söndag, juni 08, 2008

Disco, skärgårdsresa, skadad tjej och lite annat...

I måndags var Mathilda på sitt livs första disco. Det var avslutningsdisco för alla förskoleklassbarn. Jag gick ner till skolan med en förväntansfull underbart söt liten tjej, med en flaska läsk i handen, strax innan sex. Det var så gulligt att se alla söta barn komma in i klassrummet med sina läskflaskor.. Det var visst en viktig del.. Det hade noga pratas igenom av barnen tidigare på dagen. Mathilda hade stenkoll på vilka olika läsksorter de andra barnen skulle ha med sig..

En och en halv timme senare gick vi ned och hämtade hem en trött och rödblommig tjej. Mathilda var nöjd och glad och tyckte att det var varit jätteskoj! Fröknarna såg rätt trötta ut dom oxå.. Kan tänka mig att ljudnivån var rätt hög med ett 30-tal sex- och sjuåringar...

I onsdags åkte jag tillsammans med mina arbetskamrater ut till en av arbetskamraternas sommarställe på Vindö. På väg ut stannade vi på Kvantum och handlade en massa mat. Vi var uppdelade i olika grupper, så mitt gäng handlade till en välkomsträtt, efterrätt och frukost.

Vi var på plats i stugan strax efter två. Satte oss och varvade ner en snabbis innan vi gjorde oss klara för att gå ner till vattnet. Först då såg jag att fritids ringt två gånger.. Men det fanns inget meddelande, så jag ringde Micke för att kolla om han hört något. Där fick jag inget svar, så jag ringde fritids för att kolla. Fick svar därifrån att Micke var kontaktad och han var på väg dit.. Mathilda hade ramlat under en kontrollerad lek, och slagit sin axel så illa så att dom misstänkte att hon brutit nyckelbenet. Gulp.. Det var inte alls kul att vara så långt borta då...

Vi åkte ner till sjön, och när vi kom fram dit ringde Micke äntligen upp mig. Han var på väg för att hämta henne. Jag tog på mig att ringa runt lite.. Ringde först till Närakuten. Var väl i telefonkö i ca 20 minuter. Precis när jag kom fram så sa det klick.. Typiskt! Det var bara att ringa om igen, och då fick jag svar lite snabbare. Tog bara några minuter tack och lov. Där fick jag svaret att dom var tvungna att åka in till Astrid Lindgrens barnakut i stället, för på Närakuten fanns ingen röntgen. Så det var bara för dem att styra dit...

Ringde mamma och hörde om hon kunde hämta Melker, ringde dagis och meddelade att mormor skulle komma och hämta Melker.. Jag bestämde mig för att åka hem på kvällen i stället för att sova kvar.

Sen kunde jag inte göra så mycket mer där jag var, så jag satte mig med de andra på bryggan och försökte njuta av det härliga vädret - men det var svårt att slappna av...
Några av de andra surfade, men jag nöjde mig med att ta ett litet dopp. Årets första dopp svenskt vatten. Det var riktigt skönt!


Här badade jag...


... så här såg det ut från bryggan


Vi var kvar vid vattnet i någon timme innan vi återvände upp till stugan. Förrättsgänget satte i gång med förrätten. Då ringde Micke och rapporterade. Dom hade fått komma in till läkaren rätt fort, och han hade utan röntgen sett direkt att det var en nyckelbensfraktur. Det var svullet och den vänstra axeln/skuldran hängde ner. Hon fick ett så kallat åttaförband, förmaningar om att vara stilla och ta det lugnt och ordinerades värktabletter.



Efter att ha fått en dos tabletter så mådde hon rätt okej, och jag tänkte om. Jag kunde ju inte göra så mycket hemma, så jag valde ändå att stanna kvar.


Vi bjöds på god bruschetta till förrätt, och grillat kött med potatisgratäng och smarrig sallad till varmrätt. Vi hade jättetrevligt och jag kände att jag kunde koppla av. Kändes bra! Rätt sent blev det dax för oss i efterrättsgänget att göra vårt jobb. Vi bjöd på gino. Gott!

Vi gick och la oss runt halv ett, och somnade rätt fort. Sov som en sten till halv åtta på morgonen. Då var det uppstigning och efter en stund bjöd frukostgänget oss på god frukost. Strax efter nio åkte det första gänget i väg, och en stund senare gick jag och en arbetskamrat ner till sjön. Vi skulle åka båt tillbaka!

Det tog ca två timmar att åka till Tyresö. Det var soligt och varmt och jätteskönt att bara sitta där bak i båten och ha det gött!


I den här fina båten åkte vi.

R skjutsade sen mig hela vägen till Solna. Där hämtade jag bara upp min dator, handlade lite och åkte sen hemåt. Meningen var att Micke & Mathilda skulle ha hämtat mig, men iom att det var studentutsläpp lite överallt så kom vi på att det var nog ingen god idé... Jag kånkade mina väskor på tåget i stället. Pust...

Micke & Mathilda hämtade mig på stationen. Skönt att träffa Mathilda... Hon mådde ganska bra. Hade lite ont, men det funkade. Vi hämtade Melker och sen hade vi en skön kväll tillsammans...

Inga kommentarer: