tisdag, oktober 04, 2005

Cypern-resan

Måndagen den 26:e september

Melker vaknade en gång vid 01, och ville ha mat. Som tur var så åt han snabbt och somnade om direkt. Jag hade lite svårare att somna om, och var väl vaken en timme ungefär.
04:45 hade vi ställt klockan på, så då var det bara att kliva upp. Jag gick upp först och duschade, gjorde mig klar och fixade det sista av packningen. Sen väckte vi barnen och gjorde dem klara. Vid halv sex kom Veronica hit, så då packade vi in oss och väskorna i hennes bil och åkte upp mot Arlanda. Klcokan sex klev vi in på Arlanda, och ställde oss i kön till incheckningen. Mamma & pappa var redan där, och Nicklas & Sandra kom efter en stund.
När vi checkat in väskorna fick Micke jaga runt en bra stund innan han fick tag på en påse till vagnen. Han blev skickad fram och tillbaka innan han äntligen fick tag på en vagnpåse. Struligt!Jag passade på att växla lite pengar och köpa en tidning till Mathilda under tiden. Melker sov i bärselen på min mage.

Vi gick in i avgångshallen och satte oss och åt frukost innan det var dax att gå på planet. Strax efter halv åtta fick vi gå på, och fem i åtta lyfte vi. Allt gick hur bra som helst med båda barnen. Melker reagerade inte det minsta på att vi lyfte. Skönt!
Hade förbeställt varor, däribland en ritportfölj till Mathilda. Hon visste att hon skulle få en överraskning på planet, men tyvärr så fick man inte sina varor direkt som jag trott - utan vi fick vänta tills vi landade. Dumt...
Vi hade bokat platser på planet, så vi fick sitta med en vägg framför oss, vilket betyder mer benytrymme och så finns det plats för en vagga att lägga bebisar i. Melker somnade lagom tills dess att det att dom kom ut med drickavagnen, sen sov han under tiden vi åt och ända tills vi blivit av med brickorna. Perfekt tajming!



En glad och nysoven Melker


Charmkillen

Flygresan ner till Cypern tog ungefär fyra timmar, och allt gick jättebra verkligen! Skönt! När vi landat så var det först väntan på väskorna och sen bar det av mot bussen som skulle ta oss till Sunwing Sandy Bay i Ayia Napa. Bussresan tog 45 minuter och sen var vi framme på hotellet. Härligt! Checkade in och gick till våra rum.


Mathilda, Melker & Micke på flygplatsen

På rummet installareade vi oss lite, och gav Melker mat. Sen bytte vi om till badkläder och gick ner till den härliga poolen. Så himla underbart att vara tillbaka...

Vi var rätt trötta efter resandet, så det blev en lugn eftermiddag & kväll. Vi gick i väg till en restaurang i närheten och åt middag. Jag åt Beef Stifado, och det var ingen höjdare tyvärr.

När vi kom tillbaka till rummet var Melker ruskigt övertrött, och kom bara inte till ro. La honom i sängen, så fick han ligga där och böka och knöla. Efter mycket om och men somnade han där till slut i alla fall. Klockan var närmare midnatt då han somnade....

Tisdagen den 27:e september

Gissa om vi blev förvånade då vi vaknade på morgonen och insåg att Melker sovit hela natten. Så himla skönt! Jag gav Melker mat medan Micke gick och handlade frukost. Mathilda tittade på Pippi Långstrump på teve under tiden. När vi ätit frukost gjorde vi oss klara och gick ner till poolen.


Mathilda redo för en dag vid poolen




Mathildas första dopp


Melkers första dopp. Han ser inte så nöjd ut just på denna bild - men han var toknöjd!


Plaska är kul


En tuff kille hos pappa


Mathilda har ritsakerna med förstås


Första lunchen på La Tasca


Mathilda dricker första colan


Charm-Melle

På eftermiddagen gick vi först ner till havet en stund och snorklade lite. HÄRLIGT! Sen tog jag med mig barnen och gick till Minilandet. Micke fick lite barnfri tid under tiden....

När vi var i Minilandet träffade Mathilda rätt omgående en kompis, Ella. Dom fann varandra direkt. När Minilandet stängde så lekte dom vidare i lekparken utanför, och sen ville dom bada ihop, så vi gick hem och hämtade badkläder och badade en stund med dem. Kul!

På kvällen åt vi cypriotisk buffé på La Tasca. Gott! Sen kollade vi på barnshowen och sen var det minidisco. Mathilda var jättetuff och hängde med bra redan från början. KUL!


Mathilda på disco

Onsdagen den 28:e september
Melker sov hela natten även natten till i dag. Otroligt!

På morgonen gick jag och handlade frukost, och sen åt vi frukost och gjorde oss klara för att gå ner till poolen.


Syskon-morron-mys

Vi kom väl till poolen vid tiotiden ungefär, och Mathilda fick genast syn på Ella & hennes lillebror Leo. Dom lekte tillsammans i poolen en stund innan det var dax att gå upp och klä på sig kläderna. Mathilda skulle nämligen delta i Skattjakten i Minilandet, vilket även Ella & Leo skulle, så vi gick dit tillsammans. Det var inga som helst problem att lämna henne där. Jag gick tillbaka till poolen och la mig och slappade. Efter en timme ungefär kommer hela barngänget gåendes, utklädda till pirater. Mathilda gick då tillsammans med Ella, och såg så nöjd och glad ut. Dom gick in i hotellet, och när dom sen kom ut ett tag senare så hade dom med sig en stor pirat... Mathilda gick inte längre tillsammans med Ella, utan hon gick längst fram tillsammans med en av ledarna. Förstod genast att Mathilda blivit rädd för piraten... När klockan var ett var det dax att gå och hämta henne, så jag gick dit tillsammans med mamma & pappa. Hon hade haft det jättekul, men som jag misstänkte så hade hon blivit rädd & lessen då piraten dök upp. Hon hade gråtit och frågat efter mamma, men ledaren hade pushat henne lite och fick henne att stanna kvar. Bra! För sen hade hon haft jättekul igen!
Vår lilla stora tjej....

Vi gick till rummet och åt mat, och vilade en stund innan det var dax att gå och bada igen.


En trött tjej efter skattjakten

När vi varit vid poolen en stund så dök Lollo & Bernie upp. Förra året vågade sig Mathilda inte fram till dem, men i år rusade hon fram och kramade om dem. Kul!


Mathilda springer fram till Bernie


Mathilda med Bernie & Lollo


Bad i poolen

På eftermiddagen gick vi ner till havet och badade där en stund. Så himla skönt!
På kvällen åt vi middag på La Tasca tillsammans med Sandra & Nicklas. Mamma & pappa åt på rummet. Givetvis var Mathilda med på minidiscot på kvällen. Då var även Ella & Leo med, så dom dansade tillsammans.

Torsdagen den 29:e september
I dag blev det inga större variationer i dagsschemat :)
Frukost, bad i poolen, lunch på La Tasca, mer bad i poolen och lite bad i havet.

På eftermiddagen gick jag med barnen till lekplatsen utanför Miniland en stund. Micke, mamma & pappa och Nicklas kom sedan dit och hämtade upp oss. Gick en promenad längs havet. Mysigt!

På kvällen åt vi supergod middag på Royal Grill. Tyvärr var Melker lite bökig denna kväll, så Mcike och jag fick turas om att äta. Melker var såå trött, men vägrade somna..

När det var dax för minidisco gick Micke hem med Melker, medan Mathilda dansade loss.


Melker & Micke på väg till poolen


Melker & Micke i poolen


Bad-Mathilda


Bad-Melker


En simmande Mathilda


Bilder på strand & hav tagna på promenaden


Vågornas brus...


Melker sitter i vagnen och charmar

Fredagen den 30:e september
Fredagarna är aktivitetsfria, och därmed har man inga tider att passa :) Var det inte semester man hade?

Vi var vid poolen på förmiddagen och åt sen lunch på La Tasca. På eftermiddagen var vi nere vid havet. Micke skulle följa med till stranden med Melker, men Melker var inte alls på humör, så Micke stannade hemma på rummet med den arga lilla killen...

På samma hotell som oss bodde mamma & pappas grannes bror med familj (puh... invecklat). Dom åkte hem på fredagen och kom då över med ett stort "bad-däck" till oss. Mathilda blev superglad och hade mycket skoj med däcket!






Mathilda leker med däcket

På kvällen gick vi in mot stan och åt på samma japanska restaurang som förra året, där kockarna spexar och har sig. Kul! Melker sov medan vi åt förrätt, men sen vaknade han och var lite kinkig. Var trött, men ville inte somna... På vägen hem somnade han i Babybjörnen, men sov bara i ca tio minuter eller nåt.

Tack och lov somnade han bra på kvällen och sov sen hela natten.

Lördagen den 1:a oktober
I dag kom vi i väg rätt tidigt ut till poolen. Mathilda lekte med Ella & Leo i stort sett hela tiden. Kul!


Mathilda leker i poolen


Melker sitter perfekt i däcket :)

Lunchen intogs på La Tasca, och eftermiddagen tillbringades på stranden. När vi var på stranden kom även Ella & Leo dit, så Mathilda lekte med dem hela eftermiddagen. Jätteskoj!


Mathilda leker i sanden

Pappa & Nicklas flög parachute, eller hur man nu säger.... Tufft!


Nicklas & pappa gör sig klara


På väg upp


Uppe i det fria


Ella, Leo & Mathilda leker på stranden


Melker äter mat med hela ansiktet

På kvällen åt vi på en restaurang mitt över gatan. Vi hade blivit rekomenderade den av Ella & Leos föräldrar, bland annat för att den hade en lekpark som tillhörde restaurangen.
Tyvärr kom vi visst dit fel kväll då det var lite kaosigt i personalen, det var stressigt och allmänt dålig service.

Även Ella & Leo med föräldrar var där och åt, och jag fick höra av dem sen att dom nästan skämdes för att dom rekomenderat oss den restaurangen pga allt strul. Hur som helst så hade Mathilda väldigt skoj tillsammans med Ella & Leo. Så mycket mat fick hon däremot inte i sig...

Micke & Mathilda fick smita i väg i förväg från restaurangen för att hinna till showen & discot. Mathilda dansade som bara den... precis som vanligt... Jag gick hem med Melker när det var minidisco, han hade svårt att komma till ro i "disco-dunket" :)

Söndagen den 2:a oktober
Sista hela dagen.... I dag var vi lite sega i starten, och kom sent ner till poolen. Mathilda hann med ett snabb-bad innan det var dax att gå i väg till Minilandet. Mathilda skulle nämligen vara med på Födelsedagskalset. Minns inte om det var Lollo eller Bernie som fyllde år... Även denna gång hade hon sällskap av Ella & Leo. När jag kom till Minilandet så var redan Ella & Leo på plats, och Ella hade hållt en plats till Mathilda... Gulle!


Samling i Minilandet

När jag lämnat Mathilda gick jag tillbaka till poolen och la mig och slappade en stund. Skönt! Det gällde att passa på den korta stunden Melker sov.. När Melker vaknade gick jag tillbaka med honom till rummet och gav honom mat. Efter en stund kom Micke tillbaka till rummet med Mathilda. Hon hade haft det jättekul på kalaset.

Vi åt lunch och gick sen till stranden. Vi gick dit ensamma, och det gick inget vidare... Melker var toklessen, så jag vände om. Misstänkte att han ville ha mer vatten, och kom på att vattnet på rummet var slut - och att plånboken låg kvar på stranden... Gick till mamma, pappa & co som satt på La Tasca, och fick låna pengar för att köpa vatten. Melker drack massvis och blev sen bra mycket gladare... Stackarn! Han var väl jättetörstig och den dumma mamman fattade inte det....

Gjorde ett nytt försök att gå ner på stranden, då med mamma & pappa och Sandra & Nicklas som sällskap. Då gick det bättre! Mamma tog Melker en stund så att jag fick snorkla lite. När jag snorklade runt så blev jag plötsligt riven på en armen. Blev såklart rädd då det inte fanns nån intill mig. Såg ett ormliknande föremål i vattnet och blev LIVRÄDD. Simmade fort som sjutton i mot bryggan. Där råkar jag stöta ihop med någons grodfötter (utan att fatta vad det var som svepte mig över ryggen) och blir livrädd igen.. Upp på bryggan så fort jag kunde. Det var nog en kul syn... Har gjort en sån här grej en gång tidigare då jag snorklade på Hawaii och blev skrämd. Det har vi på video... *fniss*

Hur som helst så stod både jag och Sandra på bryggan och följde spänt samlingen av badande nyfikna som tog reda på vad "ormen" var för något. Det visade sig vara en död fisk, av modell lång & smal med vass käft... Blä! Jag kände mig rätt färdigsnorklad efter det äventyret...

Gick och bytte av mamma så att hon fick bada. Tog Melker och gick till Miniland, så han fick krypa en stund. Fast han var alltför trött och gnällig, så det blev ett kort besök. Gick hem och satte han på golvet. Ställde mig vid spisen och började fixa med tillägg. Melker är arg och gnäller högljutt - men plötsligt blir han tvärtyst. Jag undrade såklart vad som hände... Gissa om jag blir förvånad - han har somnat mitt i krypningen!!! Trodde aldrig att någtot av våra barn skulle somna sådär pang bom - men nu har det skett...


Melker har slocknat mitt i krypningen

Han sov vidare där på golvet i en timme ungefär och sen vaknade han till, och flyttades då över till vagnen där han somnade om och sov i en timme till. Skönt!

På kvällen gick vi in till stan. Kikade lite och åt middag på Katanas. En favorit i repris sen förra året! Micke, Sandra & jag åt meze. Gott - men sjukt mycket mat! När det sista kom in var jag kräkfärdig och kunde inte få ner en bit till... Vi tackade nej till efterrätten som ingick...


Mathilda ville i alla fall ha efterrätt - men hon rörde den knappt...

Gick tillbaka till hotellet för att se Mathilda dansa på minidiscot en sista gång. Nu när det var sista kvällen ville hon stanna kvar och dricka drink och kolla på showen. Micke gick hem i förväg med Melker. Fick ett SMS av honom efter en stund, där han skrev: "Nu sitter stadigt". Melker har suttit själv ett tag, men inte helt upprätt - utan mer som en påse nöter typ....


Mathilda kör ketchup-dansen


Dricker drinkar...

Mathilda orkade med tio minuter av showen (schlager-show), sen gick vi hem. När barnen somnat så packade vi och förberedde inför hemresan. Snyft... varför går en vecka så fort?

Förresten, måste ju skriva en sak Mathilda sa då vi var på restaurangen. Helt plötsligt säger hon; "Jag kan inte bestämma mig!"
"Om vaddå" frågar nån av oss
"Om jag ska gifta mig med Melker eller med Anton. Om jag gifter mig med Anton så får jag ju inte träffa Melker mera"
Förklarade för henne att hon visst kommer få träffa Melker ändå, och då blev hon lite lugnare tror jag! Tänk vilken fundering....

Måndagen den 3:e oktober
Gick upp tidigt för att hinna med att bada innan vi åkte hem. Väskorna checkar man in redan på hotellet, så klockan nio gick vi och lämnade ifrån oss dem, och sen gick vi till poolen. Hann även med ett snabbt dopp i havet. Mathilda fick leka med Ella en sista gång, och så gick dom och köpte glass tillsammans. Dom satt sen och åt den tillsammans, och allt kändes lite sorgligt. Dom som funnit varann så bra... När vi var tvungna att packa ihop och gå tillbaka till rummet så kramade dom om varandra, och när vi gick bröt Ella ihop. Snyft...

Vi gick till rummet, duschade, klädde oss och packade ihop det sista och gick sen till bussen. Bussen gick 11:55 från Sandy Bay. Melker somnade rätt fort i min famn, och även Mathilda var rätt mosig - men höll sig envist vaket. Melker fortsatte att sova då vi gått av bussen, och vi fick behålla vagnen ända fram till gaten så det var ju kanon.

På flygplatsen åt vi först, och sen handlade vi lite på tax freen. Mathilda fick en fin Tingeling-docka av morfar & mormor. Planet lyfte 14:35 och det gick bra även denna gång. Mathilda var väl lite mer otålig, Melker bajsade två gånger på planet (riktiga kletblöjor...) och så tajmade han inte sovningen lika bra. Han vaknade precis då vi skulle börja äta, men det gick bra det med.

Jag var lite orolig under veckan för att ersättningen inte skulle räcka, och det visade sig att den räckte precis. Melker fick det sista på planet hem...

Vi landade i Sverige 17:55 och sen tog vi en taxi hem. Skönt att komma hem, men jag hade ännu hellre varit kvar en vecka till... Nästa år får det bli två veckor:)

Inga kommentarer: