torsdag, februari 19, 2009

att välja glädje del 4

Katastrof eller möjliget?

Tåget är försenat - Jag VÄLJER att göra mig själv förbannad.
Flyget är inställt - Jag VÄLJER att göra mig själv galen.
Nya bilen får en buckla - Jag VÄLJER att göra mig själv rasande.
Någon har tagit sista kaffet och inte köpt nytt - Jag VÄLJER att göra mig själv tokig.

En fråga vi alla har att ta ställning till är huruvida universum är en fientlig plats eller en fredlig plats.


Jag kan välja att se på verkligeheten på ett annat sätt just nu.

Fortsättningen kan se ut så här:
Flyget är inställt - Vad är det jag ska öppna mig för nu? Jag vet inte vad som väntar i stället? Jag kommer att möta nya och andra människor. Något bra kommer säkert ut av dettta. Så spännande!


Påminnelsen är:
Jag är den som bestämmer vilken mening och betydelse allt som händer mig har.


Fundera en stund på frågan:
Kan det vara möjligt att vara lycklig flera dagar i sträck? Vecka efter vecka! Månad efter månad! Leva lycklig år ut och år in!

Kan det vara möjligt?

Om det gick att vara lycklig dag ut och dag in - skulle du välja det - om det var möjligt?

KAN LYCKA VARA ETT VAL?

Varje gång du lyckas välja lycka gör du något stort.
Och påverkar därigenom världen omkring dig.

Varje gång du inte lyckas - döm inte dig själv.

Lycka är ett val.
Det är inte ett borde eller måste.


Lycka är en möjlighet.

Livet ger ständigt nya möjligheter.

Inga kommentarer: