söndag, september 11, 2005

Fredag, lördag & söndag

Nu är helgen slut, och fort har den gått. Varför måste det alltid vara så?

I fredags var det en såndär dag då det mesta gick fel:
- Melker vaknade tidigt och ville inte somna om, hela hans förmiddagssömn blev snedvriden
- Mathilda ville göra saftglass, och spillde då ut all saft över bänken och golvet
- Jag lyckades slå ut Melkers vällingflaska precis då jag hällt i allt pulver
- Jag lyckades även skvimpa ut en del kaffe då jag hällde upp kaffe i muggen
- Mathilda vägrade samarbeta med mig. Jag sa åt henne sjutti-hundra gånger att klä på sig, men ändå så gick hon fortfarande i trosor då klockan var tolv.

Hade små planer på att åka till KOM Köpcentrum och kolla efter en soldräkt till Melker och kolla in väskaffären, men efter allt trassel så orkade jag inte ta mig iväg.
I stället så gick jag ut, när Melker hade somnat, och grävde i rabatterna. Planterade de sista lökarna och satte i lite höstblommor. Vi verkar ha nåt djur som kommer hit om natten och gräver upp lökarna... Hmm... Har hittat flera spår :(

Jag hann nästan klart innan Melker vaknade. När han vaknade bullade jag upp honom sittandes med amningskudden som stöd i vagnen, så fick han sitta och kolla så en stund.

Vid tretiden åkte vi över till mamma & pappa och fredagsfikade där. Trevligt som vanligt och svårt att få med sig Mathilda hem sen - som vanligt :)

När vi kom hem var Micke redan hemma, och han hade börjat fixa med grillen. Så det blev grillat till middag. Gott!

Förresten så kom Melkers andra tand upp i fredags. Nu får vi hoppas att dom bråkat färdigt med honom för ett tag... För Mathilda tog det en månad mellan de två första tänderna och de två som kom sen efter. Vi får väl se om det blir samma för Melker?!

I lördags var det min tur att ta hand om morgonstöket - och Micke fick ligga kvar i sängen. Han hade tagit natt-passet med Melker. Jag och Mathilda satt först och datade en stund innan vi gick upp och fixade frukost. Mathilda fick ett kul spel med Rut & Knut häromdagen som hon har spelat rätt mycket nu.

Som vanligt blev det en långfrukost med Melodikrysset. Melker passade på att sova länge, så att han skulle vara ordentligt utvilad på simningen. Han vaknade strax efter elva. Det blev lite halvstressigt när vi alla skulle göra oss klara och Mathilda var på sitt värsta humör, och jag dessutom skulle gå till Leone och lämna en jacka - men vi hann med allt och kom i väg i tid till simningen.

Mathilda simmar först klockan 12:00 och sen simmar Melker 12:30. Micke var i vattnet och jag skötte ruljansen ovan ytan. Tyvärr brukar det inte funka så bra för Mathilda att simma då jag är med, hon kollar alldeles för mycket på mig hela tiden och gör inte alls övnignarna som dom andra gör. Nu hade jag dessutom Melker i famnen som hon skulle hålla på och prata med, så det blev inte så bra. I fortsättningen ska jag hålla mig utanför då hon simmar, så hon inte blir så störd.


Mathilda har hoppat från kanten...

Strax innan 12:30 gick jag in och satte på Melker badbyxorna, och sen gjorde jag och Micke ett byte. Han fick ner Melker i vattnet och jag tog hand om Mathilda. Vi satt kvar en stund och kollade på när Melker och Micke badade. Melker tyckte det var superskoj!


En glad badkille

När det blivit lite mindre folk i duscharna, så gick jag dit med Mathilda. När hon var duschad och påklädd gick vi in och kollade på tjejerna som hade gympa. Det gillar hon att kolla på!

Efter simningen åkte vi hem till mamma & pappa. Där fikade vi lite först och Mathilda åt plättar till lunch. Strax efter två lämnade Micke & jag över barnansvaret till mormor & morfar och så åkte vi iväg på en "shopping-runda".

Vi åkte först till Kom Köpcentrum och kollade på väskor, men hittade inga, och sen gick vi in på Barnens Hus. Köpte en soldräkt och två nya nappar till Melker. Åkte sen vidare till Kista Gallerian. Där gick vi först och åt mat i Food Courten. Vi var väldigt annorlunda... åt på samma ställen som vi brukar. Micke åt Tex Mex och jag åt grekiskt. Jag åt iofs Biffteki i stället för Souvlaki som jag brukar... När vi ätit gick vi först till Tekninmagasinet och köpte en kabel till iPod-laddaren (som sen visade sig vara ett helt onödigt inköp, den kabeln jag hade hemma funkade visst... ) och sen gick vi till Duka och köpte presenter till Mickes mamma.

Efter det skiljdes vi åt, och gick på varsitt håll. Min runda blev väl inte så jättegivande, bara olycklig.. Hatar att se mig själv i provrum och inse att INGA kläder passar. Blä, blä, blä! Hittade till slut en tröja och ett par byxor som funkade. Köpte lite strumpor till både mig och barnen oxå. Träffade Micke på ett café en timme senare, och han hade spenderat desto mer pengar... Det var visst farligt att släppa honom ensam...

Halv sex kände vi oss nöjda (eller nja... så nöjd var ju inte jag precis...) och åkte hemåt. Hemma hos mamma & pappa hade allt gått bra som vanligt. Melker hade sovit en lång stund och var pigg & glad när vi kom, Mathilda höll låda som vanligt :)

På lördagskvällen var det min tur att läsa saga för Mathilda. Jag läste då en saga och sa sen Puss & Gonatt. Då säger Mathilda: "Min kropp är mer sagig". Det lät så himla sött... så det blev en liten påhittad kort-saga till...

I söndags var det både min morfars födelsedag och Mickes mammas födelsedag. Vi åkte då över till Enköping för att fira svärmor/mamma/farmor, men först passade vi på att hälsa på Anki & co. Dom hade inte sett Melker ännu, så vi tog en snabbisfika hos dem. Både Melker och Mathilda fick dessutom fina presenter av dem. TACK!

Åkte sen över till Mickes föräldrar och tillbringade eftermiddagen där. Mattias, Kia & barnen samt två par andra bekanta var oxå där. Vi bjöds på god mat och glass & maränger till efterrätt. Mathilda & Ida busade som vanligt, och precis som vanligt fanns det även plats för lite tårar....


Melker Bus


Melker i nya mössan han fick av Anki & co

Sent på söndagkvällen vaknade Mathilda och kom in och la sig i våran säng. Micke låg redan och sov, medan jag fortfarande satt uppe. Jag hörde att hon ropade efter mig, så jag gick in till henne. Ser hur hon spricker upp i ett leende och säger: "Mamma, jag har en puss till dig!". Gullunge!

Inga kommentarer: