt bilen och väntar på mig på parkeringen. Det tar bara ett par minuter att gå från dagis till skolan. När vi kommer dit så är skolbarnen ute och lekisbarnen inne. Mathilda går in och ställer av sig sina skor, hänger upp sina kläder och sin väska och sen går vi in.

Oftast följer jag bara med henne in och sen säger vi Hej Då, men en del morgnar så vill hon gärna visa mig något innan jag får gå.

Fram till 08:15 är det fritidstid, och sen vid 08:15 börjar förskoleklassen. Då börjar dom med samling i sitt samlingsrum. Dom börjar varje dag med sången "Hej på er" och sen är det upprop. Då får ett av barnen fråga de andra barnen en fråga. T ex "Vilken är din älsklingsbok?" (Mathilda svarade Djurböcker - vilket är lite lustigt då hon aldrig läser några djurböcker). Den dagen det blir Mathildas tur att ställa frågan har hon bestämt sig för att fråga; "Vilken är din älsklingsblomma?"

Sen får ett barn dra datumlapp, räkna kulor och lägga i en burk och räkna barnen. Dom jobbar med Bornholm, sång, ramsor, lek och röris.

Mellan 9:30-10:00 är det först fruktstund och sedan rast.

Vid 11:30 är det avslutningssamling med högläsning. Dom läser kapitelböcker och pratar om vad som hänt under dagen och vad som ska hända dagen efter.

Klockan 12:00 äter dom lunch. Förskoleklasserna äter sist av alla, så att dom inte ska behöva känna sig stressade av att de större barnen ska komma och äta.

Klockan 14:30 är det mellanmål, och sen brukar vi komma och hämta vid 16:15. Då har vi oftast hämtat Melker först.

På måndagar har alla förskoleklasser gemensam utedag. Då går barnen till fårhagen där dom får olika uppgifter och lekar lekar.

På tisdagsförmiddagarna har dom skolsamverkan. Då går barnen in till skolklasserna och är med dem. Efter första gången fick jag höra att min gamla klassföreståndare konstaterat att Mathilda var nästan otäckt lik mig. Antar att hon kanske fick en flashback från när jag var liten och gick i skolan :). Det känns lite knasigt att träffa sina gamla fröknar efter så här många år... Men de som jobbar kvar, tre stycken, minns mig såväl och har bara positiva minnen av mig... Mathilda har fått två "faddrar" som heter Matilda och Daniella. Dom läser bok för henne på tisdagarna. Det tycker Mathilda är jättespännande och efter varje gång så vill hon gärna visa mig tjejerna i skolkatalogen. Den ena tjejen är till och med med i elevrådet och det tycker Mathilda är så häftigt :)

På onsdagar och torsdagar har dom skapande, språklek/mattelådan samt massagen. På torsdagar har dom även gymnastik i gympasalen.

I Mathildas klass är dom fem tjejer och sex killar. Mathilda leker allra mest med en av tjejerna, och tyvärr så ska hon ju nu sluta. Jättetrist! Vi försöker peppa Mathilda att leka lite mer med de andra barnen oxå... Hon har visst ett par tjejer i 1:an som hon är mycket med på fritidstiden. Det är ju kul!

Jag ska försöka få några ord från Mathilda varje dag framöver, så att vi kan skriva en liten skoldagbok här.

I går hade dom besök av en tandsköterska som berättade hur man ska äta och sköta sina tänder.

Inga kommentarer: