söndag, januari 06, 2008

Jullovets sista dag

I morse ringde mamma och undrade om vi inte ville följa med till Tekniska Muséet och eftersom att det varit ett av de museum vi hade tänkt att besöka under jullovet, men som inte hunnits med så kändes det lockande... Dock hade vi planerat in kompislek i dag som vi fick flytta på, och det gav mig såklart dåligt samvete... Förlåt V! Men eftersom att ett av mina nyårslöften är ett sluta ha så dåligt samvete jämt, så blev det som det blev...

Strax efter tolv åkte vi hemifrån, och var på plats inne på Tekniska muséet en dryg timme senare. Båda barnen tyckte det var jätteskoj. Det fanns en massa skoj att testa och leka med..

En sak jag stör mig på när jag åker i väg så här, är när det finns så dåligt med mat... Planerar man lite bättre så kan man ju ta med sig matsäck, men nu blev det ganska hastigt bestämt. Vi åt frukost runt tio, och barnen äter inte så våldsamt mycket - så att stoppa i dem något runt halv två kändes rätt välbehövligt. Vi stod då lämpligt vid caféet inne i muséet. Där fanns det en massa fikabröd och två olika baguetter... en med någon räkröra i, och en med en kycklingröra i. Kändes sådär barnvänligt... Köpte i alla fall en av varje, men det gick inte hem hos någon av dem. Fick skrapa ur rörorna så gott det gick och så fick dom äta bröden sen i stället. Mathilda åt väl ett par tuggor, och Melker vet jag inte om han fick i sig nån tugga överhuvudtaget... Nåja, dom klarade sig bra i alla fall.

Efter ett par timmar på tekniska muséet så ville Mathilda vidare till Polismuséet som ligger intill, och som vi pratat om att besöka. Så vi gick dit.. Först av allt fastnade vi vid polisbilen som barnen fick sitta och leka i, och sen löste Mathilda ett brott med lite olika uppgifter. Spännande! Man kunde dessutom sitta vid stationen och anropa den som satt i polisbilen, det var skoj!

Sen gick vi vidare in på muséet och jag måste säga att jag blev rätt besviken... det var inte så värst intressant för barnen. Kanske hade varit intressant om man gick som ensam vuxen, så att man kunde läsa ordentligt och sätta sig in i fallen, men när man hade barnen med sig så funkade det ju inte... Nä, det här museumet var inte så skoj enligt mig, men barnen tycte i alla fall att det var kul och det är väl huvudsaken?!

Inte heller Polismuséets cafeteria föll mig i smaken... Det var bara fikabröd där oxå, så barnen fick dela på en kanelbulle bara för att få i sig någonting ätbart... Varför kan dom inte ha korv med bröd? Eller frukt eller något?! På vägen hem fick det bli McDonalds. Suck..

I morgon börjar allvaret igen! Ångest...
Det var svårt att få barnen att sova i kväll.. Även om vi la dem i hyfsad tid, så somnade dom sent. Melker började jag natta 19:30 - 21:10 lämnade jag hans rum...
Mathilda la sig kanske en kvart senare 19:45, och sista gången hon ropade var klockan 22:15..

Det blir nog en jobbig morgon i morgon... speciellt om Melker börjar skrika efter välling i natt igen.. Pust!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du behöver absolut inte ha dåligt samvete. Tycker att ditt nyårslöfte verkar bra. Är det försent att avlägga ett liknande???
Kram på dig min vän! /Vera