söndag, december 11, 2005

Fredag, lördag & söndag

Fredagen var ingen rolig dag. Melker var feberfri, men ännu inte helt kry - och därför mycket gnälligare än vanligt - såklart! Mathilda var intensiv och speedad och var emellanåt så "på" på Melker att han började gråta förtvivlat.. Suck! Inte kändes det bättre heller när jag visste att jag skulle vara ensam hela dagen, hela eftermiddagen, hela kvällen och natten. Jag var tokless!

På eftermiddagen stack vi i väg till Willys och handlade lite fika och lite annat bara för att komma ut en stund. Kvällen var rätt mysig - trots att jag inte fick tillfälle att laga mat som planerat... Det blev risgrynsgröt i stället - kul fredagsmiddag :)

Vi tittade på Bolibompa och Combo och sen var det dags att sova. Gick ner och läste för Mathilda och Melker fick vara med. Sen när jag läst klart så pratade jag med Mathilda om att jag måste få Melker att somna först, så skulle jag komma till henne sen. Hon var med på det - i typ tio sekunder. För så fort jag lämnat rummet börjar hon tjuta... Melker oxå... Jag trodde jag skulle bli galen då! Båda barnen tjöt i kapp tills strax efter nio. Fy fan vilken trist nattning!

Mathilda somnade där nån gång strax efter nio, och 21:15 la jag ner Melker sovandes i sin säng. Jag hade hoppats få en liten stund lugn och ro då... Gick upp och satte på en kopp te och satte mig i soffan för att kolla på "Fyra nyanser av brunt". Jag han väl precis hälla upp teet... sen vaknade Melker och var toklessen. Han skrek och skrek. Han har ätit dåligt under dagarna nu - och nu var han visst tokhungrig. Svepte 200 ml välling på några minuter och sen somnade han in igen.

Jag la mig 23:30, och fick då sova till 01. Då vaknar Melker och skriker igen. Han är otröstlig.. Vill inte ha mat, utan bara skriker och skriker. Verkade som om han hade ont i magen. Han korvade sig som sjutton i min famn. Så fort han kommit till ro, så ryckte han till och vaknade till med ett gallskrik. Jobbigt! Klockan 02 somnade han äntligen igen...

Fick sova fram till 05. Då räckte de med lite välling och sen somnade han om. 07:30 var det morgon och dax att gå upp. Jag var tröööött!

Vi gick upp och åt frukost och gjorde oss klara. Strax innan nio kom mamma & pappa hit och hämtade Mathilda. Dom var så snälla och tog med henne till simskolan. Egentligen skulle dom passat Melker medan jag och Mathilda åkte och simmade, men jag var på tok för trött... Strax efter att dom åkt så somnade Melker och jag la mig då i soffan och slumrade. Somnade och sov tills dom kom tillbaka kvart över tio. Skönt!

Simningen hade väl gått så där. Mathilda hade varit vrong och tjurig, och ville inte alls simma. Trist! Det verkar vara varannan gång ungefär. Vissa gånger funkar det hur bra som helst, och andra gånger vill hon inte alls simma. Det här får bli sista omgången på ett tag nu... Känns inte kul att betala dyra pengar då hon inte vill simma...

Jag satte på kaffe, och så drack vi en kopp. Mamma & pappa hade planerat att åka till Ikea - och det hade ju vi oxå pratat om. Vi hade tänkt att köpa en ny byrå, och då föreslår mamma att vi kan ta över deras så kan dom köpa en ny i stället. Inte mig emot, för den som dom hade är precis en sådan variant jag ville ha men inte hittar någonstans. En köpmansdisk med tre stora lådor, tre små lådor och ett skåp. Precis vad vi behöver!

Jag ville ju ändå åka till Ikea för att köpa några smågrejer, men då behövde ju inte Micke följa med för att kolla på byrån. Vi bestämde att jag och Mathilda skulle åka med mamma & pappa till Ikea, så fick Micke vara hemma med Melker. Melker var fortfarande inte helt kry, så det passade rätt bra. Vi inväntade Micke, han kom strax efter tolv, och sen åkte vi iväg.

När vi kom till Ikea så ville Mathilda vara i Småland, så då fick hon vara där medan vi handlade. Jag köpte en förvaringstunna till barnens leksaker, fotoramar, gardiner till vardagsrummet och lite ljus. Vi tog ganska precis en timme på oss, så det blev till att rusa i väg och hämta Mathilda. Hon hade haft det skoj och lekt med dom andra barnen. Kul! Hon gillar verkligen att vara där..

Utanför Ikea köpte vi oss varsin julkrans till ytterdörren och sen gick vi till bilen. Mathilda var akut hungrig, så morfar gick med henne till hamburgerrestaurangen och jag och mamma gick till Apoteket. Passade även på att gå en sväng inne på Dressman och KappAhl, men vi kikade bara. Sen åkte vi hemåt, och kom väl hem runt halv fyra.

Jag satte i gång med matlagning och sen blev jag ståendes i köket hela långa kvällen. Jag gjorde först fetafyllda köttfärsbiffar som vi åt tillsammans med klyftpotatis och tzatsiki. Mums! Sen gjorde jag Biff stroganoff, Teriyakibiff, Hansens ugnsbakade biff, Söderhavsgryta, Kycklinggryta med äpple, Maldivks kyckling, Köttbullar och tomatsås. Puh! Fast det är himla skönt att kunna fylla frysen med färdiglagat... Frysen passade jag på att frosta av när jag ändå var i farten...

Jag somnade ovaggad på kvällen.. Det var Mickes tur att ta natten så det kändes extra bra att somna in...

Jag fick lång sovmorgon! Sov till klockan tio över tio. Så otroligt skönt!
Var dessvärre lite tung i huvudet när jag vaknade... hade väl sovit för länge antar jag. Det blev en slapp förmiddag och när klockan var tolv satt jag fortfarande vi köksbordet.. Skönt!

På eftermiddagen tog vi en tur till julmarknaden i Sigtuna. Gick bara runt och strosade lite och så tittade på Luciatåget. Mathilda var väldigt fundersam över vart tåget skulle åka, och om vi skulle få åka med i tåget... Hmm...
När vi tittat lite på lucia så fick Mathilda köpa den klubba hon tjatat om, och sen åkte vi hemåt. Micke och Melker hoppade av hemma, så körde jag och Mathilda vidare till mamma & pappa för att hämta byrån. Mathilda ville stanna hos mormor & morfar en stund, så hon fick göra det. Jag åkte hem och fixade med byrån. Det blev jättebra!

Efter nån timme kom pappa över till oss med Mathilda. Vi åt middag och sen var det sängdax.

Inga kommentarer: