måndag, maj 16, 2005

Måndag igen

Så var det måndag igen... Mathilda har varit på dagis och Micke har jobbat, och jag och Melker är som vanligt hemma... Skönt! Det är skönt att göra ingenting efter en intensiv helg.. Inte för att vi gjort särskilt mycket, men det blir ändå intensivt nu när vi har två barn....

I natt så vaknade Melker 02 och ville ha mat. Han brukar inte alls vakna så tidigt, så jag fattade inte först att han ville äta. Jag var helt väck... Jag ammade och gav en flaska, och sen somnade han om. Fast sen vaknade han som vanligt vid 05 igen och ville ha mat igen. Jag ammade, och så fick Micke ge honom flaskan. Egentligen är det väl inte så viktigt att jag både ammar och ger flaska, men jag tycker ändå det är mysigt med ammandet och vill hålla den lilla mjölkproduktion jag har uppe...

Jag gick upp vid halv åtta med Mathilda, och då sov Melker vidare. Han sov till halv nio, då han vaknade, åt mat och somnade om. Sen sov han till klockan tolv. Jag tog hand om tvätt och datade lite under tiden.

När Melker fått mat så la jag honom under babygymet medan jag åt lunch. Han är så himla nöjd när han ligger där och tittar på sig själv i spegeln och slår lite på sakerna som hänger ned. Han låg nog där i 45 mintuer och var alldeles nöjd. Jag hann både äta lunch och dricka kaffe under tiden. Men sen blev han trött, men hade svårt att komma till ro. Somnade i famnen och vaknade så fort jag la ned honom. Till slut lyckades jag lägga ner honom i vagnen.

Strax efter tre tänkte jag börja lunka ner mot dagis. Melker låg ju redan i vagnen, så jag skulle bara sätta på honom mössan. Då vaknar han, och vill ha mer mat... Det blev till att snabbäta och sen stressa ner till dagis. Fick stanna och ta upp Melker på vägen, han var missnöjd och det var en rap som ville upp... Jag kom såklart för sent till dagis... Dock bara fem minuter, men ändå.

På väg från dagis var Melker ruskigt missnöjd. Vi hittade en stubbe där vi stannade och satte oss, så fick Melker snutta en stund och sen blev han nöjd och vi kunde gå vidare. Gick hem till mamma & pappa och sen stannade vi där hela kvällen.

I dag fick jag förresten min bärsjal. Har inte riktigt fått kläm på hur jag ska knyta den, men jag får testa lite i lugn och ro i morgon.

Några rader om Melker - 5 veckor gammal
Melker är så otroligt enkel att ha att göra med. Han är i stort sett alltid nöjd, och gråter ytterst sällan. Det är bara om man är för långsam med maten som han kan ilskna till.

Han har från första stunden stortrivts med att ligga på skötbordet, han ligger länge och studerar ankorna på skötbädden eller figurerna i mobilen som hänger över.

Han trivs även bra i sängen då han får ligga och titta på Nalle Puh-mobilen, på sin lekmatta och i babysittern. Mathilda kunde vi sällan lägga i från oss några längre stunder, men med Melker är det helt annorlunda på det viset.

Däremot gillar han inte att somna... Kan vara ruggigt svårsövd på kvällarna, men då han väl somnat så sover han bra.

Han är fantastiskt stark! Har inte alls haft honom liggandes på mage mycket (annat än då han legat på våra bröst), men han lyfter redan huvudet riktigt mycket. I dag låg han på mage och lyfte på huvudet stadigt i säkert två minuter. Vad som är ännu mer otroligt är att han skjuter upp sina små knän, och det ser ut som om han är på väg upp i krypställning... När han tar i tillräckligt mycket, så lyckads han till och med skjuta sig framåt. Kanske liiite väl tidigt... han ska väl vara bebis ett tag till hoppas jag.

Snackar gör han oxå en hel del, en massa gurglanden blandat med underbara leenden...

Jisses vad mycket som hänt på fem veckor! Otroligt!

Inga kommentarer: