fredag, november 25, 2005

Intensiv dag

I dag har vi knappt varit utanför dörren, det har varit intensivt så det räcker ändå... Barnen vaknade 06:30, så det var bara att gå upp då...

Klockan sju satt vi och åt frukost... Så tidigt äter vi aldrig dom dagar Mathilda ska till dagis... men i dag när vi är lediga så blev det så... Suck! Hade pratat med Mathilda i går om att vi skulle baka pepparkakor, så medan vi satt och åt frukost så började tjatet... "När ska vi baka pepparkakorna?". Jag ville först få upp ljusstakarna och städa lite på övervåningen innan vi började. Dessutom ville jag få Melker att somna innan vi började med bakningen...

Vi tjuvstartade med ljusstakar och stjärnor, eftersom vi kommer att ha kvälls & nattgäster i morgon. Brukar alltid sätta upp sakerna kvällen före första advent. Det blev så fint i köket med julgardinen och ljusstakarna. Det ser så mysigt ut...

När jag hade fått Melker i säng så satte vi genast i gång med pepparkakorna och det gick jättebra. Brukar blir rätt stressad och irriterad när jag bakar med Mathilda annars - men hon har ju blivit äldre sen sist :). Som vanligt pladdrade Mathilda oavbrutet, och hon berömde mig för att jag var så duktig på att baka och sa att pepparkakorna var elegantiska :)

Vi hann precis baka färdigt pepparkakorna och påbörja en saffransdeg innan Melker vaknade. Då var det lunchtajm, det blev blodpudding för oss alla tre. För Melker var det blodpudding-premiär. Det gillade han!

När vi lunchat färdigt var det dax att baka ut lussebullarna, och det var inte det lättaste... Melker var mera trött, men ville inte somna om. Han ville bara vara i min famn... För att bli klar med lussebullarna så plockade jag upp resesängen, la i lite leksaker och satte ner honom. Det funkade en stund i alla fall... När jag gjorde de sista bullarna var han riktigt arg på mig..
Mathilda var med och bakade några lussebullar. Först gjorde hon ett grisansikte (?), och sen sa hon att hon gjorde en snopp. Jag har faktiskt aldrig hört henne säga det, och jag kunde inte hålla mig för skratt för det lät så himla kul. Nästa bulle hon gjorde var en snippa... Tokmajan!

Lussebullarna blev hur som helst väldigt goda! Jag var helt slut efteråt... Har hållt i gång precis hela dagen!

På kvällen bjöd vi över mamma & mormor på middag. Trevligt att få lite besök och Mathilda fick lite leksällskap medan vi lagade mat. Dom lekte för fullt, och hade jättekul! Mamma och mormor åkte hem strax efter åtta och då var det bums i säng för Mathildas del.

Melker har varit orolig i kväll. Misstänker att han haft ont i magen, tror vi ska drar ner lite på vällingen och återgå till ersättning dagtid. Han somnade inte ordentligt förrän strax innan tolv. Jag fick gå runt och bära honom i selen tills han kom till ro...

I helgen är det full fart.. precis som vanligt!
I morrn är det först simning för Mathilda, men det får Micke ta. Jag måste ut och promenera, så jag tar med mig Melker och går ut.
Klockan två är det kalas på dagis, och sen när vi kommer hem från kalaset så har trolgitvis Ida & Mattias kommit hit. Dom ska sova här.

På söndag ska vi först på julmarknad i Steninge Slott och sen ska Mathilda ha "Advents-vernissage" :)

Måste skriva ner en till kul ska Mathilda sa i dag;
- "Jag vill inte gå i skolan när jag blir stor!"
- "Nähä varför inte då?" frågade jag
- "För jag kan inte skriva siffror, och jag kan inte skriva A, och jag kan inte skriva kanin och jag kan inte skriva ansikte, och jag kan inte skriva bokhylla...."

Inga kommentarer: