onsdag, februari 04, 2009

att välja glädje



Som jag skrev innan så fick vi med oss denna bok hemifrån första PU-seminariet, och innan nästa seminarie som är i slutet av denna månad så ska vi läsa denna bok. Skriva ned tänkvärda saker och ha med oss till nästa gång. Vad kan då vara bättre än att jag skriver direkt här i bloggen?

Jag gör nog som så att jag börjar med att skriva ned tänkvärda meningar som jag läser, so here we go:

  • Jag påverkas av varje tanke jag tänker. Jag skapar den jag är med mina tankar.
  • Vill jag uppnå en förändring i mina relationer börjar den förändringen med mig själv.
  • All förändring börjar med mig själv.
  • Varje tanke och fantasi jag har påverkar min kropp rent fysiskt.
  • Mina tankar är skapande.
  • Ord, tankar, bilder och fantasier jag har om mig själv har fysiologiska effekter i min kropp.
  • Jag kan förändra de inre bilder jag har av mig själv.
    Jag ensam väljer mina tankar om mig själv.
    Det är på tankens nivå all förändring startar.
  • Våra tankar påverkar vår upplevelse och känsel.
  • Våra tankar är oerhört kraftfulla.
  • Som jag tänker och förväntar mig - så tycks det bli.
  • Som jag tänker - så blir det.
  • Det är med hjälp av mina tankar jag kan förändra mig själv.
    Det är på tankens nivå all förändring startar.
  • Jag strålar ut helt olika attityder beroende på mina tankar.
  • Jag är inte ensam om effekten av mina tankar.
    Jag har ansvar för varje tanke jag tänker om en annan människa.
    Mina tankar och min attityd är skapande.
    Jag kan ändra alla tankar jag har om ett barn, en elev, en kund,
    en medarbetare, min partner...
    Det är på tankens nivå all förändring startar.
  • Mina tankar om andra människor är meddelande till mig - om mig själv.
  • I varje möte med en annan människa kan jag få reda på något om mig själv.
  • Varje tanke jag har om en annan människa skapar antingen
    glädje, harmoni och balans inom mig, dvs lycka.
    eller någon form av störning, irritation och avstånd, dvs olycka.
Jag inser att det är MÅÅÅÅÅÅÅNGA meningar jag kommer skriva ned. Tycker redan att boken känns fantastiskt bra! Ska tvinga alla i min närhet att läsa den...

Inga kommentarer: