lördag, december 29, 2012

Julafton

På julaftons morgon sov barnen ovanligt länge. Ända till kvart i nio..
Såg dock sen på Instagram att Mathilda varit vaken runt fyra-fem...

De fick sina klappar, ritgrejer.. de var kul ungefär fem minuter och sen frågade Melker om han inte kunde få öppna flera... Det blev rätt tjatigt hela förmiddagen - och jag var nära att kapitulera. Slit upp dem bara...

När Micke (som hade jobbat) kom hem runt elva, ville Melker ge honom sin julklapp direkt. Melker hade bestämt att vi skulle köpa Legospelet Lord of the rings till Wii.. Givetvis var det Melker som var mest exalterad :)

Trots att vi skulle vara hemma hos oss, så kände jag mig jäkligt lugn och avslappnad. Inte alls mycket att förbereda med. Så det blev rätt stillsamt fram till tvåtiden ungefär..

Strax innan tre kom mamma, pappa & mormor. Vi kollade på Kalle och drack glögg och kaffe. När Kalle närmade sig slutet så dök Sandra, Nicklas & Max upp - och fokuset på Kalle försvann.. Alla hade hunnit lessna vid det laget - precis som vanligt :)

Vi fixade maten och högg in på julbordet.
Och precis som vanligt var det alldeles för mycket mat - trots att vi tyckt att vi dragit ned på maten...
En vän skrev en minneslista efter julen - och det var ingen dum idé...
Vi har alltid för mycket sill, och laxen är nästan alltid orörd.. vi gör alltid för många ägghalvor osv..

Micke drog på sig matförgiftning på lördagen. Han åt beasås på en restaurang, och sa direkt till mig; "Ät inte av den. Den är sur!". Några timmar senare körde det igång, och det höll i sig.. Han kände sig bättre på julafton - men efter julbordet fick han ont i magen igen, och hade det lite jobbigt under julklappsöppningen. Stackarn!

Ja, direkt efter maten satte vi igång med att dela ut julklappar. Melker kunde knappt bärga sig... Vi har ingen tradition med tomte, då barnen varit rädda för tomten sen de var mindre. Förra året var faktiskt första gången vi hade tomte.

Men i år hade jag inte haft en tanke på att vi kanske skulle haft en tomte för Max skull, men vi klarade oss bra ändå. Melker och Mathilda turades om att dela ut julklapparna.
Det blev en hel massa julklappar i vanlig ordning...

Ska försöka komma i håg vad vi fick...

Melker fick två stora Lego-förpackningar, en Trash-pack-sopbil, en Pippi-tröja (som han blev vansinnigt glad över!), ljudsagor och Popcorn-maskin av oss. 
Han fick en Halvan-bok, ett Lasse-Maja-spel och Guiness Rekordbok av mamma & pappa.
Och så fick han en tuff t-shirt och ett Lego-spel av Sandra, Nicklas & Max.

Mathilda fick Body Shop-saker, en korg med kläder och bodylotion och sånt, två böcker, en väska och Just Dance 4 av oss.
Hon fick Justin Biebers parfym och ett sminkset av mamma & pappa.
Och så fick hon ett nattline och hörlurar av Sandra, Nicklas & Max

Jag fick en massa Body Shop-grejer och två böcker; Christer Lundbergs bok Gräspojken och så vinnaren av Hela Sverige Bakars receptbok - Sockerchock.

Efter julklappsöppning fikade vi. Jag hade gjort saffranspäron ,som blev riktigt goda, som vi åt tillsammans med glass. Gott!

Sen spelade vi julklappsspelet. Jag vann en mysig pläd.
Strax efter avslutat spel så började vi bryta upp.. Alla var trötta och slitna efter den här röriga december, men jag blir ändå alltid lika besviken när julafton försvinner så snabbt. Jag har en vision om att man ska sitta och spela spel (jag älskar att spela spel - men ingen vill spela spel med mig..) halva natten typ..

Nåväl, det blev en bra julafton ändå ♥

Micke pratade om att det vore mysigt att fira jul i en stuga i fjällen nästa år...
och det känns lite lockande, även om det nog är svårt att få till..

Vi fick en väldigt vit jul i alla fall!

Granen som Mathilda fått fria händer i
 
Jag är ingen pyntare - så det tog barnen helt hand om.
Det här blev visst ett julbord i år :)
 
Lite julklappar ha hamnat under granen..
 
Mathilda dukade bordet redan kvällen innan julafton
 
Jag har i alla fall pyntat med pepparkakor i fönstret
 
 
Melker överlycklig över att ge pappa julklappen ♥
 
Melker dukade ett glögg & fikabord
 
Julbordet
Skinkan smyckad med den fina skinkpinnen som Melker gjorde uppe i Tällberg
 
Jag gillar inte julmust så värst mycket - men den här som man köper på Systembolaget är riktigt god! Inte alls sådär söt som vanlig julmust.
 
Ute på baksidan brann elden...
 
Ett foto på barnen lyckades jag få till

4 kommentarer:

Sabina sa...

Förutom matförgiftning så låter er jul alldeles underbar. Att barnen är lite dampiga

Sabina sa...

Hör ju liksom till;))
Paddan låste sig;)

Fint pyntat å fin gran.

Kraaaaaaaam

Sandra sa...

Jo, så är det ju.. Det hör julen till :)
Mmm... Det var en bra jul för alla utom Micke..

Kram!

Marianne sa...

Det var en bra julafton efter omständigheterna. Micke dålig, barnen trötta och vi lite tagna av allt som varit under hösten och speciellt i december. Nästa år hoppas jag att det blir ett bättre år.
Puss