lördag, juli 14, 2007

Minisemester

Vi åkte över till familjen Svalefors i Enköping i tisdags efter lunch. Där fick vi ett par timmar med lek och bus, bad och bollsparkande och god mat innan vi kröp ner i sängarna i deras gäststuga.

Mathilda springer runt i poolen

Melker och Micke spelar fotboll

På onsdagen vaknade vi väl ungefär samma tid som vanligt. Strax efter sju.. Familjen därinne vaknade ungefär samma tid, så barnen kunde börja leka omedelbart bums.
Vi åt frukost och sen packade vi ihop och begav oss iväg till Vimmerby.

Melker och Lollo i bilen

Mathilda har fått på sig hörlurarna och resan är räddad.
iPod'en var fulladdad med nya sagor.

Vi stannade till i Norrköping. Där åt vi lunch på McDonalds och handlade lite smågrejer på Maxi. Vi tog det rätt lugnt och stilla för att bli av med allt spring i benen som barnen hade. Strax efter tre fortsatte vi resan mot Vimmerby och ungefär två timmar senare var vi framme.

Vi har anlänt till Pippis Sommarhotell, där vi bokat Bullerbystugorna. Perfekt!

Barnen lekte och vi fixade i ordning i stugorna och fixade sedan med maten. Vi blev ruggigt bortskämda då Elle fixat med massa mat hemifrån... Dom hade med sig engångsgrillar, kött, korv och en massa tillbehör och dryck. Mysigt!

Tyvärr började det regna i slutet av middagen, så vi fick avsluta lite hastigt och dra oss inåt. Satt i deras stuga en stund innan det var dags att välta barnen i säng. Gick ganska fort!

På torsdagmorgonen vaknade vi strax innan sju. Mathilda var superhungrig, så vi fick göra oss klara och hänga på låset till frukosten. Den började serveras klockan åtta.

Gosemys i sängen på morgonen

Efter frukosten gjorde vi oss klara och åkte iväg till Astrid Lindgrens värld. Vi kom dit strax efter dom öppnat, och det var redan massvis med bilar på parkeringen.

När vi kom in så hyrde vi skrindor, gick in i affären och införskaffade regnponchos och sen besökte vi husen på Bråkmakargatan. Gick sedan till det nya för i år, Vi på Saltkråkan. Där var det ruggigt lång kö, hur lång den var förstod vi inte först. Men vi stod i kö i ca en timma... Lite trist start, men det var det värt! Man fick åka ett tåg och se olika scener ur Saltkråkan. Det var vaxdockor som både rörde på sig och pratade. Hur bra gjort som helst! Mathilda tyckte det var helt fantastiskt, Melker var inte lika road. Han tyckte det var lite läskigt...

Sen fortsatte vi runt i parken, gick lite planlöst fram och tillbaka. Hade en mysig dag, trots en del regn...

Melker och Micke i kön till Saltkråkan

Melker och Mathilda utanför ett av Bullerbyhusen

Mathilda och Ronja Rövardotter

Vi fick användning av regnponchosen

Blöt Mathilda...

Träffade på Emil och Abbe

... och Mathilda träffade på Madicken

Melker fick låna Willes bysse och ville inte lämna tillbaka den...

På väg tillbaka till hotellet stannade vi och handlade lite mera mat. Även denna dag hade Elle fixat med mat till oss. Fast denna dag hade vi sämre tur med vädret, det regnade till och från under grillningen så det gick lite si och så, men till slut fick vi ordning på det hela och fick i oss maten innan spöregnet kom...

På fredagsmorgonen var det dags att packa ihop och städa ur stugan direkt efter frukost. Gick rätt smidigt och vi kom i väg strax efter tio.

Denna dag hade vi bestämt oss för att springa direkt till Saltkråkan. Det var väl fler som tänkt likadant... för klockan var ju bara strax efter tio, och det var ändå en halvtimmes kö... Det blev bara jag & Mathilda och Jimi & Ebba som åkte, dom andra gick till Karlsson.

Även denna dag blev en kul och lyckad dag, och när klockan närmade sig fyra var vi rätt möra och trötta allihopa. Vi avslutade med att handla varsin grej till barnen. Melker valde en Karlsson-gubbe och Mathilda ett paraply. Hann inte mer än komma ut från affären så blev det bråk eftersom Melker ville ha paraplyet... Suck!

Mathilda på Lilla Gubben på hotellets lekplats

Mathilda med sin Karlsson-glass - mjukglass toppad med en köttbulle

Melker valde en jordgubbs-Sandwich

Melker och Mathilda på stolarna utanför Nils Karlsson Pyssling

Melker i Nils Karlsson Pysslings bokhylla

Mathilda har fotat Melker på en gris

Mathilda i slutet av "Inte-Nudda-Marken-banan"

Melker och William utanför ett av småhusen i den lilla staden

Rövar-gänget kom gåendes

Här smet Melker in... Jag fick inte ut honom. Han ville vara ifred och göra nummer två... Han stannade länge kvar där inne och blev fly förbannad på mig då jag försökte locka ut honom...

Melker med Karlsson

Vi skiljdes åt ute på parkeringen vid halv sex och sen började vi resan mot Bestorp. Tog oss ungefär en timme att ta oss till Iffe & Kerstin.

Där bjöds vi på god mat och en massa efterrätt. Pust... Försökte hålla ordning på två speedade barn så gott det gick... Livrädda för att dom ska ha sönder saker.. Pust igen!

Kändes tryggast att vara ute mycket med Melker..

Mathilda trivs i Iffes sällskap

Vi somnade relativt tidigt. Skönt!
Jag och Micke låg iofs länge och läste varsin Stieg Larsson innan vi somnade...

På lördagen fick vi lyxfrukost!
Sen började vi göra oss klara för avfärd igen.

På vägen hem stannade vi till vid Bergs slussar. Spännande! Där åt vi den mest harmoniska lunchen på länge.. Barnen satt kvar vid bordet under hela lunchen.. Perfekt!

Här sitter vi och äter lunch med toppenutsikt

Innan vi satte oss i bilen för att åka hem så hann Mathilda med en ponnyritt. Det var någon förening som anordnade ponnyridning vid hamnen, mysigt.

På väg ut från Berg så åkte vi till Cloettas fabriksbutik och köpte lite lördagsgodis, sen åkte vi slutligen hemåt.

Väl hemma så packade vi bara ur bilen och stack sen till mamma och pappa för att bada. Skönt!