onsdag, juni 08, 2011

Minisemester i Göteborg - dag 2

På fredagen gick vi upp strax efter sju och gjorde oss klara och gick till frukostbuffén. Vi hann därmed dit innan den värsta rusningen.. Skönt!

Efter frukosten gick vi till receptionen och inhandlade åkband och spårvagnskort. Perfekt att kunna lösa det med en gång!

Strax efter tio, efter lite kaffedrickande och diverse toabesök, så gick vi iväg mot spårvagnen. Raka spåret in mot Liseberg, tio minuter tog det. Toppen!

Utanför Liseberg var det proppat med folk, trots att dom inte öppnar förrän elva. Vi gick först en sväng in på ICA Focus och köpte frukt och lite vatten och sånt. Var åter utanför Liseberg 10:50 och då hade dom börjat släppa in. Vi hade fått biljetter redan på campingen, och kunde gå in genom en specialingång. Ingen kö för oss inte :)

Mathilda, farfar och jag hade bestämt oss för att köra Lisebergsbanan direkt. Men snopet nog så var den avstängd för reparation.. Så vi fick tänka om.. Det blev Rabalder istället. Men det var lång kö...

Kö var dessvärre temat för dagen.. Det var grymt mycket köer överallt.. Mycket folk och ruggigt varmt.. Jag hade inte alls räknat med att det skulle vara SÅ mycket folk - men det var baske mig mer folk och mer köer än när vi var där mitt i sommaren förra året.. Lite trist..

Vi delade upp oss i olika små grupper och möttes då och då under dagen. Melker höll sig fortfarande till de mindre karusellerna som kaninresan, farfars bilar, cykelkarusellen, drakbåtarna och flygande elefanterna. Mathilda åkte mest Lisebergsbanan (den startade efter en stund), Flume Ride och Kållerado.

Melker och Micke i cykelkarusellen

Max, Mathilda & Sandra i Lilla trumman

Melker i drakbåtarna

Mathilda, Micke & farfar

Jag fick även upp Mathilda i Balder! Hon var ruggigt nervös och i kön sa hon till mig; "Om jag dör vill jag att ni spelar Only Girl med Rihanna på min begravning". Skruttan...
Balder är grym.. jag var imponerad över Mathildas mod! Hon gjorde det - men skulle nog inte göra om det..

Fikapaus

Nicklas & Lillknas

Runt sex gav mamma, pappa, Nicklas, Sandra & Max upp och gjorde sig klara för att åka hemåt. Nu skulle bara pappa åka Atmos Fear på vägen ut.. Det visade sig vara en och en halv timmes kö så dom kom inte från Liseberg förrän vid halv åtta..

Jag gick med Melker - och nu började det lätta med folk så det blev rikigt roligt! Vi kunde åka utan att behöva tokköa.. Vi åkte kaninresan tillsammans med två små tjejer, kanske fyra och sju år. När vi åkt färdigt sprang tjejerna för att åka ett andra varv - och Melker hängde på. När jag kom efter så blev jag bortkörd.. Melker ville åka själv med tjejerna.. Sen åkte dom varv efter varv i nån halvtimme.. Melker såg ut som en kung där han satt där och spelade Allan för tjejerna..

Lagom när tjejerna skulle i väg och äta så strålade vi samman med de andra. Det började bli matdax även för oss, men Mathilda skulle bara åka Rabalder först. Jag ville hänga på, och då vågade sig även Melker upp. Det var lite läskigt tyckte han.. Men jag är impad även över honom!

Vi åt middag och sen gick vi allihopa och åkte Kållerado. Nu var det nästan ingen kö alls.. Skönt! Resten av kvällen åkte Melker Kållerado ett gäng gånger.. Mathilda och jag åkte Lisebergsbanan några gånger och så spelade vi på spelhjul - utan att vinna ett skit - och så avrundade vi med Flume Ride. KUL!

Fikapaus igen

Just det, jag och barnen åkte ju pariserhjulet oxå.. Fy fan.. Det var det läskigaste på hela dagen.. På vårt sista varv stannade vi när vi var högst upp.. Jag höll på att få fullständig panik och fick verkligen bita ihop för att hålla mig lugn inför barnen. Såna jäkla tvångstankar som far igenom huvudet.. Note to myself - åk ALDRIG mer något liknande tillsammans med barnen.


Nåväl, elva stänger Liseberg, och vi var kvar tills dess.. Tror klockan hann bli 23:15 innan vi kom ut därifrån. Trötta - men lyckliga :) Det är ju en jäkla tur att det lättar med köerna på kvällen - för annars hade det kännts rätt bortkastat med åkband..

Vi tog spårvagnen tillbaka till stugan och somnade sen som klubbade sälar :)

Inga kommentarer: