onsdag, april 08, 2009

Melker FYRA år!

I går var det då äntligen dags - födelsedagen var här!
Precis som vanligt på barnens födelsedagar så blir jag nostalgisk och tänker tillbaka på hur det var då, den där dagen för fyra år sedan.. Tretton dagar över tiden var jag...

23:39 föddes han och vi var så lyckliga över att det gick så bra. Att han kom ut den naturliga vägen.. Kändes som en revansch!

Lika lyckligt kändes det inte när Micke tvingades åka hem mitt i natten då jag och Melker flyttade upp på BB. Man jag minns den natten, när han låg där tätt intill mig och sov och jag kunde inte ta ögonen ifrån honom. Även det kändes som en revansch, att vi fick vara ihop från första stund. Mathilda fick vi ju inte ha hos oss förrän tredje natten.

Nåja, åren går och nu har han alltså fyllt FYRA år!
Han är en underbar liten kille, glad och charmig och otroligt söt :)
Men han har oxå ett djävulskt humör, kan vara riktigt sur och vresig och förbannat envis. Familjens härskare...

Dagen i går började kanske lite för tidigt, Melker sov och Mathilda ville så gärna väcka honom för att ge honom paketen. Han brukar bli lite mer harmonisk om han får vakna självmant.. Men men.. Han tinade upp efter en liten stund och tog emot paketen.

Han började med att öppna det största - såklart!
Där låg en Blixten McQueen sparkcykel. Jag var lite rädd att han skulle bli sur för att det var tre hjul, och inte två som kompisarna har. Men jag tycker det känns tryggare att börja med en med tre hjul. Melker blev jätteglad och nöjd!

I resten av paketen låg armbågs och knäskydd med Blixten McQueen på, en Halvan-bok, två dataspel, en Playmobil piratö och kläder (Blixten skjorta, Spindelmannen tröja och en tröja med drakar på).

Han ville genast ner och prova sparkcykeln. Micke satte ihop den, och sen fick han åka i hallen. Efter frukosten gick jag ner till skolan med Mathilda och sen när jag kom hem igen så procåkte Melker lite på gatan innan vi åkte upp till Maxi med Micke.


En cool fyraåring

Som sagt, vi skjutsade upp Micke till Maxi och när vi ändå var där handlade vi ett par saker. Sen åkte vi förbi brorsan och hämtade upp ett par grejer och sen hem igen.

Väl hemma så hade vi bara mys- och lekdag. Grejen var den att Melker var rätt snorig och hostig när Micke hämtade honom i måndags. Så redan då bestämde vi oss för att hålla honom hemma på tisdagen. Kanske fel beslut?! Men ändå rätt :) Vissa dagar är man verkligen i valet och kvalet, och vet inte vad som är rätt?!

Hursomhelst, han mådde nog rätt bra ändå i går och kunde ha fixat dagisdagen. Det fick bli en bonusdag för oss :)

Halv ett gick vi ner och hämtade Mathilda. Allt var frid och fröjd tills vi skulle gå därifrån.. Då bröt helvetet ut.. Mathilda hade strumpbyxor och shorts (hennes nya grej..) och en sweatshirtjacka. Melker tyckte det var hemskt orättvist att han inte fick gå utan jacka. Han hade t-shirt under, och jag tyckte inte att det var okej att bara gå i t-shirt just då. Han blev helt galen och rabiat... Barnen stannade upp på skolgården och tittade på honom, fröknarna tittade och jag kände mig hemskt obekväm.. Mathilda skämdes och ville gå i förväg. När jag sen lyfte honom under armen, vilt skrikande, och vi passerade kulgropen där en massa killar stod så bad Mathilda honom att vara tyst när vi gick förbi där.. Puh!

Jag konstaterade att han var trött för att vi väckt honom tidigt, och det hakade han på. Vi var dumma som väckt honom för tidigt. Det var därför han var så arg... Mr Humör.

Nåja, när vi kom hem och han hade fått sitta i soffan och relaxa en stund så var allt frid och fröjd. Eftermiddagen ägnades åt läxor, lek, spel, bus, fika på Melkers rum, köttbullerullning och en stunds utelek med sparkcykel, cykel, såpbubblor (eller blåsbubblor som Melker säger) och vacker pyntning av rhodedendron... Hi hi... Som avslutning satte jag mig i en stol mot husväggen och slumrade i solen.. Underbart!


Mathilda blåser bubblor


Melker ber... eller nåt...


Nämen... titta här... en liten rabarberknopp!


Melker hittade några blommor som han plockade åt mig.


Åh vad jag gillar denna bild... En liten smutsig hand med en nyckelpiga... Det är VÅR!!!








Här är den otroligt vackra rabatten på framsidan. Helst av allt skulle jag bara vilja gräva ur den totalt och börja om från början. Får göra det i höst... om jag kommer i håg...


Ballongerna sen lördagens kalas hänger kvar på dörren...


Påskfint... eller inte...


Fjärdrarna var kul att fota...




En tulpanfamilj på väg upp... Men det växer visst upp en sten ur den ena.. Märkligt!


Lite murgröna fanns det visst oxå i rabatten.


På kvällen kom mamma hit och åt middag med oss. Micke var i väg med jobbet över natten, och morfar var på väg hem från Norge så därför blev det bara vi. Melker hade beställt tacos, så det fick det bli.


Cocosboll till efterrätt...

Jag tror att det blev en ganska bra födelsedag för sonen. Han var nöjd och glad!

Pratade förresten med Sandra mitt på dagen, och hon undrade vad Melker önskade sig. Svaret blev; Spindelmannen, Batman, Turtles och alla Superhjältar och ett lasersvärd och egna boxningshandkar och en säck. Det var det... Han är en cool kille helt enkelt.. Det enda hon inte fick köpa var tjejgrejer..

I dag har vi varit på fyraårskontroll. Det gick inget vidare. Melker ville inte alls åka dit, han var rädd och ville inte ens gå ur bilen utanför.. Väl på plats satt han med mössan neddragen över ansiktet i en kvart... Efter ett tag gick han med på att rita lite, men det kunde han inte sa han. Han kunde inte rita ett kryss, han kunde bara rita kludder. Däremot kunde han säga färgerna. Vi satte oss vi sidan av för att rita, och då ritade han ett minimalt ansikte med lååååånga streck som armar och ben. Förklarade sen att det var en apa som hängde i en lian..

Han gick med på att mäta sig, exakt en meter. Men han ville inte ta av sig byxorna för att bli vägd, så han fick väga sig fullt påklädd. 15,6 kg vägde han med jeans och tröja, så 15,2 kg uppskattade hon det till.

Hörseltestet gick inget vidare. Han gillade inte hörlurarna. Kan bero på förkylningen. Men å andra sidan så minns jag att vi fick göra flera försök med Mathilda innan det gick bra. Syntestet gick bra, förutom näst minsta texten när han skulle se med vänster öga. Ska även göra om det vid ett senare tillfälle och se om det var tillfälligt eller om han ser sämre med det. När vi bokat en ny tid så släppte det för Melker och då började han prata som sjutton, och fick beröm för att han pratar så bra och kan förklara så bra vad han vill.

Efter drygt en timma på BVC åkte vi till ICA för att köpa en tidning. Muta.. och sen blev det dagis för honom och jobba hemma dag för mig.

Mathilda får kortdag i dag. Skönt. Sen i eftermiddag är det dans, och i kväll har vi styrelsemöte. Fullt upp...

3 kommentarer:

Marianne sa...

Stora killen! Vilka fina nyckelpigsbilder! Ja, dom andra också förståss. Men det var så gulligt när han tittar efter nyckelpigan som går på handen och upp på armen. Och tack, tack för födelsedagsmaten. Det var gott.

Monkan sa...

Lät som att det var en härlig födelsedag! Stora killen verkligen. :)
Hoppas ni får en riktigt bra påskhelg med en massa gott.
Kramiz

Hannah sa...

Grattis än en gång till stora killen och ja tänk att dom redan är 4 år!!

Elric har en exakt likadan sparkcykel och älskar den :D

Verkar som dom följs åt någotsånär , Elric är 103 cm och väger drygt 18 kg, har inte varit på 4 års koll utan dom har hållt på med siffror och störst och minst på dagis så därför vet vi :D

Jättefina bilder på barnen :D

kram