tisdag, januari 01, 2008

Nyårsafton

På förmiddagen på nyårsafton gick jag och Melker hem till mamma & pappa. Jag skulle hjälpa dem lite med deras dator, och Melker talade om för mig innan vi gick att han skulle hjälpa mormor med teven. Han skulle byta batterier... Där ser man :)

Vi blev kvar hos dom i ett par timmar, och jag tror att Melker njöt av att ha mormor & morfar helt för sig själv...

Vi gick hem runt två, och då lämnade jag i stort sett bara in Melker, och själv åkte jag och handlade. Skulle komplettera lite både på systemet och på ICA Sätuna.

När jag kom tillbaka hem igen så åt jag lunch och sen började vi fixa lite inför festen. Precis när vi var klara så kom Åsa, Thomas & Thindra till oss för att fira nyår. Dom hade med sig all mat, och killarna tog plats i köket. Helt oväntat - och väldigt trevligt!

Vi fick rårakor med kalix löjrom, creme fraich och rödlök till förrätt. Helt fantstiskt gott!
Medans killarna sen satte igång med varmrätten så gick Åsa, jag och barnen ut för att kolla lite på fyrverkerierna som folk runtomkring tjuvstartat med.. Det blixtrade och smällde runt om oss hela tiden. Melker & Thindra gillade inte alls det, och ville gå in igen, så dom gick in medan jag och Mathilda stannade kvar ute. Vi gick runt på gatorna häromkring och kikade lite samtidigt som snön föll. Mysigt! Tyvärr var det bara blötsnö så det blev bara slask på marken..

När vi kom tillbaka in var maten klar. Helstekt oxfilé med potatisgratäng och vitlökssmör... Mums!

Under tiden vi åt kraschade barnen pepparkakshuset och åt.. Skoj, men det blev vansinnigt smuligt överallt...


Pepparkakspangare


Sprall-Mathilda


Strax efter tio var det dax att lägga dom små barnen. Mathilda ville stanna uppe över tolvslaget, så hon fick vara vaken. När dom små sov så tog vi kaffe och chokladcheesecake och spelade samtidigt "Den försvunna diamanten". Fortsatte sedan med "Från A till Ö". Insåg att det var ett klart underskattat spel... det var länge sen vi spelade det, men det var ju hur kul som helst... Det var nästan så att vi missade tolvslaget :)

Strax innan tolv gjorde vi oss klara för att gå ut. Micke skulle stanna inne med dom sovande barnen, fast Melker vaknade precis då vi skulle gå ut. Det smällde extremt mycket runtomkring...

Mathilda var inte ute många minuter, hon tyckte det var läskigt med allt smällande och jag håller nog med.. Jag kan inte minnas att det pangat så mycket förr...

Strax efter halv ett gick jag och la barnen igen, och sen efter det fortsatte vi spelandet fram till klockan var två. Då ropade sängen på mig...

I dag har vi haft en slapp första januaridag. Skönt!
Jag och Melker var iväg och hyrde ett par filmer, annars har vi bara varit hemma. Mathilda hade pyjams på sig precis hela dagen... En skön dag helt enkelt!

Inga kommentarer: