onsdag, maj 04, 2005

Ia och Erik på besök

I dag fick Mathilda vara hemma. Dels så ville jag avvakta för att se så att magen var okej och dessutom skulle vi få besök. Micke åkte redan vid kvart i sju, och sen vid sju vaknade Mathilda. Hon ville spela på datan en stund, så jag fick ligga kvar i sängen. Skönt! När vi sen gick upp och åt frukost så undrade hon om jag skulle lämna henne på dagis. Talade då om för henne att vi skulle vara hemma idag, och då blev hon först lite arg - för då ville hon till dagis... Är det inte typiskt? Iofs visste hon att det var onsdag och dom hade innedag, men ändå....

På förmiddagen gjorde vi inget speciellt, lite allmänt pulande bara. Melker sov nästan inget alls, bara en pyttestund då jag påbörjade lunchen till Mathilda. Men han vaknade såklart, så lunchlagningen blev lite kämpig med en hungrig Mathilda och en hungrig skrikande Melker...

Klockan tolv fick vi besök! Ia och Erik (från Marsbarn 2001) kom och hälsade på oss. Jättetrevligt! Erik var lite blyg till en början, men det släppte fort och sen var det full rulle på barnen. Vi fikade och pratade och hann även med en sväng i lekparken. Hade en förhoppning om att Melker skulle somna i vagnen - men icke då! Han höll sig envist vaken... Man tror hela tiden att han somnat, för han ligger så tyst och stilla i vagnen, men så kikar man in och ser hur han ligger och studerar figurerna inuti vagnen :) Strax innan tre var det dax att återvända hemåt, för då skulle Ia och Erik åka hem.

När vi kom in igen så fortsatte jag att försöka få Melker att sova, för han var uppenbarligen väldigt trött. Lyckades få honom att somna till en stund, och tänkte då börja med maten. Fast först ville Mathilda att jag skulle leka med henne, så vi lekte "äventyr" i hennes rum en stund. Gick sedan upp och började med middagen - då vaknade såklart Melker och ville ha mat... Så det blev inget av med den middagen, den fick vänta tills Micke kom hem. Tur att Mathilda inte är särskilt hungrig om kvällarna. Till slut stod i alla fall maten på bordet, det blev Maldivisk kyckling ur boken "Blodsockerblues i köket". Smarrigt!

Efter den sena middagen så var det sängdax. Micke nattade Mathilda, och jag tog hand om Melker. Jag satt med honom i soffan i nära två timmar. Jag tittade på "Så som i himmelen" medan Melker sov på mitt bröst. Mysigt!

Inga kommentarer: