söndag, juli 29, 2018

Kroatien Juli 2018

Nu är vi tillbaka hemma efter en vecka i Kroatien, premiär för Kroatien för vår del.

Strax innan två på lördagen blev vi hämtade av en taxi och åkte upp till Arlanda. Jag hann med att växla lite pengar innan Alicia anslöt och vi kunde gå och checka in våra väskor. Vi hann passera säkerhetskontrollen och gå lite i taxfreen innan mamma & pappa anslöt.

Vi handlade lite godis, och fikade innan det var dags att gå ombord på planet. Jag har läst en del om SAS denna sommar, att det har varit mycket inställda flyg och mycket förseningar, så det hade jag såklart gått och nojjat över. Men vi kom iväg strax efter beräknad avgångstid. Skönt!

Flygresan tar bara 2,5 timmar, det gick snabbt och smidigt. Väl framme i Pula gick det också snabbt och smidigt, väskorna kom riktigt snabbt. Vi fick köa en liten stund för att få ut hyrbilen bara.

Att köra upp till Valkarin där vi hyrt huset tog ca 40 minuter. Jag skulle skicka ett SMS till "husvärden" när vi var på väg, vilket jag gjorde - utan att få svar, så jag blev lite nojjig igen. Man läser ju en del om folk som blir lurade när de hyr hus, så även det hade jag nojjat över.

Till slut hamnade vi på riktigt små vägar som ledde oss fram till en liten, liten by med en liten bondgård och ett par få hus. Jag såg inte till "vårt hus" och var säker på att vi faktiskt blivit lurade. Stannade bilen och gick ut till några som stod på vägen, och frågade om de visste var vi skulle - och inklämt mellan två hus låg ju faktiskt huset. Nu gällde det bara att få komma in, så jag ringde numret och hamnade hos en kvinna som inte verkade förstå vad jag ville och la på luren. Panik!
Men så runt hörnet kom kvinna gående, och det var vår husvärd. Det visade sig vara hennes mamma som svarat i telefonen.

Huset var PRECIS så fint som på bilderna och jag kunde andas ut :) Att det låg så himla gulligt, granne med en bondgård blev som en gullig liten bonus.

Klockan hade hunnit bli 21:30 innan vi var installerade, och sen behövde vi åka iväg och handla mat. Vårt första butiksbesök blev på Kaufland, en rörig butik. Det var otroligt mycket folk ute och handlade på lördagskvällen så det blev en rätt kaosig handling, men vi fick i alla fall med oss frukost och ingredienser till en pasta carbonara. Det blev en sen middag den första kvällen.
När vi gick och la oss drog ett rejält åskväder in. Det blixtrade som sjutton, och hela himlen lös upp. Det höll på ganska länge, så det var svårt att somna. Klockan han nog bli 01:30 innan det gick att somna.

En första blick på poolen

söndagen vaknade vi ganska tidigt ändå, trots att det blev sent i säng på lördagen. Efter frukosten badade vi och gick sedan en promenad runt om i byn innan vi gick tillbaka hem och badade mera.

På eftermiddagen åkte vi in till Porec för att kolla in var vi kunde bada. Vi hamnade mitt i stan och gick runt lite, och hittade ett bad mitt i stan. Men det var inte så jättefräscht, och lockande - men Melker och Micke badade ändå. Vi köpte med oss lite badleksaker hem till poolen innan vi åkte och handlade middagsmat. Super Konzum blev dagens butik, och fläskkotletter med klyftpotatis blev kvällens middag.

Poolen i dagsljus

Vårt fina hus....

... med fikonträd intill poolen

Vårt grannhus...

... och bondgården mittemot

På promenad i byn

 
En första blick på Porec

Två fina tjejer <3 nbsp="" p="">
Poolleksaker införskaffade

Måndagen inleddes med ett träningpass efter frukosten.


Sedan blev det poollek, innan vi åkte till Plava Laguna som jag fått tips om att det var ett bra badsställe.




Mathilda tog en massa fina bilder på Melker <3 nbsp="" p="">

Det var ett mysigt ställe. Man kunde ligga på olika platåer, där det fanns stegar ner i vattnet. Trots det lite svårt att ta sig ned i vattnet, då stenarna i vattnet var hala på sina ställen. Badskor är verkligen att rekommendera, vi hade bara två par med oss.

Efter några timmars bad så packade vi ihop och åkte in till Porec. Här fanns en stor och väldigt bra parkering väldigt centralt. Inte speciellt dyrt heller.

Vi gick först av allt och satte oss på en uteservering på torget. Vi drack mojitos, smoothies och glass. Tog även in en charkbricka som vi delade på. Då kunde vi konstatera att kroatiska oliver är otroligt goda!


Sedan strosade vi vidare i staden och kikade lite, innan vi hittade ett ställe att äta mat på. Vi bestämde oss för Marconi som såg mysigt ut.



I väntan på maten på Marconi. Väntan blev lång... 

Mamma & pappa delade på ett fiskfat och Melker tog en pasta carbonara. Detta kom in efter ca en timme. Efter ytterligare en halvtimme fick vi andra våra pizzor. Pizzorna var förvisso goda, men fiskfatet var ingen höjdare. Nej - denna restaurang kan vi inte rekommendera.

Ölen som kom in alldeles för sent, hann jag inte dricka upp. Då får man ta doggy bag va?


tisdagen tog vi det lugnt på hemmaplan. Vi badade!


På eftermiddagen åkte Micke, Mathilda, Alicia & jag till grannbyn för att handla mat. Vi hade lite som mål att handla mat på olika ställen varje gång :)

Det blev lite blandad kompott till middag. Gott!




onsdagen bestämde vi oss för att åka till Kamenjak Nationalpark för att bada. Väl där blev vi lite förvirrade, och visste inte riktigt var vi skulle åka. Hade missat att läsa på insåg jag...
Vi tog oss i alla fall ner till ett bra ställe att bada på.

I efterhand läste jag att vi skulle tagit av mot "Safari Bar" där vi istället åkte till Beach Bar. Det kan vara bra att komma ihåg om man åker dit igen :)

Vattnet var kristallklart och härligt. Men så var det detta med badskorna, vi hade ännu inte köpt in fler skor - och här var det inte bara stenar som störde. Det var även gott om sjöborrar som inte är så roliga att trampa på... 

Jag och Melker snorklade runt mest hela tiden, medan de andra låg och solade. Sen blev det dags att gå och äta lunch. Överraskande bra matutbud och billigt också. Jag och Micke åt "Meat on stick" och de andra åt pizza. Mathilda åt sallad. Medan vi satt och åt som kom en störtskur regn.. så det var bara att packa ihop och vända hemåt. Lite abrupt slut. Trist!




När vi kom tillbaka till huset så blev det en siesta. På kvällen åkte Micke, Mathilda, Melker, Alicia & jag in till Porec för lite shopping och mat.



Vi åt middag på torget, på ett ställe som hette Cotton Club. Det var okej.. Jag tog en Pasta Puttanesca som jag tycker är svingott. Det jag glömde bort är att när jag gör den själv så väljer jag ju bort ansjovis... den här smakade bara ansjovis = inte alls gott.  De andras mat var helt okej, inget kulinariskt.

På torsdagen var det Mickes 50-årsdag. Så vi gick upp och förberedde frukost för honom. Frukost och skönsång och present. Han fick en Apple Watch av oss.



Dagens mål var ett besök i Rovinj. Vi skulle ta vägen via Limski Zaljev för att kolla in den.
Det visade sig vara mycket lyckat. Så fantastiskt fint!





Vi skulle bara kolla vid början av bukten, men passade på att äta lunch där också. Det var ett ställe som hette Fjord som jag kände mig lite småskeptisk till. Kändes lite halvsunkigt och säkert dyrt med tanke på läget.. 

Men jag hade fel, det var överraskande bra. Bra mat, bra pris och bra service. 


Melker tog Fläskkotlett.. en rejäl portion fick han :)
Jag åt Istarisk Plate igen, gott!

När vi ätit åkte vi vidare till Rovinj. Började med ett badstopp. Vi hamnade på Mulini Beach. Här var det en stenstrand, så det var enklare att komma i nu - plus att vi hade införskaffat fler badskor.

Det blev en stunds skönt badande, och Melker hittade även en brygga att hoppa i från. Sen kom åskan igen, och vi packade ihop. Gick till bilen och bytte om till finkläder innan vi styrde in mot staden. Lite tight att hitta parkering först, men vi hittade en bra plats till slut och fick ett första wow-intryck av staden. Så himla fint!


Vi började med ett kaffe & glass-stopp på Orange Bar.


Sen började promenaden genom staden , det blev en riktig fotopromenad. Så otroligt fin stad!









Mitt inne i stan fanns mysiga badklippor. Hade gärna badat, men badkläderna låg kvar i bilen.



Jag hade läst om en restaurang som vi hade siktat in oss på La Puntalina. Den låg precis över dessa badklippor, och var tyvärr totalt fullbokad. Frågade där om tips på andra ställen, och fick ett tips. Kyparen ringde dit och bokade upp ett bord åt oss, så vi gick dit.

Snackbar Rio hette stället, och var ett litet litet ställe. Kändes sådär... när vi fick in menyn hittade barnen först inget men till slut så... och det visade sig bli toppen. Maten var riktigt riktigt bra!
Alla var nöjda och glada. Lyckat!



Detta blev en riktig höjdardag kunde vi konstatera!

Fredagen fick bli en baddag. Först vid poolen i väntan på att Melker skulle vakna och sedan ännu en besök på Plava Laguna.

Vi badade, solade, Melker hoppade från bryggan, Micke & Melker åkte trampbåt och vi åt okej pizza till lunch. Melker åt hamburgare - äntligen.




På kvällen blev det Pasta Carbonara hemma i huset, och fotostund i poolen innan vi packade ihop inför hemresan.




lördagen gick vi upp tidigt för att äta frukost och packa ihop. Vi skulle vara ute ur huset 10:00. Vi lämnade Valkarin och körde ner mot Pula där vi skulle spendera dagen i väntan på flyget hem.

I Pula blev det lite planlös vandring.. vi kollade in Amfiteatern Pula Arena och vandrade sen bara runt. Micke och Melker gick och åt lunch på Mc Donalds, medan vi andra åt på en liten restaturang. Jag åt cevapcici - det var gott!





Sedan vandrade vi vidare, kollade lite på olivoljemuseumet. Kroatisk Olivolja är verkligen otroligt god har vi upptäckt! Ville köpa massor, men lite svårt att få in i väskorna...

Till slut satte vi oss på ett cafe där de hade bra wifi - och billig och god kaffe :) Tjejerna gick i butiker under tiden.. vi hann med två omgångar kaffe innan de kom.. och även de beställde dricka så vi kunde stanna kvar en stund till.




Strax efter fyra begav vi oss till bilen. Tänkte vi kunde med oss någon mat från Plondine till flygplatsen, då vi skulle få vänta där ganska länge. Men den här Plondine-butiken var inte alls lika fin som den i Porec, och hade inte alls något utbud av To-Go-mat, trots att dom skyltade med det utanför. Så det blev varsin macka och drickyoghurt till middag..

Flygplatsen var liten och varm.. blev en ganska lång väntan där. Dessutom blev planet ca en timme försenat innan vi äntligen kom iväg. Landade på Arlanda strax innan 23. Sen tog det lång tid att passera genom passkontrollen - men det positiva var då att väskorna redan kommit när vi kom ner.

Fick skjuts hem av Alicias mamma samt av Byströms. Skönt att slippa taxi.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vi haft en mycket bra resa!  






































3 kommentarer:

Vera sa...

Vilken härlig resa!

Sabina sa...

Låter som en underbar resa. Lite avis, då vi inte kommer iväg någonstans i år.
Ni kommer inte sakna Cypern nu då.

Datte sa...

Kul att få ta del av Er resa på det här sättet o mycket kände jag igen trots att det var många år sen. Underbart vackra bilder .