lördag, mars 11, 2006

Min födelsedag och lite annat

Min födelsedag blev väl som precis vilken annan dag som helst. Sen Mathilda föddes så firar man ju knappt sina egen födelsedag. Det blir väl så... Fast lite trist känns det ju ändå, att få paket och lite extra uppskattning är ju aldrig fel..

Mathilda var hemma från dagis och vi hade en lugn förmiddag. Efter lunch åkte vi upp till kyrkis. Mathilda ville vara där själv, och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra under tiden. Det snöade och blåste ute, så en promenad lockade inte och inte heller att åka hem och vända kändes lockande. Jag gick en sväng in på ICA och när jag stod där i kassan så upptäckte jag två män som var på väg att stjäla cigaretter... Dom såg att jag såg dom och så smet dom i väg in i butiken. Jag ville varna personalen, men vågade inte då männen skulle förstå att det var jag som varnat dem. Dom såg inte direkt sympatiska ut...
Jag betalade mina varor och så fort jag kom ut från butiken så tog jag upp kvittot, kollade upp telefonnumret och ringde in till butiken och varnade dem... Blev ändå lite rädd för att dom skulle förstå att det var jag som tjallat, så jag gick in i kyrklokalen en stund. Fånigt va?!

Melker var trött och jag hade ju faktiskt tidningar med mig, så jag satte mig i en skön soffa precis utanför barnlokalen och såg till att Melker somnade i vagnen. Sen tog jag av mig skorna och la mig bekvämt i soffan och läste. Gud så skönt... Det var verkligen kvalitetstid... Jag somnade till en kvart oxå... Det där ska jag definitivt göra om!

Kvällen ägnades åt nattning av barn samt smörgåstårtstillverkning. Hade lovat mig själv en present i form av att gå och lägga mig tidigt - men det sket sig. Som vanligt...

I fredags så var vi hemma på förmiddagen. Melker var lite hostig, så jag ville inte gå till öppnis med honom som jag planerat. Efter lunchen så åkte vi iväg till morfar. Jag visste att Melker skulle sova mestadels, så då kändes det lugnt med hostan.
Morfar blev glad över vårt besök tror jag! Även denna fredag var det dans och jag tror morfar uppskattade det. Vi var hos morfar i en och en halv timme innan vi åkte därifrån. Åkte då ner till centrum och handlade lite samt skickade iväg ett par skor som jag sålt på Tradera. Har både sålt och köpt en del där nu. Skoj :)

När vi kom hem tänkte jag mycket på morfar. Det kom över mig att det är så här min morfar är nu förtiden... Att han troligtvis aldrig mer kommer att kunna gå och prata. Det gör så ont i mig att tänka på det... Morfar, min älskade morfar!

Micke kom hem vid fem och då satte jag i gång med att göra smörgåstårta. Gott! Halv sju kom mamma, pappa, Iffe & Kerstin hit och en halvtimme senare kom även Sandra, Nicklas & mormor hit. Vi åt först smörgåstårta och sen tittade vi på Let's Dance. Mathilda hade dansuppvisning bredvid teven... Sötisen!

Vi hade en jättetrevlig kväll och Mathilda kom sent i säng. Hon somnade inte förrän närmare elva...

I dag har vi haft en lugn dag. Melkers hosta har kännts värre idag och han strular med sömnen, så vi har hållt oss inne med honom. Jag åkte en sväng till Eurostop för att handla lite smågrejer på Maxi. Gick en vända på klädaffärerna oxå och köpte en vårjacka, mössa och nya danstights till Mathilda plus två par strumpor till Melker.

Kvällen och eftermiddagen blev lugn. Skönt!

Måste skriva om en kul sak Mathilda sa häromdagen. Jag hade varit på Maxi och handlat och hon hjälpte mig att plocka upp varorna. Jag hade bland annat köpt nya bestick hem. När Mathilda såg besticken så sa hon hon: "Det är inte sant mamma - nya bestick. Tack så mycket för dom fina besticken och tack för all mat du köpt"... Ehh... är hon riktigt klok eller? Ibland undrar man :)
I går morse sa hon dessutom: "Du ser ut som en ros mamma, du är lika vacker!". Vad säger man då?! Gullunge!

Melker har börjat leka "ge-och-ta-leken" och så säger han "Ta ta" som antagligen betyder Tack, Tack.

Sovdax!

Inga kommentarer: