tisdag, juni 28, 2005

Junibacken

I dag gick jag upp tidigt. Jag ville hinna duscha och göra mig klar innan Micke stack till jobbet. Planen var att jag och barnen skulle åka hemifrån senast klockan nio, och det lyckades jag med. Det är lite mer planering och framförhållning som krävs när man ska iväg med två barn. I alla fall nu så här i början innan jag riktigt kommit in i det. Det gäller att ligga steget före hela tiden...

Hur som helst, så strax innan nio var vi iväg. Åkte först och hämtade upp mamma & pappa, och sen åkte vi in mot Stockholm. Pappa skulle på jobbmöte, så honom släppte vi av i city, och sen åkte vi vidare ut på Djurgården till
Junibacken.

Vi kom till Junibacken fem i tio, och där väntade Eva & Ludde på oss. Vi kom verkligen dit i rätt tid, för det började köa på sig. Vi fick köa en liten stund för att köpa biljetter, när vi sen gick in så var kön till biljettkassan ordentligt lång.

När vi kom in så hängde vi av oss lite grejer, och gick sen in på Barnbokens Torg. Mathilda kände genast igen sig, och ville inte gå in där... Trots att hon hemma pratat om att åka Sagotåget, så vågade hon nu inte ens gå in på Barnbokens Torg. Efter lite lirkande följde hon ändå med, och lekte lite i de olika husen. Vi närmade oss tåget, men där blev det tvärstopp. Lirkade lite till, och till slut ville hon ändå åka. Mathilda, mamma, Ludde & Eva åkte i en vagn och jag och Melker åkte i vagnen bakom. Insåg rätt fort att det var rätt läskigt ändå, och jag satt och ojjade mig över hur Mathilda tyckte det var... Jag var rädd att hon skulle vara skräckslagen och gallskrika. Jag ångrade mig bittert att jag pushat henne till att åka.... Jag väntade mig att hon skulle vara rödgråten då jag mötte henne efter åkturen, men det var hon som tur inte! Hon hade varit rädd och suttit tryckt mot mormor och vägrat titta stundvis... Efteråt var det mycket prat om draken och råttan hos Nils Karlsson Pyssling. Hon kommer nog inte åka tåget igen precis...

Efter tåget blev det lek inne i Villa Villekulla en stund. Mathilda bakade bland annat pepparkakor på golvet :)



Klockan 11:00 var det Mamma Mu föreställning, så vi gick ner. Varken Mathilda eller Ludde var speciellt intresserade, så då passade vi på att äta i stället. Det var så gott som tomt inne i restaurangen. Kanon! De gånger jag varit där tidigare så har det varit smockfullt...

När vi ätit färdigt så var föreställningen slut och vi gick in till "utställningen" där Mathilda & Ludde lekte för fullt. Melker sov ostört i bärselen bland alla stojande barn....


Här mjölkar Mathilda en kossa


Melker har vaknat och sitter hos Mamma Mu


Mathilda kör traktor

Efter en stunds lekande gick vi in bokhandeln, och kikade runt och Mathilda spelade en stund. Jag passade på att sätta mig i en skön fåtölj och ge Melker mat. Han åt en hel flaska och sen var han rätt utslagen....



Vi gick in på Barnbokens torg, och lekte där en stund igen.


Mathilda läser saga inne hos Rut & Knut


Mathilda säljer korv hos Rut & Knut

Strax innan två lämnade vi Junibacken. Då var vi rätt slut allihopa....

Väl hemma pustade vi ut några timmar, sen efter middagen åkte Mathilda och jag iväg en sväng. Först till biblioteket för att lämna några böcker, och låna ett gäng nya, och sen åkte vi till Maxi och handlade. Dit tog vi även med oss mamma.

När barnen somnat satte jag igång att baka... Gjorde Brownies och Drömmar till dopet.

Inga kommentarer: