onsdag, februari 15, 2006

En ganska så vanlig onsdag

Åh vad jag tycker morgnarna är jobbiga... Man skulle behöva gå upp vid 05 typ för att slippa stressa - men det pallar inte jag.. Speciellt inte då jag satt uppe med Melker till 01 i natt. Vet inte vad det var. Han knölade och bökade och kom inte till ro, skrek en del och verkade ha ont nånstans. Micke tog över vid 01, och fick honom då att dricka upp vällingen och sen hade han somnat efter en halvtimme, alltså vid 01:30.

När barnen och jag vaknade vid 07:15 hade Micke redan åkt till jobbet. Jag gick upp och duschade, sen var det påklädning av mig och barnen. Mathilda var så stolt för att hon har lärt sig att sätta på sig strumpbyxorna själv nu. Tror iofs att han kunnat det tidigare oxå, men varit för lat helt enkelt...

Mathilda tjafsade lite om att hon inte ville gå på dagis trots att det är onsdag - innedag. Hon brukar ju gilla onsdagar allra mest, men nu håller dom på att rita frukter - och Mathilda kan inte rita äpplen (sa hon) och ville därför inte gå till dagis. Jag lirkade lite och förstod att hon hellre ville vara hemma för att spela Krakel på datorn. När jag sa till henne att hon i såna fall får spela först efter lunch, så ändrade hon sig och ville till dagis. Jag visste väl det...

Strax innan åtta satte vi oss vid frukostbordet. Häller upp yoghurt till Mathilda så att hon har nåt att börja med, och ger ett smörgåsrån till Melker medan jag plockar fram frukosten. Mathilda tjatar efter macka, Melker gnäller och jag stressar runt och plockar fram allt som ska fram. Glömmer hälften och får resa mig upp femtielva gånger under frukosten. Pust! Lugn och harmonisk start på dagen...

Frukosten är färdigäten och allt ska plockas undan. Tjatar på Mathilda om att gå och kissa, när hon slutligen går in på toan följer Melker efter och klättrar på Mathilda. Mathilda skriker "Mamma, hämta Melker". Jag sätter Melker på golvet i hallen, går tillbaka och hjälper Mathilda med torkningen, springer ut i hallen och räddar Melker från att trilla ner. Han är på väg upp på byrån.. Måste ta undan pallen. Melker blev skitsur för att han inte fick klättra upp där för den dumma mamman. Hjälper sen Mathilda med tandborstningen.

Ber Mathilda ta på sig ytterkläderna, själv går jag in och borstar tänderna. När jag kommer tillbaka har Mathilda inte rört ytterkläderna utan sitter och pillar med sina vackra smycken. Tjatar lite om att hon ska klä på sig. Klär på Melker som gör allt för att slingra sig ur mitt grepp. Pust, sammansbrottet är nära - i dag igen... Tjatar ännu mera på Mathilda och längtar efter våren då man inte behöver ha så mycket kläder på sig.

Tjugo i nio sitter vi äntligen i bilen och åker mot dagis. Innan vi lämnat vår väg kommer jag på att antennen ligger kvar på biltaket, så jag får stanna och gå ur och skruva fast den innan vi åkte vidare. Som tur är var jag inte så stressad att jag körde för fort... Farbror Polisen stod och sköt med laser....

När vi kom till dagis gick vi med in och satte oss en stund. Mathildas fröken berättade om ett kul samtal från häromdagen. Mathilda hade frågat henne om hon visste varför man gifte sig, och då hade Mathilda berättat att det var för att när man blir stor och bor själv så är det bra att vara gift. Mathilda vände sig mot kompisen Emma och frågade om hon bestämt vem hon skulle gifta sig med. Nä, inte ännu svarar Emma. Mathilda berättar då att hon ska gifta sig med både Simon och Linus. Anton börjar då bli besvärad och går ut i lekrummet där S & L håller till. Efter en stund kommer A tillbaka och Mathilda frågar då; "Sa dom ja båda två?" *fniss*
Så himla kul att höra och kul att fröken skriver ner såna här grejer!

När klockan var nio åkte jag och Melker hem. Hann inte mycket mer än att röja i köket, få Melker att somna, data en liten stund och sen var det dax att åka och hämta igen.

Hämtningen är även den alltid lika kul... Mathilda gör allt för att dröja sig kvar, och man får tjata, tjata, tjata... Suck! I går fick jag skäll av Mathilda för att jag tjatade; "Det är faktiskt alla hjärtans dag och då måste man vara snäll, och man får inte tjata så här".

I eftermiddags var det dans och sen var Mathilda med Micke hos tandläkaren. Det hade gått jättebra. Kul!

För tillfället är det nattning på gång här i hemmet... Mathilda är alldeles för trött om dagarna och behöver sova mer - man vad gör man då hon vägrar somna? Nu ikväll påbörjades nattningen för en timme och tio minuter sedan (19:10) och hon är fortfarande vaken. Jag förstår inte....

Mathilda har förresten börjat intressera sig för läsning! Hon sitter och läser bokstäverna och frågar vad det betyder. Skoj!

Inga kommentarer: