tisdag, maj 10, 2005

Varför det?

I natt var det lite bökigt. Melker vaknade och snuttade lite, somnade om, vaknade och snuttade lite till och somnade om och så höll det på. Jag skulle givetvis gått upp och gjort iordning en flaska med en gång, men samtidigt så är det ju lite mysigt att amma - och rätt bekvämt att slippa stiga upp.... När han sen fick sin flaska så hade han svårt att komma till ro efteråt och somna om. Klockan var väl halv sex när han slutligen somnade.

Micke och Mathilda gick upp vid sju, och det var lite tjafs om diverse saker. Mathilda ville inte åka till dagis... Hon kom ner till mig, och vi pratade lite. Jag tänkte att vill hon vara hemma så måste hon ju få det - samtidigt som jag var så vansinnigt trött och ville sova en stund till, vilket skulle vara omöjligt om hon var hemma.

Vi gick upp och åt frukost och pratade lite, och efter en stund så kom hon på att hon visst ville till dagis :) Det innebar att jag kunde gå och lägga mig igen då dom åkte till dagis... Skönt! Sov till halv tio, och sen låg jag i sängen och ammade Melker en stund samtidigt som jag lyssnade på Knattetimmen. Gick sen upp och gav Melker en flaska tillägg, och sen blev det allmänt plockande. Melker låg under babygymet och tittade på sig själv i spegeln och snackade lite :)

Jag har förresten glömt att skriva att Melker börjat fyra av små fantastiska leenden! Vi såg det första gången i torsdags, på hans fyraveckorsdag, men nu de senaste dagarna har det kommit fler och fler. Gissa om man smälter?! Hur kunde jag glömma att skriva en sån viktig sak tro?
Han gillar att ligga i famnen och studera en länge, och så när man pratar lite med honom eller gör ljud med munnen så kommer snart ett sött, oemotståndligt leende. Härligt!

Melker var ovanligt mycket vaken på förmiddagen, och vid tolv var han rätt trött. Tog en promenad i området för att han skulle somna. Men icke då... Han låg klarvaken :)
Jag gick runt och spanade in alla olika altantyper som finns i området... Nu när vi bestämt oss för att bygga altan så tycker jag det är så kul att titta på alla olika varianter som folk har. Lika kul är det att titta hur fina blomsterrabatter en del har. Våra är hemska... Efter sommaren ska jag gräva upp våra rabatter och börja om från början har jag bestämt.

Melker somnade till slut i vagnen, och jag gick hem och började äta lunch. Men jag hann inte så långt innan han vaknade... Men han nöjde sig med att ligga i vagnen en stund, så jag kunde äta färdigt.

Klockan tre gick vi ner till dagis för att hämta Mathilda. När vi hämtat Mathilda gick vi till Preem och köpte glass innan vi fortsatte hemåt. På väg hem passerar vi Veronica's gata, så jag ringde och hörde om dom var hemma, och det var dom. Vi gick dit och störde dom mitt i middagen :)

Det blev ett ganska snabbt besök, Veronica & Jocke skulle iväg och Melker började bli hungrig. Jag hade ingen mat med mig till honom. Mathilda ville leka mera, men jag fick henne ändå med mig hem. Fast hemvägen blev jobbig... Mathilda orkade inte stå på ståbrädan och hon orkade inte gå... Hon ville ligga ner i vagnen. Det skulle nog funkat bra att lägga ner en 105 cm lång och 17 kg tung tjej brevid Melker i vagnen... Hon gick med på att stå kvar på brädan, när jag sa att vi måste skynda oss hem till Bolibompa. På tisdagar är det ju hennes favvisprogram "Sagor från Zoo". Den sista biten hem var det tusen frågor som gällde. Mathilda frågade om precis allt, och så fort jag svarade så följdes det av "Varför det?". Jag höll på att bli galen....

Väl hemma tittade vi på Bolibompa, och sen var det dax att välta Mathilda i säng. Hon var vansinnigt trött, så vi la henne redan 19.00. Micke började nattningen, men Mathilda låg och tokskrek efter mig så jag fick ta över till slut....

Melker höll sig vaken i stort sett hela kvällen. Otroligt! Han somnade till slut strax innan midnatt....

I dag beställde jag en bärsjal förresten! Har hört så mycket positivt om dessa sjalar, så jag måste testa.

Pratade även med Åsa idag. Dom är hemma från BB med lilla söta Thindra nu. Allt hade gått så bra, och snart ska vi få komma och hälsa på *längtar*
Är så himla glad för deras skull och jag tycker det är såå kul att min kära kusin fått bebis!! Fick några bilder på henne idag, och hon är såå söt! Jag kan inte hålla med om hon är världens finaste tjej som Åsa sa - men världens näst finaste :) Den finaste har ju vi *ler*

Till sist nåt tråkigt;
Mormor ligger på sjukhus igen. Hon blev hämtad med ambulans i natt igen. Nu med hjärtsvikt och vatten i lungorna. Jobbigt! Vill inte att nån i min närhet ska vara sjuk... Hoppas hon hämtar sig snabbt igen.