söndag, november 06, 2005

Knasig lördag och städig söndag

Som vanligt hade vi planerat dagen till punkt & pricka... Det sket sig!
Lördag förmiddag för oss innebär Melodikrysset. Mot slutet av krysset går strömmen i huset. Micke kollar om det är jordfelsbrytaren, men det är det inte. På säkringarna syns inget och vi upptäcker att vissa lampor ändå funkar. Micke går ut till huvudproppskåpet i garaget och kollar och samtidigt tar jag med mig barnen ner för att gå och tvätta dom. På nedervåningen luktar det bränt som sjutton, och värst inne på toan. Nåt i värmepannan är inte helt bra...

Ringer Allan och frågar om råd. Han är snäll som vanligt och erbjuder sig att komma och kolla. Vi har inget varmvatten och min tid börjar rinna i väg, så jag bestämmer mig för att ta barnen med mig och åka till mamma & pappa och duscha. Vi åker dit, duschar och äter lunch. Åker sen tillsammans med mamma & pappa upp till morfar på sjukhuset. Morfar är trött i dag och det känns sorgligt.. Mathilda pratar på med honom och det känns förståss jättebra! Melker sover hela tiden, så med honom får morfar inte gosa tyvärr. Allt är så himla sorgligt och man undrar så vad morfar känner och vad han tänker?! Hur mycket förstår han? Jävla stroke!
Att åka ifrån morfar känns lessamt. Varför ska han ligga där? Han ska ju vara hemma med mormor. Just nu känner jag mig gråtig!

När vi är hos morfar ringer Micke och talar om att vi fått värmepannan fixad. Det hade blivit kortslutning i den och en massa kablar hade brunnit i den. Läskigt! Skönt i att det gick att få det åtgärdat så snabbt!

Efter besöket hos morfar åker vi till Coop för att handla. Har lovat Mathilda att vi ska försöka få tag på spök/häxkläder till henne inför kvällens fest. Egentligen skulle Mattias & Kia & barnen kommit på spökfest, men dom är sjuka, så vi bjöd in mamma & pappa i stället. Mathilda har pratat hela veckan om spökfesten så hon skulle bli så besviken om det inte blev av. Det var ju samtidigt passande för det var länge sen mamma & pappa var hos oss.
På Coop hittade vi som tur var en häxdräkt till Mathilda. Stressade sen runt och handlade lite mat.

När vi kom hem insåg jag att jag missat avocado och ingefära. Micke ville upp till kyrkogården och tända ljus, så han och Mathilda åkte upp. Dom fick då handla det jag missat.
När jag sen står och fixar maten så inser jag att jag inte fått med mig keson hem. Märkligt! Tittar på kvitton och där finns ingen keso. Finns inga mejerivaror över huvudtaget... Kommer då på att jag plockade mejerivarorna i en kundkorg som jag sen skulle lägga över i kundvagnen... Den kundkorgen måste jag ha glömt nånstans på butiksgolvet. Förrvirrad!!!

Fick be mamma och pappa att köpa med sig keso... Mamma & pappa kom vid sex, och möttes då av en söt häxa :)
Vi had en jättetrevlig kväll då vi åt mat och spelade spel. Vi bjöd på sesampanerad kyckling med ris och avokado&äpplesallad med ingefärssås till (ur Claras GI-mat) och till efterrätt blev det Ostkaka med bär (ur Barnens GI-mat). Jättegott! Fast när jag satt och berättade för mamma hur jag gjort ostkakan så insåg jag att jag missat att ha creme fraiche... Hur förvirrad får man bli??? Fast det blev bra ändå... Skulle haft grädde till ostkakan - men grädden fanns i korgen som jag glömde... *skrattar*

När Mathilda somnat, och Melker var på väg att somna, så började vi spela Sybarit-spelet som jag äntligen fått tag på. Jättekul även fast jag och Micke förlorade... Jag blev lite väl fnissig på slutet bara :)

När klockan närmade sig midnatt skjutsade jag hem mamma & pappa.

I dag söndag har Micke städat dagis. Under tiden gick jag promenad med Melker, mamma & pappa. Kom tillbaka till dagis för att hjälpa till, men det gick inget vidare då Melker rev i allt han kom åt... Jag tog med mig barnen och åkte hem i stället så fick Micke städa vidare själv.

På eftermiddagen var jag på Maxi och handlade med Mathilda. Handlade det jag missade i går...


Ett söt snart sjumånaders Melker fnyser och vissar sina söta tänder


Lite mer allvarlig Melker


Mathilda blev sminkad till en rosa katt när vi var på mässan


Världens finaste häxa


Dukat för "spök-fest"


Två söta barn på spökfesten


Mathilda har tagit kort på sin fnysande & krypande bror :)

Inga kommentarer: