söndag, juni 21, 2015

Florida dag 9 - Key West

Vi började med frukost på hotellet innan vi påbörjade resan ut mot Key West.

Resan är helt fantastisk! Hav, hav, hav och vackra broar. Så underbart att bara sitta och titta ut!

Vi stannade till i Islamorada för att doppa fötterna och ta några fina foton :)

Sen stannade vi till i Bahia Honda State Park som skulle vara ett fantastiskt bad. Tyvärr var det lite tång i vägen som skymde den fantastiska stranden - men jag trotsade mina skräck för tång och gick i.. Det var det värt!

Vi var framme i Key West strax innan tre. Började såklart med ett bad i poolen, och lite lunch på plats i solstolarna.

Hotellet låg lite i utkanten av Key West, men det gick shuttlebussar in till stadskärnan varje heltimme, så vi bestämde oss för att åka in vid fem. Mamma & pappa missade bussen, så vi åkte in före dem. Men de hade tagit en taxi och kom strax efter oss.

Vi gick runt och tittade lite och fotade, och tog oss till slut fram till "Sunset Pier" där vi skulle se solnedgången.

Vi gick ut på en pir och njöt av utsikten - men inte av lukten.
Det luktade TÅÅÅÅÅNG!

Här var vi såklart tvugna av fota oss.
"Southernmost point"

Ernest Hemingways gamla hus
Det var stängt när vi gick förbi, men det hölls ett bröllop på gården.
Och så såg vi en av katterna som bor där, en katt med sex tår på ena tassen.

Hard Rock Café - där åt vi middag

Sloppy Joe's.
Där måste man ju bara gå in :)

"Crazy man med struts"

Nere på Sunset Pier tog vi ett bord ut mot vattnet, och så tog vi in varsin dricka och satte oss för att invänta solnedgången. Tyvärr var det lite molnigt, så vi fick inte njuta av solnedgången till fullo.. och med tanke på vilken solnedgång vi sett i Marco Island så var det svårslaget..

Mamma & pappa lyckades se en delfin, men inte jag tyvärr..

Vi satt där en stund, och sedan gick vi tillbaka upp längs med Duval Street och gick till HardRockCafé där vi åt middag.

När vi hade ätit var det precis en timme kvar tills bussen skulle gå tillbaka. Vi bestämde oss därför för att gå Duval Street tillbaka, och hoppa på bussen vid det andra upphämtningsstället. Då skulle vi inte behöva sitta lika länge på bussen plus att vi kunde gå förbi Key Lime Pie-butiken vi varit inne i tidigare. Vi ville köpa med oss varsin bit Key Lime Pie, så det gjorde vi.

Vi kom fram till upphämtningsstället ca 22:15 och bussen skulle komma 22:30. Vi väntade... och väntade... och väntade.... Micke ringde hotellet som efter en stund meddelade att bussen var på väg... vi väntade lite till.. och Micke ringde ännu en gång.. 23:10 kom bussen. Då var vi inte på bra humör...

Hoppade på - och så i stället för att åka direkt till hotellet så åkte bussen tillbaka till upphämtningsställe nummer ett för att hämta de som väntade på 23:20-bussen.. Surt! Vi var framme på hotellet 23:45...

Wi-Fi på rummet sög (som på de flesta hotellen vi varit på under denna resa...) och vi behövde tanka ner en bok från Storytel, så jag och Melker satt i korridorren en stund för att få det att funka... Då fick man springa lite i pyjamas i korridorren :)