fredag, oktober 28, 2005

Gympapremiär

I dag fick Mathilda åka till dagis fastän det är fredag, då hon vanligtvis är ledig. Mathilda har nu nämligen blivit så stor så att hon får vara med på gympan på dagis!

När jag hämtade henne så berättade hon ivrigt om vad dom gjort på gympan, och att dom duschat efteråt. Det var kanske det som var mest spännande av allt - att få ha med sig egen handduk och tvål och duscha tillsammans på dagis....

När vi kom hem från dagis så åt jag och Melker lunch, och precis när vi var klara ringde Leone och bjöd över oss. Så vi gick dit. Mathilda blev rätt fort trött och grining och ville gå hem, men det vände fort och sen kom leken igång igen.

Vi stannade kvar till halv fem, och då ville Max följa med oss hem. Det gick väl sådär... När vi kom hem var Mathilda jättetjurig och ville bara spela, och inte alls leka med Max. Hon fick några tokutbrott och skrek och var arg. Jättekul för Max... Näpp! När Micke kom hem, så tog jag med mig Max och gick hem. Mathilda behövde få vara ifred en stund... Efter det lugnade hon ner sig och blev sig själv igen.

Att vara fyra och ett halvt år och ha en sex månaders lillebror är nog inte så lätt... Mathilda är stundvis väldigt, väldigt jobbig och krävande - men för det mesta är hon gosig och mysig :) Nåt som är oerhört frustrerande är att hon blivit så högljudd - och alltid måste låta... Antar att det har med både dagis och storasysterskapet att göra...

Dessutom har hon svårt att lyssna och det gör mig galen... Att få henne att ta på sig kläder, framförallt ytterkläder då man ska åka i väg, tar sån tid... Man får tjata fem gånger, och inte förrän man höjer rösten så sätter hon fart. Det är sååå trist att alltid behöva tjafsa!

Plockade fram Trots-boken i går och läste lite om fyraåringar - och det var skönt :) Mathilda är fullt normal...

På kvällen åkte Mathilda & jag till Maxi och handlade tillsammans med Leone.

Inga kommentarer: