lördag, december 22, 2007

Nästan ledig i sexton dar...

.. desvärre hann jag inte klart med det jag borde hunnit med på jobbet, så jag kommer att få jobba lite under julledigheten. Känns rätt okej, men inte helt bra... Det mesta kan jag göra hemifrån, men jag kommer att behöva åka in till jobbet för att ladda upp det på webben sen. Det blir nog på torsdag eller nåt sånt...

I dag har vi småstökat lite härhemma, i ganska lagom takt - men jag är ändå helt slut nu.. Gissar att senaste veckans sena jobbkvällar tar ut sin rätt nu...

Vi hade tänkt ta en promendag, men då Melker vaknade upp och var så förkyld så struntade vi i det. I stället åkte jag ut en på en liten ärenderunda och lämnade resten hemma. Var på Apoteket och köpte Alvedon, på Systemet och köpte glögg, på biblioteket och lånade några spel & filmer och slutligen på Coop för att komplettera lite mat.

När jag kom hem sen så började vi göra lite godis. Micke gjorde knäck - som blev stenhårda, jag gjorde kola - som blev söndersockrade och läskiga. Just det, jag och Mathilda gjorde kristyrfigurer oxå - som blev på tok för lösa... Suck!
Det enda lyckade var saffransbiscottin. Dom blev fina och goda!

Vi hade planerat in lite pyssel, och eftersom att mamma eventuellt skulle komma och pyssla med oss så sparade vi det till sist. Det visade sig bli lite fel, för mamma hade inte tid och Mathilda blev besviken. Mathilda var grinig och saknade tålamod då vi skulle göra pysslet, så jag fick göra det mesta av tomtarna själv. Mathilda målade kropparna innan hon gav upp..

Sen skulle vi göra flätade hjärtkorgar, men det gick åt helsike... Jag gav upp och gick och nattade Mathilda i stället. Mathilda hade svårt att somna och ropade efter mig precis samtidigt som Melker vaknade... Melker är förkyld som sagt, och hade svårt att sova. Han fick komma upp och sitta med oss. Efter en stunds otålighet säger han att han har ont i örat... Det vore väl fint med öroninflammation på julafton! Det känns som att barnen alltid är sjuka på julen... suck!

Hur som helst så har han nu fått Alvedon, och verkar inte ha ont i örat just nu i alla fall. Han är fortfarande uppe och struttar runt..

För en stund sedan så åt vi skinkmacka, frågade om Melker ville ha; "Nej, jag väntar på tomten" blev hans svar :)

I morgon ska huset städas, vi ska hälsa på gammelmormor & gammelmorfar och granen ska kläs. Sen är vi redo för julen!


Mathilda gör smällkarameller


... snart klar...


Mina små tomtar jag gjorde i dag


Saffransbiscotti


Fantastiskt fina små pärlfigurer :)

Tanken var att det skulle bli en gran och en tomte...

Inga kommentarer: