söndag, augusti 07, 2011

Minisemester i Helsingborg - konsertdagen

I torsdags morse vaknade jag redan 05:10. Fem minuter före mobilens larm skulle börja ljuda.. Tänk att jag alltid är så orolig att försova mig när jag ska i väg sådär...

Jag ville vara uppe i tid för att hinna uträtta diverse behov såhär på morgonkvisten.. Det lyckades jag ju givetvis inte med.. Däremot lyckades jag väcka Melker och det höll på att bli pannkaka, men det ordnade upp sig och han somnade om inne hos Micke.

Kvart över sex blev jag upphämtad av en taxichaufför som såg ut som en galen proffessor.. Han var oerhört pratglad.. Han inledde med nåt i stil; "Nu har dom kommit fram till att björnar inte är vegeterianer..". Väl uppe på Arlanda fick jag knappt lämna taxin för han babblade på...

På Arlanda träffade jag Marianne och tillsammans flög vi till Ängelholm. Därifrån tog vi flygbussen till Helsingborg.

Letade först upp vårt hotell, som låg mitt i city, och lämpade av våra väskor där. Klockan var tidigt och butikerna hade inte öppnat ännu så vi gick runt och strosade.. Spanande in Kärnan och tog ett par cacher.

Fin utsikt uppe från Kärnan

Där nere, i det vita huset med svarta E-flaggor, bodde vi..

När butikerna öppnade så gick vi och kollade i butiker en stund. Sen var det dags att fika..

"Alla går till Ebbas fik" står det på skylten - och vi hade tänkt att gå dit - men det blev aldrig så..

Vi hamnade på ett annat trevligt ställe, med en uteservering på ett tak. Svinvarmt var det.. Och det i kombination med en halv Brownies var inget bra.

Vi gick vidare vår shoppingrunda och hamnade inne på ett svinvarmt Gina Tricot. Gick runt och plockade på mig en del fynd, men sen blev jag helt vimmelkantig och yr. Blev tvungen att sätta mig en stund.. Antingen var det solen - eller så var det min första dumpning... Sjukt obehagligt i alla fall..

Vi betalade och gick till hotellet för att höra om rummen var klara, och det var dom tack och lov. Behövde gå på toa och vila en stund..

Satte sen på oss bikinis och gick ner till stranden. Så häftigt med en strand mitt i city sådär.. Det var varmt, men blåsigt. Jag hade bestämt mig för att bada, så jag tog ett snabbt dopp. Uppfriskande :)

Gick vidare längs med havet och satte oss på en restaurang och åt lunch. Jag åt en toast skagen. Gott!

Sen blev det nån timmes vila på rummet innan vi gjorde oss klara för att bege oss till Sofiero. Sofiero visade sig vara ett urhärlig konsertställe. Det var folkfest för alla åldrar.. Hela gräsmattan var full av picknickande gäng.. På de konserter vi varit på tidigare har man på sin höjd kunnat på ta med sig en vattenflaska in - om man skruvat av korken vill säga.. Här var det fritt fram med båda mat och dryck. Märkligt att det kan vara så olika.

Hursomhelst så knatade vi fram och satte oss i princip längst fram.. Undrar om jag nånsin kommer växa ifrån det där? Det är kul att gå på konsert och känna sig ung och galen :)

Först ut var Säkert. Jag gillar verkligen henne MYCKET. Hon levererade musiken klockrent, men till en början kändes det väldigt stelt. Hon var nog rätt nervös.. och när det släppte så blev det bättre.


Sen var det The Arks tur. Vilken jäkla show! Dom är helt grymma på scenen.. och levererade hits efter hits.
Ola Salo har en grym utstrålning!


Nu ångrar jag att jag inte sett dem tidigare.. Jag "såg" dem en gång år 2000 då de var förband till Kent. Men då kom vi sent och hade ingen koll på vilka de var, det var först när dom spelade "Let your body decide" som vi fattade vilka det var..

Nu lägger dom av om en månad, så det var första och sista konserten med dom för min del..

Avslutningsvis var det Håkan Hellström. Tänk att jag gått från att avsky honom till att tycka så mycket om honom.. Det är fascinerande.. Han är helt fantastisk på scenen. Det är det som gört liksom...

Jag tror nog det här var den bästa Håkan-konsert jag upplevt.. och som vanligt ville han inte gå av scenen och körde på med extranummer efter extranummer. Lovely!



Hej då... vi ses snart igen..
Kanske redan på fredag :)

Efter konserten var det "Efterfest" på ett ställe som hette Tivoli. Det stod att Martin från The Ark och bandkompisar skulle vara DJ's. Så vi tänkte att vi åker dit..

Jag hade väntat mig ett stort ställe och risk att det skulle vara fullt, så jag blev rätt förvånad när det visade sig vara ett litet litet ställe med typ 8 bord, en bardisk och ett DJ-bås där Martin & Sylle från The Ark stod och spelade plattor. Det var väl kanske 20 pers där när vi kom..

Vi tog varsin drink och stod och hängde vid baren en stund innan vi fick ett ledigt bord. När vi väl satt oss där vid bordet blev man rätt trött.. det hände inte så mycket och vi satt mest och gäspade. Hade ju haft en liten förhoppning att Håkan skulle dyka upp.. Men strax innan 02 konstaterade vi att det var helt orealistiskt.. Varför skulle han komma dit? Han skulle ju spela i Luleå kvällen efter, så han var säkert redan på väg dit..

Så vi gick hem och la oss nöjda och glada! Men jäklars vad knäckt jag blev när jag dagen efter läser på Facebook att han varit där och att de som träffat honom tyckt att han var så jäkla trevlig.. Jag hade så jäkla gärna velat byta några ord med honom.. och ta en bild typ.. (JA, jag är 37 år och tvåbarnsmor...)

Det kändes så oerhört frustrerande.. denna chans kommer aldrig, aldrig åter... Varför varför varför gick vi hem??

3 kommentarer:

Sabina sa...

Men shiiiiit vilken dag/helg. Blir alldeles avis trots att jag inte är någon konsert människa.

Ja men tänk om ni hade stannat å fått träffa Håkan, coolt. Meeen du får kanske tänka att du iaf såg den bästa spelningen med honom ever å att du fått många fina kort därifrån.

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Sandra sa...

Mmm.. det hade liksom varit en liten dröm...

Men men.. jag kan inte backa tiden nu.. även om jag grymt gärna velat göra det :)

Kram!

Mon sa...

Vad roligt med tjejdagar så där på annan ort & bra konsert verkar det ju oxå ha vart! :)
Vilken osis att ni missade honom, trist!
Kram