torsdag, september 01, 2005

Besök av en gammal god vän

I dag var Mathilda hemma från dagis, och vi kunde ta en lugn morgon. Åh vad jag älskar dessa morgnar då vi slipper väckarklockan, och Mathilda får vakna självmant och sen ta det lugnt. Allt blir så mycket bättre dessa dagar!

I morse vaknade jag av att Mathilda gick upp och hämtade sin sångbok. Hon ville sjunga vaggvisor för Melker. Det är så underbart att höra henne fråga efter Melker det första hon gör på morgonen... Det händer även att hon vaknar på natten och frågar efter Melker, vill gå upp och titta på honom eller gå upp och klappa på honom. Så sött!

Efter lite lek & bus i sängen så gick vi upp och åt frukost. Melker får numera lite gröt varje morgon. Fortfarande inga mängder, men litegrann innan ersättningen. Då kan jag även passa på att äta frukost själv under tiden :)

När vi ätit klart och fått på oss kläder, så tog vi en tur ner till centrum. Tog bussen ner. Är så himla glad över att jag funnit den här braiga busslinjen! Jag som alltid avskytt WILLYS, gick nu dit och handlade.. Det är ju ändå rätt bekvämt när det ligger där det ligger.. Konstaterade att det är rätt billigt, och att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att handla en del basvaror där. Handlade snabbt, och hann då med ett snabbt varv inne på biblioteket. Mathilda lånade en bok och ett spel. Tog sen bussen hem igen. Allt som allt var vi borta en timme... Kanon!

Väl hemma åt vi lunch, tog en vals med dammsugaren och stökade undan lite och inväntade besök. Strax efter ett kom då min gamla vän Malin hit med sina två små tjejer. Malin och jag har bott på samma gata i en herrans massa år, och var väl framförallt kompisar under högstadiet och gymnasiet var det väl... Minns inte så nog... Har mycket både kuliga och trista minnen från vår tid tillsammans. Vi gled väl i från varandra nånstans runt -94 eller nåt och sen hade vi ingen som helst kontakt i många år. Men så fick vi kontakt igen via det här fantastiska nätet :)

Jag fick ett mail av Malin hösten -02 då hon var höggravid med Majken. Vi träffades en gång när Majken var ett par månader, och sen ytterligare en gång när Majken var runt ett halvår. Sen dess har vi väl haft rätt sporadisk kontakt, som vi nu återigen har tagit upp. Nu var det alltså dax att träffas igen, och denna gång hade vi varsitt nytt underverk att visa upp :) Malin har även en Vera på 10 månader.

Fastän vi inte träffats på flera år, så känns det inte alls så... Mathilda & Majken var väl lite blyga i början, men det släppte snabbt. Dom lekte hur bra som helst med varann och det är så himla kul att se. Tiden gick fort och vi pratade lätt bort tre timmar.. Vi bestämde att vi ska ses snart igen! KUL!

I går när vi var på BVC så var det sista BVC-sköterskan sa: "Som han håller på så går han väl vid 6 mån". Givetvis sagt på skoj - men Melker tog det kanske på allvar :) För när Malin och jag satt på hallgolvet stod Melker i krypställning och sköt sig upp fötterna, så han stod med rumpan i vädret. Han stod bara så en kort stund, men ändå... Han är ju min lilla bebis, så här ska han väl inte hålla på...

På kvällen skulle jag gå över till mamma för att låna en bil. Mathilda skulle hänga med i vagnen var det tänkt, men hon kom på att hon hellre ville cykla. Jag tyckte väl inte att det var en sån rysligt bra idé, men jag lät henne få sin vilja igenom. Alltså blev det cykling.... Dessutom skulle hon ha med sig en bok som jag fick bära hela vägen.

Hon cyklade faktiskt halva vägen innan det började bli för jobbigt. Jag hjälpte henne och bar cykeln upp för en backe, och sen fick hon cykla igen. Efter en stund säger hon; "Nu säger mina små ben att dom börjar bli trötta", så hon hoppade av och gick och jag fick bära cykeln. Fröken hittade några kottar som hon tvugnet skulle ha med sig. Hon hade en idé om att hon skulle få lägga kottarna i mina byxfickor, det var ingen bra idé tyckte jag!

Till slut kom vi fram till mamma. Det tog oss väl ca 1 timme och en kvart... Det tar i vanliga fall 25-30 minuter... Pausade en stund hos mamma innan vi tog bilen och åkte hemåt igen. Stannade till på ICA Sätuna och hämtade ett paket från H&M, så när vi kom hem hade vi julafton :)

Förresten så såg jag idag två små vita prickar i tandköttet på Melker... Inga tänder som brutit igenom än, men dom sitter därunder och väntar ser man.

Inga kommentarer: