lördag, maj 23, 2020

Corona-våren del 2

Nu har det gått mer än två månader sedan jag skrev mitt förra inlägg.
Jag var ofantligt naiv... det pratades om att gymnasierna skulle vara stängda fram till påsk. Jag tänkte väl att om alla håller sig undan/jobbar hemma/social distansering osv i ett par veckor så drar nog detta över till påsk.

Vi kämpade på jobbade hemma, pluggade hemma, höll oss hemma, höll social distans - och bet ihop. Det funkade över förväntan. Efter påsk blir det bra igen..

Påsken kom - och påsken gick. Restriktionerna höll i sig utan lättnader.
Humöret sjönk, det blev jobbigare och jobbigare att bita ihop.

Vi är nu inne på 10:e veckan av hemmajobb. Jag var på kontoret senast 12:e mars.

Mathilda har inte varit i skolan sedan 18:e mars. De har missat sina sista månader med klassen, med lärarna, med skolan. Den sista tiden innan studenten. De har missat mösspåtagning, studentfester och allt kul som hör sista tiden till. Om två veckor är studenten och vad som händer då vet vi fortfarande inte. Många skolor har gjort alternativa planer för studenten, och vi får väl hoppas att det blir något bra även för Mathildas del.

Jag minns min känsla när antalet döda i Sverige passerat 100... att det kändes overkligt.
I dag är vi snart uppe i 4 000...

Det blir en sommar hemma. Det är okej att resa 1-2 timmar från hemmet enligt myndigheterna.
Alla planer är inställda, Partille Cup är inställt, Håkan Hellström är inställt, The Ark är inställt.

Humöret går upp och ner, det känns rätt deppigt när man inte ser någon ljusning. Blir det någonsin som vanligt igen? Vad finns kvar? Butiker stänger, restauranger stänger, hotell stänger osv. Hur ser det ut sen? När kan vi åka utomlands? Flygbolag går i konkurs.

Inga kommentarer: