söndag, juli 13, 2008

Första semesterveckan

Nu är första semesterveckan slut, och för en gångs skull så tycker jag att v hunnit med en hel del! Ofta brukar det vara så att man efter första semesterveckan har lite smått ångest för att veckan bara sprungit förbi..

Nu har vi å andra sidan inte hunnit med så mycket slappande som man bör på semester, men jag tror att om vi bara varit hemma och slöat hela dagarna så hade barnen klättrat på väggarna.

Måndag, vår första semesterdag, vaknar vi upp till regn... Det gör oss inte så mycket i och med att vi ska åka i väg, men planen som vi hade var att gå ner till stationen och den fick vi snabbt ändra. Tog bilen ner till stationen i stället, och så tog mamma & pappa hand om bilen och körde hem den sen. Tack :)


Mathilda, Melker och Micke på väg till tåget

Vi var ute i god tid, och fick vänta på perrongen i nästan en halvtimme. Det regnade och vi försökte stå i vänthytten (Eller vad heter det?? Kan inte hitta något ord...) men där stank det kiss.. Äckligt!


Mathilda och Melker i väntan på tåget

11:30 hoppade vi till slut på tåget in mot Stockholm. Vi fick stanna och vänta in andra tåg på vägen, så vi blev lite försenade in till Stockholm och jag blev lite stressad över att vi inte skulle hinna med tåget till Göteborg. Men det visade sig vara hur lugnt som helst, tåget gick från samma ställe som vi kom till, vi behövde bara gå ett par spår bort. Tåget rullade in samtidigt som vi kom dit, så det var bara att gå på och leta upp sina platser. Jag hade sagt till Mathilda att vi skulle sitta vid ett bord, men jag måste sett fel när jag bokade för något bord var det inte. Men det gick bra ändå :)



Mathilda äter lunch...


... och det gör även Melker...

Strax efter att tåget rullat i väg så tog vi upp vår medhavda lunch. Mathildas specialpastasallad hade vi med oss. Himla behändigt och enkelt... Pasta, köttbullar i bitar, paprikabitar, majskorn och ärtor. Mathilda läste större delen av resan, och Melker var nöjd med att kika ut genom fönstret och att gå fram och tillbaka i gången.

När vi hade ungefär en och en halv timme kvar så gick vi till restaurangvagnen och tog en fika där. Kvart över tre rullade tåget in på Göteborgs Central. Det kändes otroligt smidigt att åka tåg konstaterade vi båda!

Jag hade bara läst att hotellet låg nära Liseberg, och då bokat tåg ända fram till Liseberg, så på centralen fick vi hoppa på nästa tåg som skulle ta oss till Lisebergs station. Vi fick vänta ungefär en halvtimme för att åka en fyra minuters tågresa...

När vi gick av tåget var vi som sagt framme vid Liseberg, och fick då väldigt turistigt börja leta på kartan för att hitta hotellet. Det tog väl ungefär tio minuter för oss att gå dit. Vi skulle bo på Scandic Hotell Rubinen, och det visade sig ligga på Avenyn. I efterhand insåg vi att den sista tågresan var helt onödigt, vi hade lika gärna kunnat gå eller ta spårvagn... Väl på hotellet checkade vi in, och inspekterade rummen. Barnen var lite speedade så jag tänkte att jag kunde ta med mig dom ner till lekrummet en stund. Tog med min bok och tänkte passa på att läsa lite, för på tågresan fick jag inte läsa en rad...

Vi letade efter lekrummet, men hittade inget så vi åkte ner till receptionen och frågade efter det. Det visade sig att det bara var öppet i samband med frukosten och att då skulle maskoten Sigge även vara på plats. Vi gick tillbaka till rummet, och gjorde oss då i stället klara för att gå ner och äta middag.

Vi åt på hotellet. Barnen var trötta och hungriga, och Mathilda hade inte alls tålamod till att sitta och vänta på maten. Hon var riktigt arg på dom i köket för att det tog sån himla tid. Fast det tog nog egentligen inte längre tid än det brukar göra när man går ut och äter.. Efter en stund fick vi i alla fall in maten och den åts med god aptit. Micke och barnen åt hamburgare och jag åt Quesadillas med fläskfilé. Det var gott!

Efter maten gick vi en sväng på Avenyn. Gick till Turistbyrån och köpte Göteborgspass. När vi sen gick tillbaka började det regna igen. Trist! Vi gick in på Coop och köpte varsin glass, och sen gick vi tillbaka på rummet för att softa och få barnen i säng. Dom var som sagt rejält trötta och förväntansfulla inför morgondagen... Klockan hann bli nästan tio ändå innan dom somnade...

På tisdagsmorgonen vaknade vi strax efter sju. Duschade, klädde på oss och gjorde oss klara för att gå ner och äta frukost.

'

På väg mot frukost...

Vi var väl i matsalen strax efter åtta. Satte oss precis intill lekrummet, och så gick vi och hämtade frukost i omgångar. Barnen fick väl inte i sig så där jättemycket frukost, dom var rätt uppspelta inför dagen... Det utlovade besöket av maskoten Sigge uteblev, och Mathilda blev lite besviken över det.

Vid niotiden lämnade vi hotellet och började vår vandring mot Liseberg. Liseberg öppnar 11:00... Men likaväl som vi satt på hotellrummet och häckade, så kunde vi i sakta tempo vandra mot Liseberg.


Mathilda träffade Karin Boye...


... och Melker och Micke träffade Victor Hasselblad

Efter vår promenad, som bland annat innehöll en liten fotosession på Götaplatsen, så kom vi fram till Liseberg klockan 10:00.. Vi gick då in på ICA intill för att köpa frukt och fördriva tiden ytterligare litegrann. 10:40 ställde vi oss utanför Lisebergs entré och bara några minuter senare så öppnade dom, alltså 15 minuter innan utsatt öppningstid. Kanon!
Vi tog sikte mot biljettluckan, och bestämde oss för att det var lika bra att köpa åkband till alla. Det skulle förhoppningsvis löna sig.


Yes... åkbanden är på!


Först av allt gick vi till Cirkusexpressen som alla ville åka, men Melker ändrade sig när det var dax så han och jag gick ur kön och ställde oss brevid för att titta på när Mathilda & Micke åkte i stället. Mathilda skrattade och var hur nöjd som helst :)


Mathilda & Micke i cirkusexpressen

Vi gick vidare till Farfars bilar som var mer i Melkers smak. Den gillade han skarpt...


Även Kaninresan blev en favorit för Melker.


Mathilda i kaninresan....


... och Melker i kaninresan


Vi såg en elefant längs med båtturen...


... och ett helt gäng med kaniner...


... och en annan lustig figur...

Vi gick in i Kaninernas hus, och där trivdes båda barnen. Melker var till en början lite blyg för kaninerna, men det släppte sakta med säkert och till slut gick han fram och kramade om dem.


Mathilda åkte Små grodorna. Hon såg rätt nervös och pirrig ut när hon först satte sig, men när åkturen började så kom skrattet.



Pirrig...


... ännu pirrigare...


... superglad :)

Sen ville Melker åka Flygkarusellen. Det kändes bäst om Mathilda åkte med till en början, och hon var väl måttligt road. Melker däremot var helnöjd...


Kapten Melker



Tummen upp!


Melker och Micke fortsatte med Cykelturen. Där var det lång kö och Mathilda hade ingen ork att stå i kön, så hon och jag gick och spelade på lite lyckohjul i stället. Ingen vinst..


Trampa, trampa...


Mathilda träffade en låååång dam...


... och även Sten-Åke Cederhöök

Vi gick vidare till Sagoslottet. Även det blev en favorit för båda barnen! Direkt utanför låg Drakbåtarna, så då åkte vi den oxå. Efter det var det hög tid för lunch! Jag och Mathilda åt korv och Micke och Melker åt hamburgare.



Medan Melker & Micke åt så passade jag och Mathilda på att gå och köa för Lisebergsbanan.



Jag trodde inte Mathilda skulle våga åka den, men jag tänkte att vi gör ett försök... Inga problem, men efter första backen och kurvan så såg jag på henne hur hon kämpade mot gråten. Det var läskigt... plus att hon slog huvudet lite i vagnen när vi åkte. Jag led med henne för det tog lång tid att åka (om man tycker det är läskigt så var det iaf lång tid), och hon ville nog helst bara därifrån. Jag tyckte om det, men det var inte så kul när Mathilda inte gillade det... När vi gick därifrån kom gråten..

Vi begav oss till dom betydligt lugnare Barnbåtarna i stället.
Melker och jag hoppade i en båt, och Mathilda & Micke tog en annan.


Styrman Melker... det gick väl sådär...


... för styrman Mathilda gick det bättre...

Intill Barnbåtarna ligger Flume Ride, så det blev nästa aktivitet för Mathilda & Micke. Medan dom stod i kö åkte jag och Melker Fisketuren. Efter det fick jag lära mig att man tittar på en karusell först, och åker den sen... Den gick alldeles för fort och snurrade för mycket för Melker, så han grät som en stucken gris under hela åkturen... Jag ville bara att den skulle stanna så vi kunde kliva ur, det kändes som en evighet...

Vi gick tillbaka och spanade in Mathilda & Micke i stället.


Här är dom på väg upp...


... och på väg ner...


Dyblöta! Här ser man inte hur blöta Mathildas byxor blev...

Efter en fikapaus med kaffe, glass och sockervadd, så delade vi upp oss och gick åt olika håll. Jag och Melker gick till den lugnare delen och Micke och Mathilda åkte Pariserhjulet och upp i Utkikstornet.


Sockervadd måste man ha om man är på Liseberg...


... Melker fick glass...


Mathilda i pariserhjulet


Här är från Utkikstornet

Vädret var upp och ner denna dag, den kom några små regnskurar emellanåt men det var ingen större fara. Strax innan sju regnade det dock rejält och Melker var rätt trött. Vi trodde nog att vi skulle göra som många småbarnsfamiljer, gå hemåt.. men Mathilda ville åka Kållerado först och jag åka Balder.

Mathilda tyckte Kållerado var helkul, och ville åka den med mig direkt efteråt så det gjorde vi. Sen gick jag till Balder. Fick stå i kö ungefär 15 minuter. Helt överkomligt! Måste erkänna att det pirrade i magen när jag stod där i kön... Första stupet har 70 graders lutning... Det var så himla ballt!!! Jag vill absolut åka den igen!


Melker i vagnen strax innan jag går till Balder.

När jag kom från Balder sov han... vi tänkte då att vi kan väl lika gärna stanna kvar så länge som Mathilda orkar och tycker det är kul...

Mathilda åkte på för fullt, det var ju hur bra som helst för det var knappt några köer alls. Perfekt!

Bland annat så åkte jag och Mathilda Kaffekopparna och efter det en tur i FlumeRide.



Melker vaknade under tiden jag och Mathilda åkte Flume Ride, och han var snabbt på hugget igen. Han ville åka mera...



Nu var det verkligen inga köer alls, och det var bara att åka om och om igen. Utnyttja åkbandet till max :)

Micke skickade ett SMS till mig för att berätta var dom var, i nästan exakt samma stund svarade jag precis lika kort "Farfars bilar". Micke fortsatte sen att rapportera var dom var, jag behövde bara skicka samma meddelande om och om igen... Farfars bilar var favvis!

Mathilda åkte även Trummeliten, Jukebox och Lilla Lots. Dessutom gick vi inne i Kristallsalongen och skrattade :) Jag tror Mathilda hann med att åka i stort sett allting som hon fick åka faktiskt... hon missade bara Knatterallyt.

När klockan var tio stängde alla barnattraktioner. Vi gick bort till Sagoslottet för att kolla att det verkligen var stängt...


... det var stängt!

Vi åt varsin våffla innan vi lämnade Liseberg. Tänk att vi var där i 12 timmar! Det var så sjukt kul och vi hade en kanondag helt enkelt!

Tog spårvagnen tillbaka till hotellet. Väl på hotellet tog det en stund att somna. Vi var väl alla uppe i varv....

På onsdagsmorgonen sov vi tills strax innan nio. Välbehövligt!
Regnet smattrade ilsket utanför...

Mathilda började rätt omgående tala om att hon inte alls ville åka till Universum, hon ville bara tillbaka till Liseberg inget annat. Universum var tråkigt hade hon bestämt!

Några minuter senare kommer en liten Melker, regisserad av Mathilda, och ser butter ut och talar om att Universum är tråkigt och Liseberg är roligt.. *fniss*

Vi gick ner och åt frukost, tog det lite lugnare idag. Upp på rummet och packa ihop, och sen checkade vi ut. Lämnade kvar våra väskor i bagagerummet och vandrade sedan från hotellet bort mot Universum. Regnet gjorde nog att fler än vi tänkt samma sak... att det var en bra dag att gå på Universum.. Det var störtmycket folk. Pust!

Först av allt gick vi in i akvariehallen där vi tittade på fiskar, hajar och klappade rockor.


Mathilda går över vattnet med rockorna och några andra fiskar


Melker och Mathilda i ett ormgap

Sen gick vi en bit genom regnskogen. Jättefint... men trångt och svettigt... Gick in i Explora som är ungefär som Tom Tits. Där var det skoj!


Melker är kung!

Gick sen upp till Kalejdo, som handlade om Rymden. Där var vi bara en kortis... Barnen ville vidare till Liseberg...

Vi bestämde oss för att ta en snabb fika och sen titta på hajmatningen och efter det gå vidare till Liseberg. Barnen blev överlyckliga! Vi var ju ändå där för barnens skull..

Hajmatningen var riktigt mäktig att se! Jag stod precis i tunneln och hade en haj simmandes över mig och såg hur den tog en fisk... Coolt!





Ungefär vid halv tre gick vi då åter in på Liseberg. Barnen hade bestämt sig för att använda pengarna dom fått av mormor & morfar till att köpa något i souveniraffären, men nu valde dom att använda dom till att köpa åkkuponger. Tänk om vi tänkt på det dagen innan... då hade vi kunnat förlänga åkbanden för 90:-/st, nu fick vi istället köpa ett häfte för 220:- som var slut på nolltid... Köpte dessutom till 3 extrakuoponger för Mathilda så gärna ville åka Kållerado en gång till... Helst ville hon åka ännu mera, men där sa vi stopp!

Melker tittade på kaninmusikalen, åkte farfars bilar och kaninresan. Sen var han nöjd.





Ett besök hos kaninerna blev det oxå!









Vi åt middag och sen använde vi sista kupongen i lyckohjulen, men även denna gång utan vinst. Vi har spelat för ungefär 150:- utan vinst... Hade med alla mynt från sparburken. Mathilda var så sur över att vi inte vann... Var och varannan människa gick omkring med stora kexchoklad och andra vinster. Jag är på sätt och vis rätt glad över att vi inte vann! Vi ska inte äta en massa godis...


På väg ut från Liseberg träffade vi en annan lååång människa

Strax innan fem var det då dax att lämna Liseberg för gott denna gång. Vi åkte med veteranspårvägen till hotellet. Där klev vi bara av och hämtade väskorna, och tog nästa spårvagn till centralen.



Vi blev väldigt tidiga - hade en timma kvar till avgång, så vi satte oss på Ritazza och tog en fika. När det var ungefär en halvtimme kvar till avgång så gick vi ut till perrongen. Melker hade för mycket spring i benen för att sitta kvar... Micke var på toa och Melker fick för sig att springa i väg efter honom. Jag fick lubba efter honom, medan han bara skrattade åt mig... den lilla skitungen :)




Vi fick fina Caffe Latte...


... och fina morotskakor










När vi klev på tåget visade det sig att vi hade "baklängesplatser", och jag blev lite orolig över att må illa... men det gick finfint. Barnen var lite knöliga till en början, då bägge skulle sitta brevid mamma, bägge skulle sitta vid fönstret osv... Melker somnade efter ungefär halva vägen, och sov sen tills vi var framme i Sthlm. Vi rullade in på centralen strax efter tio, och fick sen rusa för att hinna med tåget till Märsta. 22:30 var vi på Märsta station där vår bil stod framkörd. Härligt!

Vi är verkligen urnöjda med vår lilla Göteborgstripp! Nästa gång ska vi försöka vara kvar ett par dagar till, och så vore det kul med åksällskap!

På torsdagen hade vi sovmorgon ända till 08:30. Inte illa...
Det var varmt och skönt ute, så vi fick äta frukost ute. Härligt!


Nyplockade jordgubbar fick vi dessutom till frukost. Mumma!

Mathilda hade en riktigt lugn slappardag, och spelade mest dator och lekte ensam på sitt rum. Micke och jag röjde undan efter det nedsågade trädet, och Melker stökade runt i trädgården. Micke körde tre vändor till tippen med skräp.. skönt!

I fredags stack vi återigen iväg. Då åkte vi hem till familjen Svalefors i Enköping. Där badades det och lekte, fikade och åt gott. Sen sov vi kvar där! Mysigt!

På lördagsmorgonen och förmiddagen fortsatte lekandet. Vi tog det lugnt och stilla. Skönt!






Mathilda flydde smög i väg och satte sig i hammocken och läste för dockorna. Mysigt!

Vid ettiden åkte vi vidare hem till farmor & farfar. Där åt barnen lunch, och vi drack kaffe. Sen lämnade vi barnen hos farmor & farfar och åkte till Eskilstuna. Där gick vi först runt på stan och kikade en stund.

Sen åkte vi ut till Slagsta, där Micke är uppväxt. Gick runt och kikade på huset dom bodde i, och var alla kompisar bott och såklart fick jag se var Jocke Berg bodde :). Det var kul att se!

Åkte tillbaka in till Eskilstuna och så gick vi till Rademachersmedjorna. Där åt vi mat på Jernberghska. Urgott och väldigt mysigt!




Jag åt "Oxfilémedaljonger provencale"...


... Micke åt "Pocherad gösfilé med duchessepotatis, gräddkokta kantareller, honungsslungad sparris och morot"

När vi var mätta och belåtna gick vi över till Strömsholmen där Håkan Hellström och Kent skulle spela. Vi kom dit vid sjutiden, och konserten började inte förrän åtta, så det blev till att vänta en stund...

Håkan började spela, och jag är väl inte direkt något fan av honom men det var kul att se honom för han var så galet vild och energisk...

Jag tror Håkan spelade i 1,5 timme, för sen var det väl en halvtimmes väntan på Kent. Dom klev på klockan 22:00.

Det var i stort sett samma låtlista som på Zinkensdamm, några låtar utbytta bara. Men den låtlistan är sjukt bra så jag var nöjd! Det var otroligt kul att se dem på hemmaplan, och Jocke bjöd verkligen på sig själv och pratade en massa gamla minnen.

Denna konsert var snäppet bättre än Zinkensdamm.. Helt underbart med andra ord!

Strax efter midnatt rullade vi tillbaka till Enköping, där våra små älsklingar låg och sov hemma hos farmor & farfar. Vi tassade in och la oss och sov till nio på morgonen. Då hörde jag hur Melker började prata. Jag gick upp och Melker fick syn på mig.. han blev så himla glad och kastade sig i min famn. Myyys...

Efter en stund kom även Mathilda tassandes, oxå glad för att vi var tillbaka :)

Vi stannade kvar i Enköping till två, och sen åkte vi hemåt och tog en slapp kväll. Mamma och pappa var förbi en stund och hälsade på. Trevligt!

Det här blev nog mitt längsta blogginlägg ever... GRATTIS om nån har orkat läst hela :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag orkade! Och det trots att jag ju faktiskt hört det mesta redan. Men det är så kul att läsa och kolla korten på våra älskade skruttisar.
Puss

Sabina sa...

Hehehe jo då visst orkade jag=) Men jösses vad med inlägg å då var jag ändå förbi här igår.....

Jätte fina kort å nu fanns ju mami med på ett oxå, me like=)

Kram

Sandra sa...

Vad duktiga ni var som orkade :)