torsdag, augusti 09, 2007

Fritidstjejen Mathilda

Dag numero ett på fritids
I måndags var det då dax för Mathilda att börja sin fritidsinskolning. Första dagen var det bara en timme, och då i sällskap av pappa. Mathilda var väldigt förväntansfull och hade svårt att äta någon lunch innan dom cyklade ner till fritids.

På en timme hinner man ju inte så mycket, men dom hade varit inne en liten stund först och sedan varit ute på gården och fått lära sig var det osynliga staketet sitter uppsatt...

Mathilda tyckte nog det var spännande - och dagens förväntningar och spänningar övergick sedan i ett mycket vresigt humör på eftermiddagen... Det var iofs väldigt varmt oxå, så hon var väl lite sliten på grund av det oxå.

Melkers första dag utan Mathilda på dagis gick bra den oxå. Han var lite lessen på morgonen, och ville "hämta Tilla" från skolan... Resten av dan hade han varit jättenöjd och dom hade inte märkt av att han saknade Tilla. Däremot blev dom båda jätteglada när dom sågs sen igen!

Det blir en omställning för oss alla!

På kvällen gick vi hem till mamma & pappa och badade, det var välbehövligt! Åt även middag hos dem.

Dag numero två på fritids
I dag var det två timmar som gällde på fritids för Mathilda. Jag hade ett möte klockan åtta, så jag åkte med Melker till dagis redan till frukost. Han var lite lessen även denna dag, men det gick fort över.

Micke och Mathilda cyklade ner till skolan vid elva, och Micke gick hem strax därefter. Mathilda hade varit med en fröken en stund, och sen ut på gården. Där träffade hon sina gamla kompisar från dagis så dom hade hon lekt med. I dag var det även lunchpremiär och det hade gått jättebra!

När Micke hämtade henne vid ettiden så var det samma visa som i går - inget kul humör alls.. Senare på eftermiddagen ringde en gammal dagiskompis som ville komma och leka, och det var mycket välkommet. Dom lekte ända tills det var nattningsdax!

Dag numero tre på dagis
Då var det min tur att vara hemma, och Mickes tur att åka till jobbet och då även lämna Melker. Lämningen av Melker gick helt okej.

Jag och Mathilda cyklade ned till fritids vid nio. Mathilda var spänd av förväntan och tyckte att det skulle bli kul att visa alla saker för mig, eftersom det var första gången för mig att följa med. Vi gick in och hängde upp kläderna, och då kom en av fröknarna fram och Mathilda blev lite blyg. Blyg var hon även för de andra, större barnen... Uj, så stora dom kändes mot min lilla Tilla...

Vi gick in i ett av lekrummen där det finns My Little Ponys som hon ville leka med. Hon ville ha mig kvar där, så jag satt med henne en stund. Iom att verksamheten inte kommit igång ordentligt så slår dom ihop avdelningarna nu, så efter en liten stund kom hennes gamla dagiskompisar Anton & Emma upp från den andra avdelningen. Då kände Mathilda sig trygg, och jag kunde gå hemåt.

Vid tretiden var det dags för mig att gå och hämta henne, och det kändes nästan lite pirrigt att gå in på den stora skolgården och hämta min lilla tjej :) Det känns ju lite ovant när man inte känner fröknarna och så...

Hon hade haft det bra, och en av fröknarna redovisade för dagen och att allt gått jättebra. Skönt!

Vi gick sen och hämtade Melker, och sen hemåt. Det blev lite samma visa som dagen innan... Hon var trött och grinig....

Nåväl, hon verkar tycka att det är kul och spännande i alla fall, men hon är lite irriterad över att hon inte får lära sig nåt ännu... När hon kom hem i går så räknade hon ut sin räknebok, och nu vill hon ha flera att jobba med :)

Inga kommentarer: