torsdag, mars 02, 2006

Mathilda fem år!!!

I dag är det en stor dag, vår stora tjej fyller fem år i dag! Fem år... det är verkligen stort! Det känns lite speciellt att fylla fem, sådär halvjämt typ :)

Som vanligt då det är födelsedagsdags så blir man nostalgisk och tänker tillbaka på graviditeten, förlossningen, den jobbiga och även mysiga tiden efteråt och framförallt det fantastiska med att ha blivit mamma till världens bästa Mathilda!

I går kväll var det pirrigt att somna, och i natt då hon kom in till oss så låg hon och vred sig lite extra och hade svårt att komma till ro. Givetvis hade hon inga som helst problem med att komma ihåg vilken dag det var i morse då hon vaknade. Hon fullkomligt flög upp... Micke var redan uppe och åt frukost, och Mathilda ville ha sina presenter däruppe i stället för på sängen. Hon gick upp och satte sig i soffan, så gick jag och Micke och hämtade paketen. Melker låg och sov. Vi gick fram till henne med paketen och började sjunga, fastän hon sagt att hon inte ville det. Dumt... Hon blev jättelessen och började gråta... Så vi slutade tvärt och när hon slutat gråta så började hon öppna sina paket.

I paketen låg; "Mamma Mu och Kråkan vinterlek" pc-spel, "En decemberdröm" pc-spel (vi har lånat det flera gånger på bibblan och nu sålde Kapp-Ahl ut det för 25:- så då slog jag till...), Prinsessornas andra sagobok, Läs-skolan bok, Tröja & piratbyxor från Lingon & Blåbär, Tweety väckarklocka (så hon kan sova själv i sitt rum...) och Smink & frisyrdocka. Det sistnämnda blev favoriten... Som hon har längtat efter denna docka.. Hon ville ha en redan i julas, men jag tyckte det kändes så tidigt... Nu fick jag ge mig :)

Hon fick leka lite med dockan medan jag fixade frukosten, och först när jag lovat henne att hon skulle få ta med den till dagis och visa upp den så gick hon med på att komma och äta frukost. Vi kom som vanligt sent till dagis.. var där strax innan nio...När jag och Melker sen åkte från dagis så åkte vi till Brödboden för att se om dom hade några tårtdekorationer. Det var dåligt med det... Typiskt att jag ska vara så velig! Var på väg att beställa fina saker härifrån förra veckan, men så ångrade jag mig. Nu har jag ångrat mig igen... Jag ville ju ha dom dära grejerna...

På väg hem igen så var Melker ruggigt trött. Jag tänkte att det passade perfekt, då kunde jag ju städa av övervåningen medan han sov... Det blir ju såklart sällan som man tänkt sig. Melker hade inte alls nån lust att somna trots att han var så trött, så trött. Det som funkat så bra senaste tiden - att han sitter i vagnen och tittar på mig när jag fixar i köket och somnar där - funkar inte alls längre. Han bara knölar och lyckas ta sig ur selet... Till slut fick jag ge upp. Fick till sist honom att somna i famnen, då var klockan 10:40. Då blev det snabbstädning...

11:25 fick jag lov att väcka Melker igen. Det tog emot... Han såg ut att sova så himla skönt. Men det var bara att rycka upp honom och stoppa ner honom i overallen och ut i bilen.. Det tyckte han inte alls om... Vi åkte ner till dagis och hämtade en sprallig Mathilda. Hon hade blivit ordentligt firad på dagis. Först sjöng dom för henne och Petter (som fyllde sex år) på samlingen, och sen när dom gick ut så hissade dom flaggan. När flaggan var hissad så sjöng dom igen för henne. När det sen var lunchdax så fick hon ha flaggan vid sin plats samt välja en sak ur presentlådan. Hon valde en hårlock... Lite udda val - men det var ju vackert :)

När vi kom hem så var Melker superhungrig och Mathilda ville ha hjälp med att installera det nya spelet. Lyckades få Mathilda att vänta medan jag matade Melker och sen åt själv. Jag hade en ruggig huvudvärk...

Melker som inte alls sovit klart var trött, och behövde sova mera. Fick honom inte somna om. Han var sååå speedad... Vid två skulle jag och Mathilda fika lite, och precis när Mathilda satt sig och jag skulle ta fram saft till henne så trillar Melker framåt. Det gick inget vidare... Han störtblödde ur munnen och jag blev rätt stirrig... Så himla otäckt när det blöder ur munnen, det är så svårt att se varifrån det kom. Hittade ett jack i underläppen, men det blödde även uppifrån så jag var orolig att det kom från tänderna. Men efter ett tag så lugnade han sig och det slutade blöda. Jag var helt slut efteråt.. Pust!

Klockan tre fick jag äntligen Melker att sova, så kunde jag ägna mig helt åt Mathilda en stund. Vi fixade lite i hennes rum och bara pratade... Det blev inte så långvarigt, för Melker sov bara 25 min. Suck! Varför?

Strax efter fem kom mamma, pappa & mormor hit. Mathilda fick mer presenter. Hon fick en film, Barbie & Nötknäpparen, en liten Barbie-docka och sandwichbox och drickflaska med Disney princess. Filmen ville hon kolla på med en gång, så hon satte sig i soffan med sina gäster och började kolla medan jag lagade mat. Micke kom hen kvart i sex och då var maten i stort sett klar, så då satte vi oss och åt. Det blev kyckling med soltorkad tomat & bladspenat och pasta till det. Mathilda åt med god aptit. Kul! Det är inte så ofta det händer här hemma...

Efter maten gick Mathilda och morfar ner och spelade lite innan det var dags för fikat. Vi åt en varsin liten Brownies med grädde och bär till. Mathilda fick ljus i sin, och dom blåste hon ut på en gång. Fast vi fick absolut inte sjunga för henne....
Efter fikat åkte mamma, pappa & mormor hem, och då hade Mathilda först lite dansshow för mig innan det var sängdax.

Hon skulle såklart ha med väckarklockan, men när jag släckte i rummet och skulle gå ut så fick jag ta med väckarklockan för den tickade så. Mathilda sa; Det hade nog varit bättre om jag inte fått nån väckarklocka....

Jag tror hon var väldigt nöjd med sin födelsedag! Fast firandet fortsätter ju i några dagar... Grannkalas i morgon och släktkalas på lördag... Mycket kalas blir det!



Mathilda visar upp den fina sminkdockan som blivit fint sminkad :)


Melker hjälper Mathilda att öppna paket


Dags att blåsa ut ljusen


Alla på en gång


Mathilda, i klädd mina nylonstrumpbyxor, har dansshow

Inga kommentarer: