lördag, maj 07, 2005

Melker 1 månad

Melker blev 1 månad gammal i dag! Oj, vad tiden går... På sätt och vis så känns det som om han alltid funnits hos oss, men samtidigt så känns det inte alls så länge sen som han kom till oss. Konstigt!



Att vara mamma till två små underverk är helt fantastiskt - både härligt och jobbigt! Jag tycker det känns jobbigt att aldrig räcka till helt, att Mathilda ofta får vänta för att jag är upptagen med Melker. Det är väl det allra jobbigaste... Även om det säkert är nyttigt för henne att lära sig att ibland måste man vänta på sin tur. Men vissa dagar blir det så att hon hela tiden får höra "Jag ska bara ge Melker mat först", "Jag ska bara byta blöja på Melker först" eller "Jag ska bara få Melker att somna först". Jag låter alltid Mathilda vara med precis så mycket hon vill, låter henne komma upp och gosa medan jag sitter och ger Melker mat, hon får alltid var med vid alla blöjbyten och hjälpa till osv. Men det är inte alltid hon vill det förstås....

Mathilda är så otroligt go med Melker. Hon överöser honom med pussar och det värmer i hjärtat!!! I bland blir det kanske lite väl mycket pussande och lite väl intensivt, framförallt om Melker sitter och äter. Men jag låter henne hållas för det mesta... Känns fel att neka henne att gosa med honom. Han får bli härdad helt enkelt :) I går sa hon flera gånger "Åh vad jag älskar dig" till honom... Ofta hör jag henne säga saker till honom som jag sagt innan. I dag sa jag vid nåt tillfälle till Melker "Åh vad stark du är grabben" när han låg och lyfte på huvudet. Lite senare hör jag Mathilda säga samma sak till honom när han låg på lekmattan. Sött!

Egentligen skulle hela familjen ha åkt över till Enköping för att fira Alexander som nyligen fyllt ett år, men Alexander var så förkyld och vi ville inte utsätta Melker för det. Därför stannade jag och Melker själv hemma, medan Micke & Mathilda åkte dit. Nu när vi inte följde med, så passade dom på att även sova kvar där. Det kändes bra för oss alla. För mig var det mysigt att få vara själv ett helt dygn med Melker och ge honom 100%, och för Mathilda var det nog skönt att komma iväg själv med pappa och slippa dela honom med Melker. Det känns viktigt att hon får göra saker på egen hand med oss ibland.

Micke & Mathilda åkte vid tolv, och då sov Melker. Han sov till ett ungefär. När han vaknade fick han mat och sen åkte vi iväg till Maxi och handlade. Han var lite missnöjd när jag gick och handlade, så det slutade med att jag fick lyfta upp honom och bära på honom. Kändes lite stressande att handla och jag glömde typ hälften...

När vi handlat klart åkte vi hem till mamma och pappa och gav fiskarna mat, och sen åkte vi hem till mormor & morfar och hälsade på en stund. Vi var väl där i två timmar eller nåt, innan vi åkte hemåt igen.




Kvällen ägnades först åt mys med lillprinsen, och sen när han sov så satt jag vid datorn. Gick och la mig runt elva. Givetvis fick Melker ligga brevid mig och gosa :)

Inga kommentarer: