söndag, oktober 19, 2008

Hektisk söndag...

I morse vaknade lilla prinsen 06:20. Härligt! Vi gick ner och la oss i soffan, och efter en liten stund så inser jag att han är väldigt prickig runt munnen. Läste i Barnläkarboken och började misstänka svinkoppor. Tänkte att det är lika bra att åka och kolla med en gång, för med dom prickarna runt munnen är jag rätt säker på att han inte blir insläppt på dagis..

När Närakuten öppnade vid åtta så ringde jag dit, och vi fick en tid till tjugo över nio. Åt frukost och gjorde oss klara, och så stack jag och Melker iväg. Vi var lite tidiga och fick sitta i väntrummet en stund.

Efter en stund fick vi komma in till farbror doktorn. Han trodde inte alls på svinkoppor, men ville kolla med en kollega. Kollegan var osäker, men undrade hur halsen såg ut. Det hade inte den första doktorn kollat. Melker gapade så duktigt och tydligen såg halsen inte alls fin ut.. Läkaren tog ett prov, och Melker såg hemskt plågad ut och tårarna började sakta rinna... Skrutten!

Vi fick gå ut i korridoren och vänta på provsvaret. Då dök min kära vän V's man's syster upp. Hon jobbade visst som sköterska där. Hon undrade om läkaren kommit ihåg att ge Melker något märke, och det hade han ju inte. Melker fick ett Bamse-märke och blev lite gladare. Halsprovet gav inget utslag och då ville dom ta sänkan på honom. Melker satte sig duktigt i stolen och räckte fram sitt finger, samtidigt som han sa "Jag tycker inte om det här". Han blev lite lessen när det stack till, men efter ett nytt märke så gick det över :)

Sänkan var lite förhöjd och därför fick han penicillin. Nåt svar på vad det var för utslag fick jag däremot inte, men fick rådet att hålla honom borta från andra ban i tre dagar. Så det blir några dagars vab nu... Precis vad vi behövde. Inte.

Efter besöket på Närakuten åkte vi till Coop. Skulle kolla in diskmaskiner. Blev tipsad om en utgående modell som var nedsatt 30%. Varför fundera, jämföra och vela? Kollade upp om jag kunde få hjälp att lyfta in den i bilen och det var inga problem, så jag slog till. Köpte även en ny matberedere. Äntligen!

På vägen hem åkte vi in till Apoteket i Väsby för att hämta medicinen. När vi kom hem så var pappa här för att hjälpa till med diskmaskinen och att sätta fast toalettestolen på lilltoan. Den har släppt från golvet och har vickat ett tag nu..

Efter en liten stund kom även mamma ner. Barnen blev eld och lågor och småtthysteriska... Vet inte vad som flugit i dem? Ljudvolymen som vi har haft här hemma senaste tiden är inte okej.. Det har varit stimmigt och gapigt, och saker släpas fram oavbrutet.. Pust!

Vid två åkte jag med barnen till Rävsta. Det var dax för Mathildas första riktiga ridlektion. Hon valde att rida Jäntan den här gången. Eftersom att jag hade Melker med mig så fick vi be om ledarhjälp. Det gick kanonbra! Mathilda såg hur nöjd och glad som helst ur när hon skumpade runt därinne i ridhuset... Hon anmälde sig även till en Halloween-aktivitet i stallet. Skoj!

Väl hemma igen så lekte barnen på övervåningen. Stundtals gick det lugnt till, men då slets i stort sett alla kläder ut från garderoberna... Suck! Nåja, dom hade roligt i alla fall - och la tillbaka kläderna.. Dock inte lika prydligt som innan... Kläderna mosades ner i lådorna.

Micke, som åkt i väg för att jobba tidigare under dagen, kom hem för att äta middag och ta hand om Melker medan jag och Mathilda åkte på simning. Sista simningen för den här kursen... Har ännu inte bokat någon fortsättning... Jag velar! Det är ju bra att hålla i gång simmandet, och finslipa, men det är så sent med 18:00 på söndagar. Speciellt nu när hon rider innan oxå..
Får fundera lite till på det där!

Ooops... hög tid att sova! Jag ska jobba hela långa dagen i morgon, då Micke ska vabba med Melker. På tisdag är det jag som får vabba medan Micke jobbar.

6 kommentarer:

Sabina sa...

Ja du det är ett evigt pusslande minsann. Jobbigt.
Tur han får medicin nu då, men vad kan det vara då??
Ha det bra och hoppas du får en hyfsat lugn tisdag å att M mår bättre.
Kramkram

Anonym sa...

Modig liten kille ni har! Hoppas han mår bättre nu.

Anonym sa...

Jobbigt att vabba när man har sååå mycket... Stressa inte för mycket nu bara! Kram kram

Anonym sa...

Tack för idag!:)
Ja just det, jag glömde att fråga hur lilla gubben mår... Är prickarna borta nu? Han var väl på dagis idag iaf? O Matilda träffade jag ju på skolan:) Tränar hon på dubbelslag?:)
Hoppas vi ses snart igen!
Kram kram

Anonym sa...

Glömde skriva vem jag är men listar du nog ut......:)

Sandra sa...

Sabina:
Ja... det är väl så livet med småbarn är?! Jag har bara lite svårt att acceptera att jag inte får nån tid över.. Buhu!

Jag vet inte vad det var, men efter lite googlande så misstänker jag att det är "höstblåsor".

Jovi:
Ja, jag blev överraskad!
Han är på g nu igen, och ser rätt okej ut runt munnen.

Monkan:
Försöker att ta det lugnt - men det är svårt...

anonym - jag vet vem du är :)
Tack själv! Jag längtar tillbaka till den gamla goda tiden, när vi kunde städa hyllor ihop :)
Prickarna är inte helt borta, men det ser betydligt bättre ut, och japp han var på dagis idag.

Melker blev jättelessen när han hörde att du varit med till skolan. Han tyckte det var orättvist att du inte var med till dagis.. Skrutt!
I kväll kom vi hem sju, men i morrn kanske hon tränar dubbelslag. Hon var impad i alla fall!

Hoppas oxå på att vi ses snart igen!

Kram till er alla!