söndag, november 02, 2008

Vecka 44

Vecka 44 är höstlov i skolan, men fritids har öppet som vanligt. Mathilda brukar trivas på fritids och tycka att det är kul där, men precis som inför alla andra lov och lediga dagar så knorras det en del över att hon måste vara på fritids när ALLA andra är lediga.

Det är inte så lätt att förklara att vår ledighet inte räcker till mer, och att vi i stället valde att åka på semester till Cypern två veckor tidigare i höst och att vi tänker vara lediga i stort sett hela jullovet.

På vägen till fritids fick Mathilda ont i örat, ont i halsen, ont i magen och ja, ont i hela kroppen. När hon skulle lämnas blev hon lessen och grät... Det gjorde ont i mammahjärtat och jag fick dåligt samvete och grät en skvätt när jag gick från fritids. Alltid detta dåliga samvete! Tänk att jag alltid lyckas hitta något jag har dåligt samvete över...

Hur som helst så verkade dagen på fritids ha gått bra och Mathilda hade haft kul. Resten av veckan gick det bättre med lämningarna och hon hade en bra vecka. Skönt!

I tisdags var dock fritids stängt, planeringsdag, så jag var hemma med barnen. Kvällen innan funderade jag på vad tusan vi skulle hitta på - och sen blev jag lite irriterad på mig själv för att jag alltid måste hitta på något ambitiöst.. Varför kunde vi inte bara vara hemma? Gå ut i skogen och leka? Jo, så fick det bli tänkte jag innan jag somnade...

Givetvis regnade det som sjutton när vi vaknade på tisdagen. Trist! Vi satte i gång att baka i stället för att gå ut.. Mathilda hade ett recept på Finska pinnar i en bok, och det ville hon baka. Finska pinnar känns ju sådär kul, men varför inte? Dom blev rätt torra - men det är väl meningen? Bakade även Saffransskorpor ur Leilas bok "a piece of cake". Dom blev goda!

Mitt på dagen kom Alva hit och lekte i ett par timmar. Det funkade hur bra som helst, och även Melker fick vara med och leka. Det är inte alltid det funkar..

I onsdags var det jobbdag igen. En intensiv sådan med en massa möten, men även en spontan fikadejt med min vän Heli. Kul! Vid femtiden packade jag ihop, och tillsammans med Marianne åkte jag in till Stockholm. Vi parkerade i garaget under gallerian, och gick sedan upp i gallerian och åt på en japansk restaurang. När vi ätit så tog vi en promenad till Djurgården och Cirkus. Där skulle vi se Håkan Hellström. Hade någon sagt till mig för ett halvår sen att jag skulle på en konsert med Håkan hade jag nog bara skrattat... Men så spelade han innan Kent i somras och jag föll för hans charm...

Cirkus som konsertlokal var sådär tycker jag. Vi hade ståplatsbiljetter och stod rätt dåligt till. Såg inte sådär våldsamt bra, men det var ändå så enormt bra och Håkans charm ger mig glädjekickar :)
Ett kul inslag var att han lyckades locka upp Plura, som satt i publiken, på scenen och få honom att spela en låt. När vi trodde konserten var slut - efter extranumren - så gick vi och hämtade jackorna och gick på toaletten. Hörde då hur Håkan fortsatte prata och sen började sjunga. Sprang in igen och uppför trappan till sittplatserna. Satte oss alldeles intill scenen, fast en trappa upp, och såg kanonbra! Det visade sig att Håkan inte alls hade någon lust att gå av scenen... så han bara fortsatte en stund till. Kul! Vi lämnade Cirkus med ett leende på läpparna och promenerade tillbaka till Gallerian igen.

När jag kom hem låg Kent-boxen och väntade på mig. Underbart! Det känns så fint att ha alla skivorna samlade i en fin box och dessutom med ett gäng bonuslåtarna... Vilken julafton!
På torsdag signerar de boxen i Stockholm och jag skulle gärna åka dit... men det blir nog inte så. Tror jag....

I torsdags var jag på Maxi hela dagen. Byggde om och fixade.. Kul som sjutton är det! Jag är lite knäpp kanske...
På kvällen var det kördax igen. Vi åkte tidigt som vanligt, och blev först i kö... Vi vill ju gärna ha våra platser längst fram så då får man offra sig lite :) När det var dax att gå in så hade de som brukar stå i dörren inte kommit än, och Heinz frågade om nån kunde hoppa in och hjälpa till. Jag anmälde mig som frivillig och fick då stå i dörren och kryssa på körkorten. Kändes lite annorlunda att stå där helt plötsligt... Fick en gratis körlektion för "besväret", det är ju inte helt fel! Att sjunga var precis lika kul som vanligt!

I fredags jobbade jag halvdag. Morfar hämtade Melker på dagis och sen åkte dom på Hobbymässan. Själv så hämtade jag upp mamma och så åkte vi tillsammans till fritids och hämtade Mathilda. Åkte sen till Danderyd och träffade Sandra & Nicklas. Fick komma in på avdelningen och se hur dom har det där. Mamma fick dessutom gå med in och träffa det lilla underverket... Har jag tur så kanske jag får komma dit någon dag i veckan och se honom!

På kvällen sedan åt vi hemma hos mamma och pappa. Mamma hade gjort pizza, smarrigt!

I lördags morse var det Skrinna som gällde. Återigen fick jag dåligt samvete... Mathilda är äldst av nybörjarna och de yngre barnen har sina föräldrar med på isen, men inte Mathilda. Tror det funkar bättre utan oss... Men lik förbannat fick jag dåligt samvete över att vi inte var med ute på isen. Vad är det för fel på mig?

När vi kom hem tog vi det lugnt en stund, och sen gick vi ut. Städade i garage och förråd, och grillade sedan korv till lunch. Mysigt!

Sen fick vi besök av Mattias och barnen. Jag passade på ta en promenad då. Gick ut till kyrkan och tände ett par ljus, och gick sedan hem. En skön promenad med Håkan, Hello Saferide och Kent i öronen...

På kvällen åt vi tacos och Mattias & barnen sov kvar.
I dag har det varit full fart... Förutom att kusinerna var här, så kom även Emma hit och lekte. När det sedan var dax för Mathilda att åka och rida så följde både Emma och Ida med till stallet. Ridningen gick bra. Mathilda red en häst som heter Cherokee.

Vid fyra åkte först Emma hem och sen Mattias och barnen. Vi satte då i gång med middagen och en dryg timme senare kom Veronica, Jocke & barnen hit på söndagsmiddag. Trevligt!

Återigen en fullproppad helg.. och barnen var lite väl trötta på kvällen. Blev rätt tjafsigt vid nattningen...

Och nu sitter jag här på tok försent igen... Godnatt!

Avslutar med ett par bilder från gårdagen...

Grillad korv-lunch



Första snön! Jag längtar faktiskt efter snö...



Killmys



Ett föl jag såg på min promenad och ett par till promenadfoton följer här under...



4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilken fullspäckad helg. :)
Jag har nog inget planerat förutom ridningen då på tisd nästa vecka. Brukar gå till ÖF på måndagar men det går att ändra om d skulle va så, inga problem. Hör av dig bara!
Kram kram

Anonym sa...

Tack så hjärtligt för igår! Nästa gång är det vi som bjuder in er. Kramar i massor! /Vera

Camillas dagar sa...

Håkan Hellström, kent och Hello Saferide är även i mina öron. :)
Du var inte på signeringen? Själv glömde jag helt bort det i och med att det hänt lite tråkiga grejor hos mig, men jag hade nog ändå inte åkt på en vardag (dessutom dagtid tror jag att det var).
Boxen är snygg och bra. Har inte lyssnat på första skivan än, där var det visst mest outgivna spår.
Ha en fin helg!

Anonym sa...

Ni har fullt upp, kul att få läsa om er vecka!

Det där med dåligt samvete är ju nånting som alltid hänger med. Hur man än gör så har man det. Knäppt egentligen!