söndag, december 16, 2007

Ännu en söndag

Sist jag skrev var jag säker på att Mathilda skulle bli sjuk, men icke!
Hon vaknade pigg och kry på tisdagen och längtade till skolan. Härligt!

I tisdags kväll var jag ute med jobbet. Vi var på Boulebar på Surbrunnsgatan. Där åt vi först en supergod decemberbuffé och sedan hade vi en inomhus-boule-turnering. Jag var väl lite skeptisk innan, men det visade sig vara jättekul - även om jag inte var speciellt duktig...

I onsdags jobbade jag hemma. På eftermiddagen gick jag och hämtade Mathilda & Anton på skolan, och sen mötte vi upp Micke som varit och hämtat Melker på dagis. Åkte till Sagaskolan för terminens sista dans. Sista gången får alltid föräldrar och syskon vara med och titta. Kul att se vad dom har för sig under lektionenerna!

Efter dansen blev det till att snabbt åka hem och fixa middag, äta och göra sig klar inför nästa kalajs. Luciafirande på skolan! Alla förskoleklass-barnen lussade för oss föräldrar, släkt & vänner (vi hade mormor & morfar med oss). Barnen var superduktiga, och det stod en massa tårögda föräldrar runt omkring och var stolta över sina barn.. typ... Efteråt fikade vi vårt medhavda fika medan barnen sprang omkring och lajjade...

Jag jobbade hemma även i torsdags. På morgonen tog jag det lugnt vid lämingen och stannade kvar en stund på dagis. Fick åka rymdraket med Melker och ett par barn till.. Inte illa en torsdagsmorgon!
Vid halv tre gick jag ner till skolan för att hämta Mathilda, och sen gick vi vidare till dagis för att titta på när dagisbarnen lussade. Pappa/morfar kom dit, och efter en stund kom även Micke.
Melker var inte det minsta intresserad av att stå framme och sjunga, trots allt han övat. Han ville komma mamma i stället, så han fick sitta i min famn medan de andra sjöng..
Efteråt fick vi gå in och äta skinkmacka och dricka kaffe.



I fredags hade vi ingenting planerat. Så himla skönt!

I lördags var vi en snabbis inne på stan innan vi åkte hem till Marianne & Tiger (Sebastian jobbade). Att gå en snabbis på stan helgen före jul är rätt korkat.. Vi var inte direkt ensamma... Men men, Mathilda ville så gärna att jag skulle få se julskyltningen på NK - och nu har jag gjort det!
Runt halv fyra kom vi hem till Marianne & Tiger. Efter en halvtimme ungefär kom även Åsa. Hon kom ensam iom att Thindra var sjuk, så Thomas var hemma med henne. Vi fikade, pratade, barnen lekte och sen åt vi även god middag. Jättetrevligt! Det var som vanligt full fart på barnen kul... Melker hade inte sovit alls på dagen, så han var rätt trött när vi åkte hem strax efter åtta...

I dag var vi en snabbis i Sigtuna på julmarknad. Även där var vi långt i från ensamma. Mycket folk, och kallt var det dessutom. Det blev inte så lång stund där... men det känns som en tradition att åka dit, så nu har vi klarat av det :)
Efter det lämnade vi av Micke & Melker hemma, så åkte jag och Mathilda till Eurostop. Skulle leta efter lite kläder till julafton och jag behövde nya gympadojjor. Hittade tuffa kläder till Mathilda, sköna skor till mig och ett par nya örhängen till Mathilda. På fredag har hon haft sina hål i sex veckor, och då får man alltså byta till nya örhängen om man vill. Hon har rosa nu, men dom vi köpte var med ljusgröna stenar - eller smaragder som Mathilda sa.

I eftermiddags gick vi hem till mamma & pappa. Det var dax för den årliga tomteparaden! Mathilda ville inte gå med i paraden alls, så hon fick stanna hemma med morfar medan mormor, Melker och jag gick med ett varv. Träffade på Victor, så han och Melker sprang ikapp en stund. Skoj! Det var ruggigt kallt, så vi gick hem rätt fort och inväntade tomten i stället. Han kom till slut, och i år vågade båda barnen ta emot godispåsen själva. Det var ju en dagiskompis pappa som gömde sig bakom skägget :)

Efter en stund kom Nicklas & Sandra och Micke hem till mamma & pappa. Då bjöds vi på god middag och hade det allmänt trevligt!

Nu väntar årets sista jobbvecka! HÄRLIGT!

Inga kommentarer: