söndag, juni 19, 2011

Skolavslutning

I torsdags var det då dags för Mathilda att sluta lågstadiet!


Jag, Mathilda & pappa gick ner till skolan. Micke behövde åka till jobbet, så han fick lämna Melker när han åkte. Melker är helt ointresserad av att vara med på skolavslutningen, så det kändes bäst att lämna honom på dagis. Förra året så fick en av oss springa ifrån för att passa honom hela tiden.. och då känns det meningslöst att ta med honom. (Trots det så har jag dåligt samvete som ni märker...)


Som vanligt var det samling vid flaggstången. Alla fina barn i sina fina kläder (dom flesta i alla fall..) satt där på sina stolar och vände och vred på sig medan rektorn pratade, förskoleklasserna sjöng och kören sjöng, och så klart rosutdelning till sexorna som ska lämna skolan. Mathildas tre år i lågstadiet har ju gått med en ryslig fart - så snart är det hon som står där och tar emot en ros...


Jag var usel på att fota i år.. så inte ett endaste foto har jag på Mathilda när hon sjunger med kören..




Här är det körbyte - lågstadiekören har sjungit färdigt och mellanstadie-kören ska ta över.
Dom sjunger gemensamt "Nu grönskar det" medan dom gör skiftet. Fint!

Efter den gemensamma samlingen vid flaggstången så samlades resp klass i klassrummen. Där klappas barnen upp till nästa årsklass.. Så Mathilda är numera en fjärdeklassare :)

Mathilda lämnar över en blomma till fröken från 3:orna.
Det var visst tema Orkidée i år..

Efter skolavslutningen gick vi hemåt. Pappa skulle jobba så han gick hem till sig, och Mathilda och jag gick hem till oss. Kändes lite tomt att det bara var hon och jag.. Vi festade lite på jordgubbar och grädde i stället för jordgubbsstårta (som hör skolavslutning till...)

Sen åkte vi ner till Kanonkullen för att lämna en korg med lite kex och ost till personalen där. Samtidigt så hämtades Melker av farmor & farfar & kusin Alexander. Det var dags att åka till Gröna Lund. (Mathilda får åka tillsammans med dem och kusin Ida senare under sommaren.)

Mathilda och jag åkte hem igen och softade en stund. Efter lunchen begav vi oss till Kista Galleria för att fika, glutta i affärer, gå på bio och äta middag. Mysigt som sjutton!

Desigual hade stor REA så jag kunde förstås inte slita mig därifrån.. Men jag skulle inte handla något - så det var plågsamt.. Hittade en massa som jag ville ha.. men det ville inte ekonomin :(
Jag fick i alla fall med mig en snygg påse. Alltid något..

Vi fikade och fnittrade ihop innan vi gick på bio. Filmen vi såg var "Rio". Helt okej film.. Tycker för övrigt att filumtbudet var rätt dåligt just nu..  Mathilda och jag har väl lite samma problem.. Filmerna är för långa... Så sista halvtimmen var det mycket titta på klockan och vända och vrida på sig..

Efter filmen gick vi och åt. Det blev nachotallrik för Mathilda och fajitas för mig. Gott!
När vi ätit åkte vi hemåt. Var hemma strax efter sex. Nöjda och glada efter att ha haft en mysig dag tillsammans!

Melker hade haft en toppendag på Grönan med farmor, farfar & Alex. Det var inte alls mycket folk - så dom hade fått åka massvis! Halv elva kom dom hem...

4 kommentarer:

Sabina sa...

Oj vilka toppen dagar för dom båda;)
Låter som hel mys med mor å dotter dag, underbart..

Kramkramkram

Mon sa...

Mysigt med mor & dottardag!!!!!

Josefina sa...

Det låter jättemysigt alltihop! Skönt att höra att det är fler som måste dela på sig efter skolavslutningen. Det är ju faktiskt en vanlig arbetsdag rent krasst. Sen kan man ju sammanstråla igen på kvällen! Kram.

Sandra sa...

Ja.. det var verkligen en toppendag! Synd att man har såna alldelels för sällan bara.. alltså "mor & dotter-dag"!

Kram på er!