lördag, juni 13, 2009

Mathilda har slutat ettan!

I torsdags var det då dags för skolavslutning, den allra första riktiga. Förra årets räknas ju inte riktigt i och med att då var det "bara" förskoleklassavslutning (vilket iofs var större, men ändå...).

Mathilda var alldeles stissig och uppspelt på morgonen. Hon kunde knappt släppa att hon skulle sluta ettan och snart bli tvåa...


Mina fina barn!

Melker tyckte det var väldigt noga att ha skjorta och slips denna dag...


Här vet jag inte vad dom gör för miner?


Inte här heller...



Det här är i alla fall glad-för-att-jag-ska-bli-tvåa-minen..

Jag och Mathilda gick ner till skolan i vanlig tid. Hon samlades med klassen och jag gick till flaggstången där avslutningen skulle äga rum. Jag var långt i från själv.. Proppat med folk.. Lagom tills det började så kom Micke, Melker, mamma och pappa dit. Det var inte mycket till skolavslutnings-feeling.. Det var kallt och rått.. dock uppehåll tack och lov. Det var sång och prat i ungefär en timme, vilket Melker ruttnade på rätt snabbt. Han for fram och tillbaka hela tiden.. Mathilda som satt där i mitten med alla elever såg väl inte heller så road ut.. Satt och gäspade och vred sig.. Jag förstår henne, för det blir rätt utdraget - plus att det var kallt!


Här sitter barnen och väntar på att det ska börja..



Lätt uttråkad...

Efteråt samlades klasserna i sina klassrum, och då gick Micke & Melker hemåt. Mamma, pappa och jag följde med in i klassrummet. Där pratade fröken lite och sen applåderades ettorna upp till tvåan, tvåorna upp till trean och treorna upp till fyran. Så nu är Mathilda tvåagluttare då...

Vid tio gick vi hemåt och fikade. Det blev ingen sommarlovstårta, dock kladdkakemuffins med grädde och jordgubbar. Hade köpt Ekströms Kladdkakor. Visst dom var goda, men inte fasiken såg dom ut som på bilden inte.. Några av dem föll ihop helt när jag tog dom ur formen.. Så dom köper jag inte fler gånger. Då köper jag hellre Frödinges kladdkaka som är toppengod..
Mathilda har önskat sig Eurovision skivan, så den fick hon av oss i avslutningspresent. Även Melker fick en skiva i present, han fick en Absolute Kidz.

När vi fikat klart så åkte mamma och pappa till jobbet, och efter en stund åkte även Micke och jobbade. Strax därefter gick Mathilda hem till Emma och kvar blev jag och Melker. Melker var enormt rastlös och ville leka med nån.. men vi hittade ingen som var hemma.

Men efter lunch kom Mathilda och Emma hit, och en stund senare kom även Vivi och Victor så sen var det fullt ös. Barnen tjafsade och lekte hur bra som helst om vartannat.. Härligt!

Nu är det sommarlov. Men var är solen?

1 kommentar:

STEFAN sa...

Hej
Kul o bra att ni tar er tid med barnen trots SKITväder!