söndag, juni 28, 2009

Kusinbesök & vikingar

I fredags kväll kom Mattias & barnen över till oss. Vi grillade och barnen lekte och höll i gång. Klockan var väl över elva innan barnen kom i säng.

På lördagsförmiddagen, efter frukosten, så packade Mattias ihop och åkte hemåt. Han skulle ut på kvällen och vi skulle ta hand om barnen.

Efter lunchen tog vi bussen till Sigtuna.


Kusinerna väntar på bussen

Bussresan var varm och svettigt.. Puh! Hade tagit med mig en flaska vatten.. Den räckte inte långt, så det första vi fick göra när vi kom till Sigtuna var att gå in på ICA och köpa varsin vattenflaska.

Sen gick vi ner till den uppbyggda vikingabyn. Jag hade räknat med att det skulle vara mycket större, och det hade visst barnen med. "Meh.. är det där allt?" utbrast Mathilda när hon såg det. Kändes inte särskilt lyckat - men när vi väl gick in där bland tälten och barnen blev inbjudna att göra sina egna tennsmycken då ändrades läget.. Det blev plötsligt jättespännande och kul! Alla fick göra varsitt smycke som sedan sattes i ett läderhalsband och såldes för 70:-/styck. Det vara bara att betala och se glad ut. Barnen var superstolta över sina verk..




Ida & Mathilda pumpar för få kolen att glöda och tennet att smälta


Mathilda häller ner det smälta tennet i formen


Så här fint blev Mathildas halsband


Sen var det Melkers tur att pumpa...


... och slutligen fila ned alla vassa kanter

Efter besökte i Vikingabyn så vandrade vi längs med strandpromenaden bort till Våfflan. Där köpte vi glass.. Vi var långt ifrån ensamma, och jag kände mig lätt stressad när jag i gassande solsken skulle hålla koll på fyra barn samt Mickes och min glassbeställning.. När alla barnen fått sina glassar och jag skulle beställa Mickes glass så bad jag om en våffla i en bägare med lakritsströssel. Det tog en stund innan både jag och tjejen i kiosken reagerade över min felsägning.. Ha ha..

När glassarna var uppätna promenerade vi bort mot busshållsplatsen och åkte bussen hemåt.
Väl hemma så åt vi middag och lajjade ett par timmar innan vi bestämde oss för att börja natta barnen. Vår plan var att börja i god tid - så kanske det inte skulle ta oss hela kvällen... Vi började strax efter åtta - halv tolv sov hela barnaskaran... En hel del tjafs och tårar senare.. Puh!

Tack och lov sov sen alla bra hela natten, och vi fick till och med sova till klockan åtta på söndagsmorgonen.

På söndagen var framförallt killarna mätta på lek, och det var en hel del tjafs. Kan tänka mig att värmen bidrog en del oxå..

Runt tre kom Mattias och hämtade barnen. Då gick Mathilda i väg till en kompis och jag och Melker gick hem till mamma och pappa och plaskade i denna;


Lovely!

Inga kommentarer: