söndag, augusti 07, 2005

Jobbig helg - fast kul oxå....

I torsdags morse gick jag som vanligt en morgonpromenad med mamma & pappa. Sen på förmiddagen var det Mickes tur att sticka i väg ut och springa. När han kom tillbaka så packade vi väskorna och gjorde oss klara för avfärd. Först åkte vi till Barkaby där vi köpte present till William och lite nya nappar till Melker. Åt även lunch och kikade på resväskor på Outleten. Vi hade tänkt köpa väskor - men hade visst fått hjärnsläpp... Var skulle vi få plats med väskorna? Bilen var ju rätt full redan innan... Så vi får vänta med väskinköpen lite grann...

Strax efter två lämnade vi Barkaby och åkte till Jimi, Elle, William & Ebba i Enköping. När vi lämnade Barkaby spöregnade det - och när vi kom till Enköping var det strålande solsken. Härligt! Vi satt ute en stund och bara slappade medan barnen lekte, och sen åt vi mat. Efter mat och fika, så tog jag och Elle med oss Ebba & Melker i varsin vagn och gick en promenad i hopp om att få barnen att sova. Melker tyckte det var en dålig idé, och var totalt ointresserad av att ligga i vagnen... Hade Babybjörnen med mig, så det blev en del bärande... Självklart kom ju inte Ebba till ro då Melker gastade, så det slutade med att vi fick vända hemåt och sen fick Elle fortsätta gå med Ebba en stund tills hon somnade.

Melker var helt hopplös och ville bara inte sova. Testade med allt, men han var bara tvärarg och vägrade sova. Till slut, när klockan passerat tio, fick jag honom äntligen att sova. Pust!

Mathilda hade blivit lovad att få somna tillsammans med Wille i hans säng. Dom skulle ligga och kolla på film och mysa, och sen somna var tanken... Jag räknade väl aldrig med att det skulle funka, men vi lät dom testa... Det givk inget vidare. Mathilda kom ut till oss på altanen ett antal gånger, innan vi till slut bäddade ner henne i en fåtölj på altanen. Där fick hon ligga och lyssna på sagor i iPod'en och sen skulle hon somna var det tänkt... Men så fort ögonen höll på att falla ihop så bytte hon ställning så att hon inte skulle somna. Till slut gav jag upp, så jag tog med henne till gäststugan och fick henne att somna där. Då var klockan närmare tolv...

Vi satt och spelade spel, och fortsatte sen en stund till när Mathilda somnat. Vi spelade ett jättekul spel som heter Sybarit. Det måste jag bara köpa...
Vi gick väl och la oss efter ett nån gång, och jag somnade som en stock. Fick sova ända till klockan sex då Melker vaknade till. Började fixa mat till honom, men då somnade han om... Vaknade sen igen vid sju och åt lite. Sen sov vi vidare till halv nio.

Gick in och åt frukost, och sen var det full rulle på barnen igen. Det funkade bra för det mesta - även om Mathilda lessnade emellanåt och blev sur. Hon har ett stort ensamhetsbehov märker man. När det blir för mycket och för intensivt så vill hon gärna gå åt sidan en stund och vara ifred. Det är inte så lätt för kompisarna att förstå det, och då brukar det oftast bli lite tjurigt, tjafsigt och allmänt jobbigt.

Vi stannade kvar och åt lunch, och sen packade vi ihop oss och åkte vidare. Gick in en sväng på ÖB och hälsade på farfar och sen handlade vi lite på Kvantum innan vi åkte hem till Mickes föräldrar. Där var ingen hemma, så vi tog bara en snabb kopp kaffe och sen gick vi hem till kusin Ida och hälsade på en stund. Mathilda var så trött, så vi ville hålla igång henne.... Det lyckades :)

Gick hem till farmor & farfar strax innan sex. Där tillbringade vi kvällen, och den blev inte alls så tidig som vi tänkt oss. Mathilda somnade vid halv elva, och Melker somnade väl ungefär samtidigt. Fast det gick bra ändå... Det var inget överdrivet gnällande tack och lov...

Micke var uppe med Melker en gång på natten, och sen var det min tur att ta morgonen. Fick sova ända till klockan åtta. Hade inte sovit nåt vidare, så jag hade ont i ryggen och höften då jag vaknade. Jobbigt!

Mathilda slog rekord i sömn tror jag...Hon sov till klockan var 09:40. Helt otroligt! Tänk om hon kunde gjort det lite oftare under semestern...
Vi gick ner och började äta frukost, och precis då kom Kia, Ida & Alexander och sen ville inte Mathilda äta mera...

Det var full rulle i ett par timmar innan leken urartade och vi bestämde oss för att bege oss hemåt. Jag var fullkomligt slut och tålamodet obefintligt... Huva. I bilen på vägen hem var jag tvungen att släppa fram lite tårar så kändes det bättre sen.

Hade funderat en del under helgen på min kommande Sollefteå-resa, och där i bilen fattade jag beslut om jag ställer in... Har haft lite ångst för resan, men den tanken hade jag hunnit vänjt mig vid. Det skulle ju bli tåg Märsta-Uppsala byte till tåg Uppsala-Sundsvall och sen byte till buss som skulle ta oss till Sollefteå. Lite mäckigt och pirrigt, men det skulle nog gå... Sen började jag fundera på hur fasiken jag skulle fixa kvällarna med två icke-sömn-villiga barn... Jag fixar ju det inte ens hemma, så hur skulle det gå i borta-miljö där det dessutom finns en fyraåring och en månadsgammal bebis... Jag insåg att det med alla sannolikhet skulle bli tre mycket jobbiga kvällar och förmodligen även dagar om Mathilda är på tjafsigt humör... Jag är inte redo för det än, så nu ställer jag in helt enkelt. Skönt att släppa den ångesten....

I går eftermiddag tog jag en promenad med mamma & pappa. Skönt att komma i väg!

I dag har jag först varit på Maxi och handlat tillsammans med mamma, pappa & barnen. Sen på eftermiddagen gick vi en promenad igen. Sen var dan slut typ...
I kväll strulade båda barnen återigen vid läggningen och det var allmänt kaosigt... Suck! I morrn börjar vardagen igen och vi ska försöka införa lite rutiner. Det behövs nu....

Förresten så blir Melker fyra månader i dag! Tänk att han redan varit hos oss så länge - fast å andra sidan så känns han så självklar. Vår älskade lilla prins! Tänk att vi fått två så underbara barn! Det är ju inte klokt....


Melker äter gröt... sen fick han tokont i magen... Trots att han ätit det i över en vecka.. Stackarn! Nu lugnar vi oss med gröten lite...


En liten slick Mangopuré fick han oxå smaka... Surt!


Sötaste killen i stan på fyramånadersdagen

Inga kommentarer: