onsdag, september 19, 2007

Tjafsiga dagar

Mathilda är sex år och nyblivet förskoleklassbarn... Det märks!
Förmodligen blir det inte bättre av att vi haft semester i en vecka, och bara tagit det lugnt och skönt och haft det mysigt, och att Mathilda sen var kräksjuk och sänkt i ett dygn..

I måndags morse studsade hon upp ur sängen, då var det ju en utflykt som hägrade. Men när vi kom hem efter skolan på eftermiddagen så var hon så sur och tvär och arg, allt var skrutt! Hon åt dåligt av middagen, och sen som vanligt så har vi en trevlig stund precis innan läggdags. En stund då hon är glad och pigg, vilket gör att man glömmer bort tiden och nattningen blir försenad. Suck! Tror inte hon somnade förrän vid 21:30.

I går morse var Mathilda svårväckt, hela morgonen blev tjafsig. Hon fick för sig att hon skulle spela dator på morgonen och när jag sa att hon inte fick det så blev hon arg. En minut senare hade hon ont i huvudet och halvt som halvt grät sig igenom frukosten för hon hade så ont och vi var så dumma som inte lät henne vara hemma. Jag trodde helt enkelt inte på henne... Men usch vad jobbigt jag tycker det där är - tänk om hon verkligen har ont i huvudet??? När hon var mindre minns jag att man tänkte; "Det blir enklare sen när dom själva kan säga vad som är fel". Men jag vetesjutton... Hur ska man nu veta om det är allvar eller ej?

Det blev ingen kul lämning alls! Jag lämnade Melker och han ville inte, Micke lämnade Mathilda och hon ville inte... Det var ingen skön känsla att ta med sig till jobbet...

Eftermiddagen och kvällen blev mycket bättre tack och lov! Vi hade det ganska så mysigt och det kändes bra. Mathilda somnade på två minuter vid åtta. Välbehövligt!

I morse åkte Micke i väg tidigt och jag var själv med barnen. Mathilda vaknade på fel sida... Hon deklalerade med en gång att hon ville vara ledig i dag, för hon var sjuk - hon hade ju ont i huvudet i går... Hon var arg, sur & grinig... Tack och lov så hade vi gott om tid på oss, så jag lät henne vara och sen när hon kom på att det är dans i dag så blev allt bättre. Lämningen gick bra! Lämnade Mathilda först och sen Melker. Melker och kompisen J sprang omkring och sjöng "Lalla lalla la" högljutt när jag lämnade dagis...

Jag jobbar hemifrån idag. Skönt! Har inte så mycket att göra, så jag hinner med lite annat oxå.. Blogga till exempel :)

I eftermiddag ska vi som sagt på dans, sen i kväll ska jag på föreläsningen "Mat för barn" i Väsby. Intressant!

Inga kommentarer: