torsdag, oktober 25, 2018

New York Dag 1

Torsdag 25:e oktober var det äntligen dags för avresan till New York. Vårt andra besök med hela familjen. Förra gången vi var där var i februari 2014, då i anslutning till Florida-resan. Den gången var vi bara där två dagar, och nu hade vi fem dagar framför oss.

Mamma skjutsade upp oss till Arlanda. På Arlanda gick det oväntat fort och smidigt, så det blev en lång väntan för oss innan det var dags att boarda. Vi fick på RC och handlade lite smått innan det var dags för avresa.

Vi mellanlandade i Oslo, och där blev det lite bråttom. Men det var många från vårt plan som skulle med samma plan, så planet fick snällt vänta in oss.

Flygningen mellan Oslo & New York gick bra, och kändes inte alls så lång. Mycket poddlyssnade och ljudboks-lyssnande hinns med.

Vi landade i New York 13:15. Det gick otroligt smidigt att passera genom passkontrollen, och när vi kom fram till väskbandet så kom väskorna precis. Superskönt!

Vi hade förbokat delad Shuttle-buss, och det var väl sådär smidigt. Först fick vi köa ca 20 min för att komma fram och byta ut vouchern mot en annan vocuher, och sen vänta lite till innan vi blev förflyttade till en ny väntplats. Där skulle vi få sitta och vänta i ca en halvtimme på bussen. Nu blev det bara en dryg kvarts väntan tack och lov.

Sen tar ju bussen lite tid, då den släpper av sällskap på olika hotell på Manhattan, och med tanke på trafiken där tar det ju lite tid. Vi var framme på hotellet runt 16:45.

Hotellet hade toppenläge, på 35:e gatan. Precis vid Macys.. Micke och jag gick ut och köpte på oss lite frukt, och sen kunde vi landa lite på rummet innan det var dags att ta sig ut för att äta middag.

Middagen åt vi på olika håll, Micke och Melker gick på Shake Schak som låg precis vid hotellet. Jag och Mathilda gick några gator bort till Frenchia Vegan Cafe.

När vi ätit gick vi bara runt och kollade lite.