söndag, december 18, 2005

Febrig tjej

I går var vi på öppna förskolan. Melker stortrivdes bland alla andra jämnstora barn och intressanta leksaker. Mathilda var inte lika road till en början. Hon tycker det finns för lite leksaker för stora barn där... Men efter en stund började hon rita och var nöjd med det. Vid ett tillfälle bröt hon totalt i hop och sa att hon ville hem och sova... Totalt olikt Mathilda.

När vi skulle börja göra oss färdiga för att åka vidare så började Mathilda pussla med två andra lite större barn och helt plötsligt tyckte hon att det var jättekul och ville inte alls åka... Så vi blev kvar tills det stängde. När vi åkte sa Mathilda; "Vad kul va mamma, att jag hittade två nya kompisar på förskolan". Hon vinkade ivrigt till dem och sa; "Okej, då ses vi här nästa gång då". Skruttan!

Leone och barnen var på Eurostop och lekte, så vi åkte dit och träffade dem en stund. Var lite barnvakt medan Leone var in i ett par affärer. Mathilda var inte alls på humör... Jag hade tänkt kolla efter några julklappar, men det kändes inte så kul när Mathilda inte var på humör. I stället åkte vi hem, och på vägen hem köpte vi med oss hamburgare från Mc Donalds. Mathilda åt nästan ingenting, och så ville hon sitta i mitt knä och äta. Hmmm... När vi ätit klart förflyttade vi oss till soffan och Mathilda var väldigt klängig och hängig. Hon sa att det vore nog bäst om hon fick ligga i mamma & pappas säng och titta på film i stället. Vi knatade ner och så la hon sig och sa sen "När jag inte har ont i huvudet, axlarna och magen mer då..." Då trillade poletten ner för mig... hon hade ju känts lite varm redan på natten... Tog tempen - 38,6. Då insåg jag genast varför hon varit som hon varit... Hon var inte alls kry...

Det blev en lugn eftermiddag. Micke kom hem strax efter fyra. Han hade med sig julmat hem. Vi hade beställt varsin jultallrik från ICA Maxi som vi skulle festa loss på... Det blev faktiskt en besvikelse... Det var inte alls särskilt gott.. Trist!

På kvällen skjutsade jag mamma till Sigtuna. Hon skulle på julbord med jobbet. I övrigt hade vi väl en rätt normal fredagskväll... Mathilda somnade i okej tid - medan Melker strulade ungefär som vanligt. Vaknade typ en gång i timmen och bökade... JOBBIGT!

Mathilda var fortsatt febrig under natten, så simningen var inte att tänka på.
Tyvärr hade vi julmarknad på Gröna Lund tillsammans med Marianne & Tiger inbokat på lördagen, men det fick vi ställa in. Mathilda blev besviken och grät...

Jag åkte med mamma & pappa till Eurostop och handlade. Först handla jag lite på Maxi, och sen gick jag ner i centrumet och handlade ett par julklappar. Åkte sen vidare mot centrum. Gick till urmakaren och fixade Mickes klocka, och sen in på biblioteket och lämnade några böcker.

På eftermiddagen satte jag upp ljusslingorna ute (äntligen...) och började julpynta lite. Strax därefter började snön falla! Mysigt :)

På kvällen lyckades jag och Micke spela en omgång Sybarit... Melker var så snäll att han sov en hel timme i sträck minsann!

Natten till söndagen var allt annat än rolig. Nu började Melker bli snorig och hostig... Ville därför inte alls sova! Jag satt uppe med honom mellan 02-05 innan Micke tog över. Blä vad jobbigt! Men sen fick jag i alla fall sovmorgon fram till 10:20. Skönt!

Jag kan inte begripa hur han klarar sig på den sömnen. Han sover så himla lite... Ändå är han inte särskilt gnällig eller trött, han är mestadels nöjd. Det sägs ju att barn ofta sover mer då dom är sjuka... Det stämmer då inte på våra barn i alla fall...

Micke åkte i väg och julshoppade en stund på förmiddagen. Han köpte även julgranar, både innegran och utegran. Nu återstår bara att se när utegranen kommer upp - om den överhuvudtaget kommer upp...

På eftermiddagen skulle vi alla åkt över till mamma & pappa där det var tomteparad. Men Melker hade sovit så lite på dan, och sov då det var dax att åka. Micke stannade hemma med Melker så han fick sova vidare i lugn och ro.

Eftersom Mathilda var sjuk så kunde vi ju inte gå med i paraden, utan vi fick nöja oss med att titta på den inifrån. Mathilda var rädd för tomten och ville absolut inte gå till dörren och ta emot sin godispåse.

Vi var kvar hos mamma & pappa till halv sju, men hann inte med att planera julmaten som det var sagt. Så därför kom mamma & pappa till oss i stället då dom skjutsat Inger till Arlanda, så kvällsfikade vi lite och planerad matinköpen till julen.

Inga kommentarer: